کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تاثیر غذاهای چرب بر مغز انسان

20 آبان 1400 ساعت 2:00

تحقیقات نشان داده است که غذا‌های حاوی چربی اشباع شده می‌توانند باعث التهاب در سراسر بدن و احتمالاً در مغز شوند. اسید‌های چرب همچنین می‌توانند از سد خونی مغزی عبور کنند. ممکن است اسید‌های چرب مستقیماً با مغز در تعامل باشند


غذا‌های چرب ممکن است در بسیار خوشمزه و وسوسه کننده به نظر برسند، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خوردن تنها یک وعده غذایی سرشار از چربی‌های اشباع‌شده می‌تواند توانایی ما برای تمرکز کردن را مختل کند.

به گزارش فرادید؛ این مطالعه نحوه عملکرد ۵۱ داوطلب خانم را پس از خوردن یک وعده غذایی با چربی اشباع شده یا همان وعده غذایی تهیه شده با روغن آفتابگردان که سرشار از چربی غیراشباع است، در «آزمایش توجه و تمرکز» بررسی و مقایسه کرد.

عملکرد داوطلبان در این آزمایش پس از خوردن وعده غذایی با چربی اشباع بالا بدتر از خوردن وعده غذایی حاوی چربی سالم‌تر بود که نشان دهنده ارتباط بین آن غذای چرب و عملکرد مغز بود.

محققان همچنین در حال بررسی این موضوع بودند که آیا وضعیتی به نام «روده نشتی» که به باکتری‌های روده اجازه ورود به جریان خون را می‌دهد، تأثیری بر غلظت دارد یا خیر. شرکت‌کنندگانی که دارای نشتی روده بیشتری بودند، بدون توجه به اینکه کدام وعده غذایی را خورده بودند، در ارزیابی توجه، بدتر عمل کردند. از دست دادن تمرکز پس از یک وعده غذایی برای محققان کاملا مشهود بود.

وعده غذایی تهیه شده با روغن آفتابگردان، در حالی که چربی اشباع شده کمی دارد، همچنان حاوی مقدار زیادی چربی رژیمی است. از آنجایی که هر دو وعده غذایی پرچرب و بالقوه مشکل ساز بودند، تأثیر شناختی وعده غذایی با چربی اشباع بالا اگر با یک وعده غذایی کم چرب مقایسه شود، می‌تواند حتی بیشتر باشد.

این مطالعه در American Journal of Clinical Nutrition منتشر شده است.

زنان در این مطالعه ارزیابی اولیه میزان توجه خود را در طی یک بازدید صبحگاهی از آزمایشگاه تکمیل کردند. این ابزار که تست عملکرد پیوسته نام دارد، معیاری برای سنجش توجه، تمرکز و زمان واکنش پایدار بر اساس ۱۰ دقیقه فعالیت مبتنی بر رایانه است.

بعد از آن وعده غذایی پرچرب: تخم مرغ، بیسکویت، سوسیس بوقلمون و سس حاوی ۶۰ گرم چربی، یا یک روغن مبتنی بر اسید پالمیتیک با چربی اشباع بالا یا روغن آفتابگردان با چربی اشباع کمتر. هر دو وعده غذایی در مجموع ۹۳۰ کالری داشتند.

پنج ساعت بعد، زنان دوباره تست عملکرد مداوم دادند. بین یک تا چهار هفته بعد، آن‌ها این مراحل را تکرار کردند و برخلاف وعده غذایی که در اولین ملاقات خورده بودند، تغذیه شدند.

پس از خوردن وعده غذایی سرشار از چربی اشباع شده، همه زنان شرکت کننده به طور متوسط ​​۱۱ درصد کمتر قادر به تشخیص محرک‌های هدف در ارزیابی توجه بودند. کاهش تمرکز در زنانی که نشانه‌هایی از نشتی روده داشتند نیز آشکار بود: زمان پاسخ آن‌ها نامنظم‌تر بود و کمتر توانستند توجه خود را در طول آزمایش ۱۰ دقیقه‌ای حفظ کنند.

اگرچه این مطالعه مشخص نمی‌کند که در مغز چه می‌گذرد، اما نشان داده است که غذا‌های حاوی چربی اشباع شده می‌توانند باعث التهاب در سراسر بدن و احتمالاً در مغز شوند. اسید‌های چرب همچنین می‌توانند از سد خونی مغزی عبور کنند. ممکن است اسید‌های چرب مستقیماً با مغز در تعامل باشند. چیزی که نشان می‌دهد، قدرت اختلالات مرتبط با روده است.

تجزیه و تحلیل آماری تأثیرات بالقوه دیگری بر شناخت، از جمله علائم افسردگی و میانگین مصرف چربی اشباع شده رژیم غذایی شرکت کنندگان را در نظر گرفت. زنان در این مطالعه سه وعده غذایی استاندارد خوردند و به مدت ۱۲ ساعت قبل از هر بازدید از آزمایشگاه ناشتا بودند تا تغییرات رژیم غذایی را کاهش دهند که می‌تواند بر پاسخ فیزیولوژیکی آن‌ها به وعده‌های غذایی پرچرب تأثیر بگذارد.

یافته‌ها نشان می‌دهد که تمرکز می‌تواند حتی در افرادی که تحت استرس بیماری همه‌گیر هستند و برای راحتی به غذا‌های چرب روی می‌آورند، مختل شود.

آنچه می‌دانیم این است که وقتی مردم مضطرب‌تر هستند، غذا‌های پرچرب را جذاب‌تر از به عنوان مثال کلم بروکلی می‌دانند. ما از تحقیقات دیگر می‌دانیم که افسردگی و اضطراب می‌توانند در تمرکز و توجه نیز اختلال ایجاد کنند. وقتی این را به وعده غذایی پرچرب اضافه می‌کنیم، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که اثرات دنیای واقعی حتی بیشتر باشد.

منبع: Technology.org
 


کد مطلب: 55914

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/55914/تاثیر-غذاهای-چرب-مغز-انسان

میگنا
  https://www.migna.ir