کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

راز پرواز

گفتگو با مسئول کمیته علمی پنجمین جشنواره بین المللی فیلم پرواز

15 آبان 1400 ساعت 11:09

امید میرود این دوره از جشنواره بین المللی فیلم پرواز که باحمایت معنوی و همراهی جمعی از بزرگان سینمای کشور برگزار میشود همانند دوره های قبل مورد استقبال خانواده ها ، مربیان و معلمان عزیز ، روانشناسان بویژه حوزه کودکان استثنایی ، مشاوران توانبخشی و مددکاران اجتماعی حوزه معلولیت واقع شود


 دکتر فتانه امیری دبیر سه دوره جشنواره بین المللی فیلم پرواز ازاهداف و دستاوردهای پنج دوره برگزاری جشنواره و چشم اندازهای آِینده گفت: سالها آرزوی به تصویر کشیدن تنهایی، درد و رنج ، توانایی و استقامت مردمانی که معلولیت دلیل محدودیت آنان است بودیم.  همواره درپی نمایش ایمان واراده مردمانی که محدودیت و معلولیت را به سخره گرفتند بودیم.

 رسانه ای رساتراز فیلم نیافتیم. رویایی زیباتر از پرواز ندیدیم. صدایی گویاتر ازهنر نشنیدیم. عشقی عمیق  تر از همدلی حس نکردیم و این شروعی بود برای اینکه دلیل پروازشان شویم رویایی که هیچ بالی نمی خواهد.

از حوزه معلولیت پا را فراتر گذاشتیم و در عرصه هنر با برپایی جشنواره ، پلی ساختیم بین هنرمندان و افراد دارای معلولیت با هدف فرهنگ سازی و کاهش محدودیت ومسایل مرتبط با معلولیت .

ترغیب هنرمندان به ساخت آثاری ماندگاروتاثیرگذاربا محوریت معلولیت و تشویق مسولین برای مناسب سازی محیط و دستیابی پذیری امکانات شهری، بازنمایی مسایل و توانمندی افراد دارای معلولیت و خانواده دهای آنان ، اهمیت آموزش صحیح و به موقع و دسترسی به تکنولوژی های یاری رسان ، بخشی از اهداف جشنواره برای افزایش آگاهی جوامع نسبت به معلولیت است.
 
 برگزاری جشنواره را درهفته ای که به مناسبت سوم دسامبر، روز جهانی آگاهی دادن در مورد معلولیت اختصاص یافته، به مدت سه روزقرار دادیم تا تمامی آثار منتخب برای علاقمندان و هنرمندان اکران شود.
 کارگاه های آموزشی در راستای تقویت علمی والدین، مربیان، کارشناسان،دانشجویان، هنرمندان و مسولین با دعوت از اساتید و صاحبنظران ملی و بین المللی حوزه های مرتبط برگزار می شود.

 در مراسم اختتامیه از آثار برگزیده تقدیر می گردد و از یک فرد موفق دارای معلولیت تجلیل می شود.
 حضور فعال افراد دارای معلولیت و پرداختن به مسایل مختلف با محوریت معلولیت درتمامی بخش های جشنواره از اهداف مهم جهت دیده شدن توانمندی های این افراد است .


 
 راهی که تاکنون طی شده است ؟
 جشنواره درهمان دوره اول خود با دبیری دکتر فاطمه امیری حمایت معنوی نماینده منطقه ای یونسکو خانم استر کیش لاروش وبازیگر شناخته شده سینمای کشور شهاب حسینی را با خود همرا داشت. علیرغم انتظاربیش ازچهارصدفیلم کوتاه بامحوریت معلولیت ازهنرمندان ایرانی و سایر کشورها به جشنواره ارسال شد.

 داوری آثار را هنرمندان برجسته ای همچون کیانوش عیاری ، خسرو معصومی ، شهاب حسینی و مجید مصاحبی بعهده داشتند .

 دو مهمان خارجی موسس جشنواره فیلم ویکربه جشنواره دعوت شدند، از یک دختر نابینای ده ساله تجلیل شد و دوازده هنرمند مورد تقدیر قرار گرفتند. پروفسور پارسا، دکترشکوه نوابی نژاد، مهندس شریف نیا و محمودی و دکتر کرمی از صاحبنظران و اساتید کارگاه های آموزشی جشنواره اول بودند.
 
به پیشنهاد و دعوت نماینده منطقه ای یونسکو در ایران مراسمی جهت اکران آثار برگزیده در تالار آبی مجموعه فرهنگی کاخ نیاوران برای دیپلمات ها و سفرای خارجی مقیم ایران با دعوت از یکصد مهمان دارای معلولیت برگزار شد.

در این مراسم از تمبر یادبود جشنواره رونمایی شد و خانم لاروش طی سخنرانی خود اثرگذاری جشنواره را درفرهنگ سازی در مورد معلولیت مورد تاکید و تقدیر قرار داد. یکی از اتفاقات مورد توجه، حضور معلولین درمراسم جشنواره در کاخ وابرازعلاقه آنان به بازدید از این فضای تاریخی فرهنگی بود که با هماهنگی های انجام شده دو بازدید از کاخ موزه های نیاوران با تسهیلات لازم برای حضورو بازدید معلولین از کاخ صورت گرفت.


دکتر فاطمه امیری از دومین جشنواره بین المللی فیلم پروازمی گوید:
 دومین دوره جشنواره با داوری کتایون ریاحی، لاله اسکندری، محمدرضا فروتن، شجاع نوری، دبیری دکتر فتانه امیری با بزرگداشت  پرویز پورحسینی و تجلیل از اصغر شاهوردی در خانه هنرمندان برگزار شد.

 سومین جشنواره پرواز نیز با دبیری دکتر فاطمه امیری در فرهنگسرای اندیشه با حضور جمع کثیری از هنرمندان و صاحبنظران و فعالان حوزه معلولیت برگزار شد.

 آثار ارسالی توسط داوران برجسته ایرانی همچون مرتضی رزاق کریمی، روانبخش صادقی، جابر قاسمعلی، هدیه تهرانی ، ویشکا آسایش و علی علایی در بخش ملی و مریم پیربند و فروزش و دو داور مدعو خارجی در بخش بین الملل مورد داوری قرار گرفت.
 همزمان با تقدیر از آثار برگزیده ، دکتر گرشاسبی فوق تخصص ژنتیک که دارای معلولیت است مورد تجلیل قرار گرفت.

جشنواره چهارم با دبیری بابک نوری در مگامال برگزار شد و با تجلیل از هنرمندان پیشکسوت جمشید مشایخی، ژاله علو، محمد علی کشاورز  فردوس کاویانی و قاضی مرادی که به دلیل کهولت سن دچار معلولیت شدند ، ازآثاربرگزیده  هنرمندان دوره چهارم تقدیر بعمل آمد.  در این دوره اصغر همت ، کتایون ریاحی ، شاهد احمدلو ، علی رویین تن و رضا ایرانمنش داوری آثار برگزیده را بعهده داشتند.

 برای اولین بار در جهان با دعوت از 40 داور دارای معلولیت داوری آثار از طریق فضای مجازی توسط آنان در شهرهایی که مقیم بودند صورت گرفت.

پس ازیک سال وقفه به دلیل همه گیری ویروس کرونا ، جشنواره پرواز در حالی به  روزهای  برگزاری پنجمین دوره خود نزدیک میشود که بیش از یک هزار و هشتصد اثر از سراسر جهان به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است . دبیری این دوره را محمد رضا شرف الدین از هنرمندان برجسته سینمای دفاع مقدس بعهده دارد .

 دبیرعلمی جشنواره دکتر فاطمه امیری و اعضای کمیته علمی جشنواره پروفسور حسین نجمی ( روانپنزشک) ، دکتر محمدرضامقدسی( مدرس و متخصص تاب آوری) ، دکتر کامران عاروان ( مدیرعامل جامعه معلولان ایران ورییس هیات مدیره شبکه ملی تشکل های مردم نهاد معلولان جسمی و حرکتی کشور) ، دکترمحمد کمالی( استاددانشگاه علوم برشکی ایران ، دکتری تخصصی آموزش بهداشت و معاون اسبق توانبخشی سازمان بهزیستی کشور) ومهندس مهدی بصیرزاده( مشاور کسب و کار و مدرس تریز) را معرفی وعناوین کارگاه های علمی را اعلام نمودند .

 پروفسور ناندینی راوال مشاور و معاون مجمع جهانی آموزش افراد دارای معلولیت بعنوان عضو افتخاری کمیته علمی جشنواره دعوت شده اند .
 
اعضای شورای سیاستگذاری این دوره را فرهاد قایمیان، حسین مسافر آستانه، طیبه فلکیان ، رحمت ا.. معمار اردستانی ، محسن زارع اشکذری ، دکتر فتانه امیری و پروفسور پارسورامن تشکیل می دهند . مدیر اجرایی دوره علی خبیر مدیر عامل موسسه هنرمندان مشرق زمین مسولیت برگزاری جشنواره پنجم را بعهده دارد .
 
  با عنایت الهی تا این مرحله برگزاری پنج دوره جشنواره با هدف فرهنگ سازی در مورد مسایل حوزه معلولیت دستاوردهای گسترده و موثری را در سطح ملی و بین المللی بهمراه داشته است.

 ارتقا کیفیت و افزایش کمیت آثار ارسالی به جشنواره ، همراهی و مشارکت هنرمندان برجسته حوزه فیلم و سینما، همراهی فعالان حوزه معلولیت  و برگزاری کارگاه های آموزشی توسط اساتید صاحبنظر، به همراه اکران آثار برگزیده برای علاقمندان به این حوزه، در راستای تحقق اهداف جشنواره به  فرهنگ سازی و افزایش آگاهی جامعه نسبت به معلولیت کمک شایانی کرده است. جشنواره با فراهم کردن فرصت تعامل بین هنرمندان ، کارگردانان ، فیلمسازان ، معلمان ، دانشجویان ، اساتید و فعالان حوزه هنر و معلولیت در پی ایجاد نگرش مثبت نسبت به معلولیت و ارتقا سطح آگاهی دراصلاح رفتارها و برخوردها با افراد دارای معلولیت بوده و هست.

چشم انداز آینده به جشنواره ایجاد تسهیلات در برگزاری همزمان و موازی جشنواره در سایر استانها و ارایه دستاوردهای جشنواره و گسترش تعاملات به سایر کشورهای جهان است . هدف جشنواره بسترسازی در جهت اکران آثار منتخب جشنواره درتمامی دانشگاه ها ومراکز آموزشی ، توانبخشی ، سلامت و درمان و هنرمندان است . با توجه به این که جشنواره بین المللی پروازموفق به معرفی و توانمندی های افراد موفق دارای معلولیت ایرانی و فعالیت های حوزه آموزش و توانمندسازی در تعدادی از کشورها شده که مورد تقدیر و تجلیل آنان قرار گرفته است امید می رود بزودی شاهد برگزاری این جشنواره درسایر کشورها باشیم.

در خاتمه با تشکر از رسانه محترم میگنا امید میرود این دوره از جشنواره بین المللی فیلم پرواز همانند دوره های قبل مورد استقبال روانشناسان بویژه حوزه کودکان استثنایی ، مشاوران توانبخشی و مددکاران اجتماعی حوزه معلولیت واقع شود.
 
 
 


کد مطلب: 55841

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/55841/گفتگو-مسئول-کمیته-علمی-پنجمین-جشنواره-بین-المللی-فیلم-پرواز

میگنا
  https://www.migna.ir