چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ / ۱۷:۴۹
کد مطلب: 55908
۰

ترس از آموزش حضوری در مدارس برای دانش آموزان طبیعی است؟

ترس از آموزش حضوری در مدارس برای دانش آموزان طبیعی است؟
به گزارش میگنا شبنم طلوعی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به برگزاری آنلاین و مجازی کلاسهای درس طی یک سال و نیم اخیر، شیوه تحصیل دانش آموزان و توجه یا عدم توجه آنها به درس خواندن طی این مدت، هم‌چون ریسمانی در کلاسهای حضوری نیز کشیده خواهد شد، در واقع دانش آموزانی که درس‌خواندن در کلاسهای آنلاین را سست گرفته و نسبت به تحصیل بی‌توجه بودند؛ آموزش حضوری نیز برایشان سخت خواهد بود و ممکن است در این پروسه دچار یاس شوند و این پیامد اجتناب ناپذیر است چراکه نتیجه فعالیت دانش آموز طی یک سال و نیم اخیر بوده و تنها می‌توان این دانش آموزان را نسبت به درس خواندن هدفمند کرد.

وی با اشاره به عادت کردن دانش آموزان به شیوه آموزش مجازی و آنلاین طی یک سال و نیم گذشته، تصریح کرد: حال با حضوری شدن آموزش‌ها، دانش آموزان باید در عادات خود تغییراتی ایجاد کنند و این در حالی است که تغییر عادت سخت و زمان‌بر است. از این رو لازم است معلمان و اولیاء شکیبا باشند تا این تغییر عادت اتفاق افتد.

این روانشناس تعامل مستقیم با هم‌کلاسی‌ها و معلمان و اجتماعی شدن دانش آموزان را از جمله مزایای برگزاری کلاسهای درس به صورت حضوری دانست و افزود: تمام دانش آموزان به یک شیوه آموزش پذیر نیستند و از این رو قطعا دانش آموزانی که شیوه یادگیری آنها وابسته به بحث و چالش است طی مدت اخیر مورد کم لطفی قرار گرفته‌اند. همچنین تجربه و آزمون و خطا در محیط یادگیری یعنی مدرسه منجر به افزایش یادگیری نیز می‌شود و این نیز از دیگر مزایای آموزش حضوری است.

به گفته طلوعی "تمرکز" از جدی ترین مولفه‌های یادگیری برای استفاده در لحظه دانش آموزان از مطالب درسی است و روش‌های تمرکز زایی برای دانش آموزانی که "اضطراب" ریشه عدم تمرکز آنهاست، می‌تواند موثر باشد اما در عین حال نمی‌توان به صرف نداشتن تمرکز، یک شیوه ثابت را برای تمام دانش آموزان توصیه کرد و از این رو دانش آموزان برای رفع مشکل عدم تمرکز می‌توانند از مشاوران و روانشناسان کمک گیرند. 

وی معتقد است که دانش آموزان برای برنامه ریزی تحصیلی در گام نخست نیازمند هدفمند بودن‌اند و این در حالی است که نه تنها تعداد کمی از دانش آموزان بلکه به طور کلی تعداد معدودی از افراد دارای اهداف روشن و دقیقی هستند. 

این روانشناس با بیان اینکه اکثر افراد رویاها و آرزوهای خویش را با اهداف خود اشتباه می‌گیرند و با تاکید بر لزوم "هدف نویسی" برای دانش آموزان، افزود: هدف نویسی اولین و مهمترین مرحله برای رسیدن به هدف است که باید اولیاء و معلمان به دانش آموزان یاد دهند. علت اصلی بی‌انگیزگی دانش آموزان برای درس خواندن، نداشتن هدف درست متناسب با موجودیت است. 

طلوعی در پایان سخنان خود با اشاره به آموزش مجازی طی یک سال و نیم اخیر، آمادگی دانش آموزان برای حضور در مدرسه را نوعی تغییر دانست و با بیان اینکه ایجاد تغییر سخت و زمان‌بر است، تاکید کرد: والدین و اطرافیان دانش آموز قدرت هم‌دلی خود را با دانش آموز بالا ببرند تا گذر زمان به کمک او آید و معضلات مشخص و با حل مساله رفع شوند. والدین باید اجازه دهند تا خود دانش آموزان حل مساله کنند و این به معنای شنیدن مساله از زبان دانش آموز بدون اظهار نظر درباره آن است، مگر در موارد بحرانی که لازم است والدین به مساله ورود کنند، طی این مدت باید پدر و مادر شنونده محض باشند تا دانش آموز بتواند آزمون و خطا کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
برای انسان نابینا شیشه و الماس فرقی ندارد اگر کسی قدرتان را ندانست فکر نکنید شیشه اید یقین بدانید که او نابیناست ...