جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۰ / ۱۰:۰۸
کد مطلب: 55839
۷
برگرفته از کتاب شادی درونی با برنامه ریزی ذهن

رشد خوبی ، قوای درونی

عفت حیدری
وقتی مدرسه می­رفتم،از دیگر همکلاسی هایم کوچکتر، بسیار لاغر مردنی،خجالتی و عینکی بودم.چیز بدی برایم اتفاق نیفتاد، اما احساس می کردم همه را از یک دیوار شیشه ای تماشا می­کنم و به عنوان تماشاچی نادیده گرفته و تحقیر می­شدم. مشکلات من در مقایسه با دیگران کوچک بود.همه ما به عنوان کودک نیازی طبیعی برای دیده شدن و ارزشمند شمرده شدن داریم.وقتی نیازهای ما برآورده نمی­شود،انگار در سوپی رقیق زندگی می­کنیم.زنده می­مانید اما احساس می­کنید که از زندگی سیر شده اید.احساس می کردم که خلایی در دلم وجود دارد همانند حفره ای خالی.
اما در کالج که بودم، به نکته ای فوق العاده پی بردم که در حال حاضر نیز برایم فوق العاده است.هر وقت اتفاق کوچکی رخ می­داد، پسرهای همکلاسی می­گفتند: بیا بریم پیتزا بخوریم یا زن جوانی به من لبخند می زد.این ماجرای بزرگی نیست.اما متوجه شدم که این اتفاق می­تواند تجربه بزرگی برایم باشد و فقط این ایده آل نیست ولی حداقل چند ثانیه طول می کشد تا در ذهن بماند.در عمل ممکن است 12 ثانیه طول بکشد، این راهی سریع، آسان وجالب بود و احساس بهتری داشتم.

در شروع، خلاء وجودم به اندازه استخری بزرگ و خالی بود. اما با توجه به تجارب اندکی که مورد قدردانی قرار می­گیرد،مثل آنکه چند سطل آب به استخر بریزی.روزها می­گذرد و سطل سطل آب ریخته می شود. و من تدریجا این خلا را پر می­کردم.این تمرین خلق و خوی مرا تغییر داد و باعث شد که بسیار احساس اعتماد به نفس و راحتی کنم.

سالها بعد که دکترروانشناس شدم، آموختم که چقدر انجام این کار به ظاهر کوچک برای من تفاوت بزرگی ایجاد می­کند.قدرتهای درونی خود را به بافت مغزو دهن و زندگی ام عجین کرده بودم که آنرا برنامه ریزی ذهن می­نامم.


من زیاد راه رفته ام. بنابراین به محتوای کوله پشتی ام وابسته شده ام.
نیروهای درونی همان مواد اولیه داخل کوله پشتی هستند. زمانی که مسیر سختی را طی می کنید.آنها شامل خلق مثبت، عقل سلیم، تکامل و آرامش درونی، عزم و اراده و خوش قلبی هستند.محققان نیروهای دیگری مثل دلسوزی،احساس امنیت،هوش احساسی، مثبت اندیشی و نظم، آرامش و عملکردهای اجرایی را در نظر گرفته اند.
از واژه نیرو در سطح گسترده ایی استفاده می­کنم تا احساسات مثبتی مثل آرامش، رضایت، دلسوزی و مهارتهایی مثل سرزندگی و یا ریلکسیشن و دیدگاه های مهم را پوشش دهد.نیروهای درونی برخلاف وضعیت های روحی بی ثبات، شیوه های ثابت تری هستند که شامل یک منبع رفاهی، کار عاقلانه و همکاری با دیگران می­باشد.

نیروهای درونی ممکن است در وهله اول انتزاعی به نظر برسد.اجازه دهید که با مثالهای واضحتری آنرا توضیح دهم.ساعت زنگ می زند و شما مجددا آن را در حالت زنگ قرار می­دهید، بنابراین شما قصد بیدار شدن دارید.در ضمن شما صاحب فرزندانی هستید که داد و بیداد می­کنند و این وضعیت سرخوردگی به همراه دارد. بنابراین سعی می­کنید به جای داد زدن و عصبانی شدن قاطعانه رفتار کنید. در محل کارتان اشتباهی کرده اید و گیج شده اید، بنابراین به خاطر موفقیتهای گذشته احساس ارزشمند بودن خود را به دست می­آورید.به خاطر مسابقه ایی که در پیش رو دارید، استرس دارید.سعی می­کنید با چند نفس عمیق آرامش خود را بازبیابید.به خاطر آنکه شریک و یار مناسبی ندارید، ناراحت هستید ولی با به یاد آوردن دوستان خوب تان، دلگرم می­شوید، در طول روز به طور اتوماتیک قدرتهای درونی دیگری در پس ذهنتان فعالیت می کنند،نیروهایی چون ایمان،خود آگاهی و امید به آینده.

یک نظریه شناخته شده در علم پزشکی و روانشناسی این است که در طول زندگی و در موقعیتها و روابط خاص خود چطور احساس و عمل می کنید که این امر با سه عامل مشخص می شود. چالش هایی که با آن مواجه هستید، آسیب پذیری های ناشی از این چالشها که به طور یکنواخت ادامه پیدا می کنند.و نیروهایی که در وجود شماست تا با این چالش ها مقابله کرده و از آسیب پذیریهای شما محافظت کنند.
برای مثال، چالش یک رئیس ایرادگیر و بداخلاق با آسیب پذیری فرد به اضطراب بیشتر منجر می شود و یا او می تواند با فراخواندن نیروهای درونی خود برای آرامش و احساس احترام دیگران آرام وسازگار شود.
ما همگی نقاط ضعف و آسیب پذیریهایی داریم. شخصا آرزو می کردم آنقدر نگران نبودم وخودم را سرزنش نمی کردم. در زندگی برای چالشها پایانی وجودندارد و مسائل فرعی مثل افتادن تلفن همراه بر روی زمین و پیری و بیماری و مرگ وجود دارد.
شما به قوا و نیروهای درونی خود برای مواجه شدن با چالش ها و آسیب پذیری ها نیاز دارید. اگر می­خواهید کمتر احساس اضطراب و نگرانی، سرخوردگی، بی حوصلگی، افسردگی، نومیدی، تنهایی و احساس گناه و بی کفایتی کنید، نیاز به قوای درونی خود دارید تا به شما کمک کنند.
 
قوای درونی برای داشتن یک زندگی شاد و مولد و عاشقانه ضروری و اساسی است. به عنوان مثال، تحقیق در مورد قدرت و احساسات مثبت نشان می­دهد که استرس و واکنش منفی را کم کرده و به بهبود زخمهای مثبت پیگیری فرصتها را تشویق کرده و سیکل های مثبت را ایجاد کرده و موفقیت را بهبود می­بخشد.
 
به طور میانگین، یک سوم نیروهای درونی داخلی بوده و به صورت ژنتیک بر اساس خلق وخو و استعدادها و شخصیت به وجود می­آیند.دو سوم دیگر در طول زمان ایجاد می­شوند.با رشد و پرورش آنها به آنها دست پیدا می­کنید. برای من این اخبار جالب است، به این معناست که می توانیم خوشبختی و نیروهای دیگری که ازتعهد،عشق،کارآیی و عقل وخرد و آرامش درونی سرچشمه می­گیرد را پیدا کنیم.پیدا کردن این که چطور این قوای درونی می تواند مهمترین نکته ایی باشد که تا به الان آموخته اید.











 






برگرفته از کتاب شادی درونی با برنامه ریزی ذهن
نوشته ریک هانسون.برگردان عفت حیدری.نشر بهارسبز.1395
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
طوری زندگی كن كه اسمت با جسمت زیر خاك نرود