سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۳ آبان ۱۳۹۰ / ۰۷:۳۶
کد مطلب: 5594
۰

بگذاریم کودکان کودکی کنند/ دنیای کودکانه را بشناسیم

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به اینکه مربی نباید دوره کودکی را از کودکان بگیرد، کودک باید کودکی کند و دوره کودکیش را بگذراند، گفت:‌ نباید از کودکان توقع داشت خیلی زود و بی مورد به آدمهای عاقل و بالغ شوند.
دکتر کریم مجتهدی در مورد تعلیم و تربیت در کودکان و آموزش تفکر منطقی در آنها به مهر گفت: هر کودکی را نمی‏شود الزاما منطقی بار آورد و منطق زمانه را در او تلقین کرد. کودکان در سنین مختلف در عوالم متفاوتی زندگی می‎کنند اول باید این عوالم کودکانه را شناخت و بعد بر اساس درجات و رشدهوشی آنها یک برنامه ریزی علمی برای منطقی کردن آنها در نظر گرفت.   وی افزود: منظورم از شرایط و عوالم خاص ذهنی کودک همان بهره هوشی آنان است که مورد بحث است یعنی شرایط بهره هوشی کودکان زمان و مکان و علیت و اصول عقلی را غیر از بزرگترها در می‏یابند. یعنی هرچیزی می‏تواند علت شکل گیری پدیده‏ها باشد. استاد بازنشسته گروه فلسفه دانشگاه تهران تصریح کرد: کودک زندگی شخصی خود را به عالم خارج منعکس می‎کند. یعنی  رشد تخیل در کودکان بر رشد منطقی آنان غلبه دارد و در این عالم خاص، زمان و مکان و علیت غیر از آنچه که در یک فرد بالغ است دیده می‎شود. برای مثال در بازی کودکانی مارمولکی زخمی می‎شود کودک می‎گوید بیا برویم زیرا پدر و مادر مارمولک می‎آیند سراغمان، یعنی یک تخیلی بر اساس زندگی روزمره خودشان است اینکه خودشان که زخمی می‏شوند پدر و مادر از آنها مراقبت می‎کنند و به سراغ فرد متخاصم می‏روند این را به کل طبیعت تعمیم می‎دهند. عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی یادآور شد: کودک زمان و مکان و علیت را متجانس نمی‏بیند .  نکته‏ این است که مربی نباید دوره کودکی را از کودکان بگیرد و باصطلاح کودک باید کودکی کند و دوره کودکی را بگذراند. مربی نباید از آنها توقع داشته باشد که خیلی زود و بی مورد به آدمهای عاقل و بالغ تبدیل شوند. وی افزود: براساس تعلیمات و براساس جهان بینی خاص کودکان باید تعلیمات خاصی برای کودکان در نظر گرفت که آن تخیل حالت طبیعی کودک را داشته باشند،‌ نه اینکه حالت بیمارگونه و نابهنجار پیدا کند. تخیل در کودک بنوعی بسیار طبیعی است و کودک نیاز به تخیل دارد مربی باید به امکانات روحی و عوالم کودک توجه کند و به مرور آنها را آگاه و منطق رایج زمانه را بدون اینکه جنبه تحمیلی بیابد، در آنها ایجاد و اسباب رشد ذهنی کودکان را فراهم کند. مجتهدی یادآور شد: همه چیز به مربی بستگی ندارد شرایط کنونی و زندگی اصلی کودک هم تأثیرگذار بر روند تعلیم و تربیت است ولی شاید مربی با توجه به شرایط کودک آگاهانه تر با توجه به روح خاص کودک در این زمینه عمل کند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
هر وقت احساس حسادت کردیم ، یادمان باشد ، خاموش کردن شمع دیگری ، باعث نمیشود ، شمع ما درخشان تر نور افشانی کند