پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۰ / ۱۸:۴۸
کد مطلب: 55812
۷

تاثیرات کار خیر بر تندرستی و سلامت روانی

تاثیرات کار خیر بر تندرستی و سلامت روانی
بسیاری از افراد با شنیدن کلمه کار خیر، به یاد موضوعاتی همچون کمک به ایتام، رفع فقر غذایی، مدرسه سازی، ساختن مسجد، کمک به بیماران نیازمند و... می افتند. این فعالیت های خیر خواهانه که می تواند شادی را به زندگی یک خانواده و حتی یک فرد هدیه دهد تاثیر بسیار مثبتی بر روح و روان خود فرد دارد، یکی از نمونه های آن کمک به خیریه سرطانی است.

همچنین فعالیت های خیر خواهانه گستره بسیار وسیع تری دارد و موضوعات دیگری را نیز شامل می شود که از مهم ترین آن ها می توان به انجام کردار نیک، محبت کردن، خیر خواهی و انجام فعالیت های انسان دوستانه و محبت آمیزاشاره نمود.

اگر بخواهیم کار خیر را به زبانی ساده برای شما شرح دهیم باید بگوییم که کار خیر به معنی کار نیکو کردن و انجام درست آن می باشد. تمایل به انجام کار خیر و نیکو، از جمله گرایش هایی است که در هر فردی وجود دارد. 
تاثیر کار خیر و نیکو بر سلامت روح و روان به اثبات رسیده است. در واقع فرد با انجام کار خیر نه تنها اجر معنوی و اخروی دریافت می کند بلکه از نظر روحی و روانی نیز احساس بسیار خوبی را تجربه خواهد کرد.
افرادی که همواره در صدد حل مشکلات و گرفتاری های دیگران هستند و بدون هیچ چشم داشتی محبت می کنند، در برابر مشکلات عاطفی و فشار های عصبی ناشی از آن، از روحیه قوی تری برخوردار بوده و به راحتی آسیب نمی بینند.

چند نمونه از تاثیرات کار خیر بر روی سلامت روان اشاره شده است:
  1. اولین و مهم ترین تاثیر کار خیر، کاهش استرس و حفظ آرامش روانی می باشد که این امر توسط دانشمندان به اثبات رسیده است. بر اساس نظریه روانشناسان دانشگاه میل، تاثیر فعالیت های انسان دوستانه و خیر خواهانه، آنقدر شگفت انگیز است که حتی با انجام کارهای بسیار کوچک و کمک های ناچیز به دیگران، می توان نتایج آن را به وضوح در زندگی مشاهده نمود.
2-نتایج یک نظرسنجی نشان داد که انجام کارهای خیر و شرکت در فعالیت های انسان دوستانه، می تواند روند پیری و کند شدن فعالیت های مغز را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد. بر اساس این نظریه افرادی که در دوران جوانی مبادرت به انجام کار خیر نموده اند، در دوران پیری می توانند از بیماری های زوال عقل مانند آلزایمر و همچنین افسردگی در امان بمانند.
3 -روانشناسان در انجمن پزشکی آمریکا، بر روی تعدادی از افراد یک نوع مطالعه و آزمایش انجام دادند تا تاثیر کار خیر را بر روی این افراد مشاهده کنند. این تحقیق و مطالعه حدود دو سال طول کشید و نتایج شگفت انگیزی را به دنبال داشت. نتایج این تحقیقات نشان داد که با انجام فعالیت های خیر خواهانه، فعالیت عصبی نقطه ای از مغز که ارتباط مستقیمی با افزایش نشاط و شادابی دارد، به شدت افزایش می یابد و فرد می تواند لذت و نشاط را به وضوح تجربه کند.
4 -علاوه بر موارد ذکر شده، نیکی کردن و انجام امور خیر خواهانه، می تواند سلامت مغز شما را تضمین کند. پزشکان بر این باورند که انجام کارهای خیر خواهانه نشاط و شادابی فرد را افزایش می دهد که در نتیجه آن میزان التهاب و کلسترول خون تا حد بسیار زیادی با کاهش روبه رو خواهد شد. در واقع بر این اساس، افرادی که در انجام فعالیت های خیر خواهانه پیش قدم هستند می توانند کاهش علائم بیولوژیکی بیماری قلبی را در خود مشاهده نمایند. 
5 - به تازگی در نشریه ساینس یک نوع تحقیق در این زمینه صورت گرفت که نتایج جدیدی را به دنبال داشت. بر اساس این تحقیق افرادی که مسافتی طولانی را با دویدن طی کرده و آسیب می بینند، می توانند بعد از آن، با انجام کارهای خیر خواهانه، درد جسمی و آسیب های ناشی از آن را بهبود بخشند. در این تحقیق، افرادی که درد مزمن داشتند، متوجه شدند که با انجام فعالیت های خیر خواهان هر چند کوچک، درد جسمی آن ها کاهش می یابد.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
سخن گفتن با خدا مانند صحبت کردن با یک دوست پشت تلفن است... ممکن است او را در طرف دیگر نبینیم، اما می دانیم که دارد گوش می دهد...