شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۴ آبان ۱۴۰۰ / ۱۶:۱۱
کد مطلب: 55829
۱
اهمیت و شناخت

مدیریت و کنترل احساسات کودکان

مدیریت و کنترل احساسات کودکان
  • مراقبه یا مدیتیشن: زندگی کودکان خیلی پر‌مشغله شده است، آنها دیگر وقتی برای فراغت و آرامش ندارند بخصوص با بازی‌های کامپیوتری و فناوری‌ها و شبکه‌های اجتماعی. مراقبه یا مدیتیشن روشی عالی برای آرامش ذهن است و به بچه‌ها کمک می‌کند تا با خودشان ارتباط برقرار کنند و احساس آرامش کنند.
    مراقبه و مدیتیشن باعث دگرگونی بزرگی در چگونگی واکنش‌های احساسی آنها می‌شود. مراقبه همچنین بهترین راه برای کمک به آرام گرفتن و خوابیدن کودکان است. مراقبهٔ تصویری خیلی بهتر است چون داستانی در مورد مکانی آرامش‌بخش برای کودک نقل می‌شود و او گوش می‌دهد و آن مکان را در ذهن خود تصور می‌کند

     
  • .تنفس آگاهانه: وقتی بچه‌ها احساساتی می‌شوند به آنها کمک کنید تا آرام شوند و از آنها بخواهید که ۱۰ بار نفس عمیق بکشند. به نظر کار مهمی نیست اما واقعاً اثر دارد! بگویید نفس بگیرند و به آهستگی هوا را بیرون دهند. توضیح دهید که هر بار نفس می‌گیرند تصور کنند که با هر نفس نیروی مثبت در آنها جاری می‌شود. وقتی نفس خود را بیرون می‌دهند به آنها بگویید که تصور کنند همه احساسات و افکار منفی را با آن بیرون می‌رانند. ۵ بار این کار را کامل و درست انجام دهید و این باعث می‌شود که احساس بهتری پیدا کنید. بگویید که هرجا بخواهند می‌توانند این کار را انجام دهند، حتی در مدرسه.
  • تغییر افکار منفی: اجازه ندهید افکار منفی غلبه کنند. بچه‌ها نیاز دارند تا باور کنند دوست‌داشتنی هستند وهمان چیزی که می‌خواهند در زندگی‌ خواهند شد. آنها اگر باور داشته باشند کارهای شگفت‌انگیزی می‌توانند بکنند. به آنها کمک کنید تا افکار منفی خود را مهار کنند و اگر دیدند ذهن‌شان از افکار منفی پر شده است تشویق‌شان کنید تا تلاش کنند آن را با افکار مثبت پر کنند. به‌جای اینکه فکر کنند " من خجالتی‌ام" فکر کنند "من می‌توانم و آنچه می‌خواهم بگویم ارزش شنیدن دارد" یا اگر فکر می‌کنند" من نمی‌توانم این کار را انجام دهم" بهتر است فکر کنند" هر کاری که اراده کنم می‌توانم انجام دهم".
  • تأکید مثبت: تأکید و خودگویی های مثبت جمله‌ یا جملاتی است که می‌توانی به خودت بگویی تا احساس بهتری پیدا کنی و یادت نرود که می‌توانی هر کاری بخواهی بکنی و آن کسی که می‌خواهی بشوی. از بچه‌ها بخواهید که هر روز صبح در آینه به خودشان جمله‌های تأکیدی مثبت بگویند و این جمله‌ها را دور اتاق‌شان بچسبانند و در دفتر و یادداشت‌های روزانه‌‌شان داشته باشند. جمله‌هایی مثل: "من قوی هستم"، "آینده‌ام در دست خودم است"، "من استحقاق بهترین زندگی را دارم"، "من تندرست و خوشبختم" و "من آدم خوبی هستم که دیگران مرا دوست دارند" کمک می‌کند تا طرز فکر آدم عوض شود.
  • رنگ‌آمیزی آگاهانه: رنگ‌آمیزی فقط برای بچه‌های کوچک نیست. حتی بزرگسالان هم این روزها رنگ‌آمیزی می‌کنند. رنگ‌آمیزی آگاهانه زمانی است که خطوط و طرح و نقش‌هایی روی صفحه می‌کشید و با حوصله آنها را رنگ می‌کنید. از بچه‌ها بخواهید که وقتی احساساتشان شدید می‌شود این کار را بکنند یا به عنوان بخشی از برنامهٔ راهبردی مراقبت شخصی از سلامتشان هر هفته این کار را انجام دهند. می‌توانید همیشه وقتی برای این کار کنار بگذارید و همراه با هم این کار را انجام دهید. اجازه دهید سر فرصت و با آرامش رنگ‌آمیزی کنند و هنگام رنگ‌آمیزی به موسیقی آرامش‌بخش گوش کنند و زمانی سرشار از آرامش داشته باشند. تمرکز بر رنگ‌آمیزی باعث کاهش ضربان قلب و آرام شدن تنفس و تمرکز ذهن می‌شود، یاد دادن این روش به بچه‌ها ابزاری برای کنترل احساساتشان در اختیار آنها می‌گذارد.

    به نقل از BBC


     
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
بادها می وزند، عده ای در مقابل آن دیوار می سازند و تعدادی آسیاب به پا می کنند