پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ / ۱۵:۳۵
کد مطلب: 55906
۳
۱

زنان خانه‌دار مدیران موفق خانه و خانواده

کبری فرشچی
زنان خانه‌دار مدیران موفق خانه و خانواده
اگر به بازنمایی رسانه‌ای زن موفق در جامعه خودمان نگاهی بیندازیم متوجه خواهیم شد زنی به عنوان زن موفق و شایسته احترام و تقدیس به جامعه معرفی می‌شود که شاغل باشد. زنان تحصیل‌کرده، شاغل و دارای چند فرزند به عنوان الگویی از یک بانوی موفق و مورد تأیید معرفی می‌شوند و در عمل زنان خانه‌دار در پازل بازنمایی رسانه‌ای از زن موفق جایی ندارند!
 
این ماجرا به گونه‌ای افراطی پیش رفته که زنان ما تصور می‌کنند برای دیده شدن و موفق بودن و داشتن جایگاه اجتماعی بالا لزوماً باید شاغل باشند و خانه‌داری مساوی با عقب‌ماندگی و دوری از اجتماع و اجتماعی بودن تلقی می‌شود.

بر این اساس درصد قابل توجهی از زنان شاغل در کشورمان نه به واسطه علاقه شخصی به شغل خود و نه به واسطه نیاز مالی بلکه تنها و تنها برای پذیرش اجتماعی و بر اساس آنچه که فضای رسانه‌ای در ذهن‌شان از زن موفق و تراز جامعه شکل داده و ذهن‌شان را با آن قاب‌بندی کرده، به‌رغم تمام چالش‌ها سر کار می‌روند و به هیچ قیمتی حاضر نیستند شغل‌شان را ر‌ها کنند.

این در حالی است که تا یکی دو دهه قبل خانه‌داری ارزش و جایگاه خود را داشت و هیچ زنی بابت خانه‌دار بودن خجالت نمی‌کشید، اما در سال‌های اخیر و به‌واسطه بازخوانی‌های رسانه‌ای نقش زن، خانه‌داری با عقب‌ماندگی و دوری از اجتماعی مترادف شده است.

در حالی که بسیاری از مادران ما زنانی فعال، اجتماعی، تحصیل‌کرده و آگاه به مسائل روز بودند، اما شغل خارج از منزل نداشتند و مشغول خانه‌داری بودند. خانه‌داری تنها به معنای انجام امور منزل نظیر آشپزی، جارو کردن و نظافت و انجام خرید‌های خانه و رسیدگی به امور بچه‌ها نیست بلکه از یک مدیریت گسترده و قرار دادن هر چیزی سر جای خود حکایت دارد. یک زن خانه‌دار در عمل مدیری توانمند است که در زمینه‌های گوناگون توانایی مدیریت دارد و با شناسایی چالش‌های خانه و خانواده و مدیریت آن آرامش و امنیت را به محیط خانه می‌آورد و به اعضای خانواده‌اش عرضه می‌کند.

غذا پختن و پیچیدن عطر شام در فضای خانه نمادی از آرامش و همراهی اعضای خانواده است و یک زن خانه‌دار این هنر را دارد که با هر بهانه‌ای اعضای خانواده را دور هم جمع کند و آرامش و امنیت را در وجودشان بنشاند. اما خانه‌دار بودن یک زن به معنای دوری او از اجتماع و فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی و یا ناآگاهی و کم‌سوادی‌اش نیست و یک زن تحصیل‌کرده اگر خانه‌داری و مادری و مراقبت از فرزندانش را انتخاب می‌کند به طور یقین می‌تواند با بینش و آگاهی بیشتر و بهتر و مطالعه و ارتقای دانش خود در زمینه بچه‌داری و برخورد با فرزندان به شکلی اولی فرزندانش را تربیت کند و آنان را برای ساخت جامعه‌ای بهتر راهی محیط خارج از خانه کند. مادران بسیاری از چهره‌های سرشناس و تأثیرگذار زنان خانه‌دار هستند.

زنانی که انگار همه‌چیزدانند و بلدند هر چیزی را چگونه در جای خودش قرار دهند. از خرید‌های روزانه و مدیریت دخل و خرج خانه با بودجه محدودی که مردان‌شان در اختیارشان قرار می‌دهند تا تنظیم روابط اعضای خانواده با یکدیگر و رتق و فتق امور خانه همچون نظافت و پخت و پز و اموری از این قبیل.

پس اگر بناست تا سیاست‌های جمعیتی کشور تغییر کند باید نگاه به زنان خانه‌دار و امر خانه‌داری نیز اصلاح شود و برساخته‌های رسانه‌ای از زن موفق با ویژگی‌هایی نظیر تحصیلات عالیه، اشتغال خارج از منزل و داشتن فرزندانی موفق به سمت زنان خانه‌داری برویم که ترجیح داده‌اند مدیریت خانه و خانواده را به عهده بگیرند و اغلب هم در این نقش خوش درخشیده‌اند.
 
 
منبع: روزنامه جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

محمد
Iran, Islamic Republic of
اگر زنان شاغل در ادارات و شرکت های دولتی و خصوصی برگردند به خانه داری و همسرو بچه داری معضلات بسیاری از جمله بیکاری جوانان، آسیب های اجتماعی در کشور حل خواهد شد. کی گفته که زن باید بره مجلس یا فرمانداری و شهرداری کار کنه؟ پس مثل پسران خدمت وظیفه هم بره تا شرایط برابر باشه
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
شايد شخصي آنقدر ميل به درك شدن دارد، ميل به دوست داشته شدن ندارد