چهارشنبه ۶ بهمن ۱۴۰۰ - 26 Jan 2022
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۰ / ۰۵:۴۶
کد مطلب: 55957
۴
سارا حق بین

تاب‌آوری عاطفی و روش‌های بهبود آن

باشگاه تاب آوری
تاب‌آوری عاطفی و روش‌های بهبود آن
  گره خوردن با عوامل استرس‌زای روزمره زندگی می‌تواند دلیل بزرگی برای از دست دادن تاب‌آوری عاطفی ما باشد. ما حساس‌تر، بیش از حد واکنش پذیرتر و از نظر احساسی نامتعادل می‌شویم.

حتی یک تغییر کوچک در برنامه‌ها می‌تواند ما را دچار اضطراب و وحشت قرار کند. اما دلیل اینکه برخی افراد در مدیریت استرس بهتر از دیگران هستند، قدرت تاب‌آوری آنهاست.
تاب‌آوری ظرفیت حفظ عملکرد شایسته در مواجهه با عوامل استرس‌زای زندگی است. مطالعات نشان داده افراد تاب‌آور می‌توانند به طور موثرتری با استرس مقابله کنند. آنها می‌توانند از هر موقعیت استرس‌زا با انرژی مثبت و اعتماد به نفس بازگردند و به احتمال زیاد از برخوردهای آسیب‌زا درس می‌گیرند تا اینکه تحت تأثیر آنها قرار گیرند؛ چرا که استرس و اندوه حقایقی تغییر ناپذیر هستند. اما مزیت مواجهه با آنها این است که به ما این فرصت را می‌دهند که خودمان را به چالش بکشیم و از منطقه راحتی خود خارج شویم.از این رو افراد تاب‌آور در به کارگیری راهبردهای مقابله، بهتر و سریع‌تر هستند و می‌توانند به راحتی خود را با مشکلات سازگار کنند.

تاب‌آوری عاطفی نیز به این معنی است که بتوانید پس از مواجهه با یک تجربه منفی، ذهن آشفته خود را آرام کنید. این یک نیروی درونی است که به وسیله آن می‌توانیم خود را در برابر تمام جنبه‌های منفی زندگی محافظت کنیم. درست مانند سایر جنبه‌های شخصیت ما، مانند هوش هیجانی، هوش اجتماعی و غیره. تاب‌آوری عاطفی یک ویژگی است که از بدو تولد وجود دارد و در طول زندگی به رشد خود ادامه می‌دهد. اگرچه برخی از افراد با تاب‌آوری و تعادل عاطفی بهتری نسبت به دیگران به دنیا می‌آیند، اما با راهنمایی صحیح و تمرین، همه ما می‌توانیم خود را به عنوان انسان‌هایی از نظر عاطفی انعطاف‌پذیر و از نظر روانی بالغ بسازیم.
تاب‌آوری عاطفی به معنای برنده شدن در نبرد نیست. بلکه قدرتی است که با آن می‌توان از طوفان عبور کرد و همچنان بادبان را ثابت نگه داشت. تاب‌آوری عاطفی هنر زندگی کردن است که با خودباوری، شفقت به خود و افزایش شناخت از خود عجین شده است. این راهی است که از طریق آن به خودمان قدرت می‌دهیم تا ناملایمات را تا حدامکان درک کرده و به تکامل خود ادامه دهیم.
به طور کلی تاب‌آوری عاطفی ویژگی «خم شو، اما نشکن» نیست، بلکه این واقعیت است که «من شکسته‌ام» و ادامه رشد من همراه با قطعات شکسته در کنار هم خواهد بود. به قول معروف «زمان‌های سخت دوام نمی‌آورند، بلکه افراد سخت دوام می‌آورند.»

عناصر تاب‌آوری عاطفی
تاب‌آوری عاطفی سه مولفه دارد که در واقع ستون‌هایی هستند که می‌توانیم تاب‌آوری را روی آن‌ها ایجاد کنیم یا روی بهبود آن کار کنیم.
  1. عناصر فیزیکی: شامل قدرت بدنی، انرژی، سلامتی و سرزندگی.
    عناصر ذهنی یا روانی: قابلیت کنترل، توجه و تمرکز، عزت نفس، اعتماد به نفس، آگاهی عاطفی، تفکر و توانایی استدلال.
خودآگاهی
روابط بین فردی قوی
انعطاف پذیری
عزت نفس بالا
کنترل هیجانات
ذهن غیرقضاوتی
حل مسئله مثبت
آزادی روانی
 
  1.  عناصر اجتماعی: از جمله روابط بین فردی (کار، شریک زندگی، فرزندان، والدین، دوستان، جامعه)، انطباق گروهی، دوست داشتنی بودن، تعامل و همکاری.

  2.  
 


روانشناسان و مشاوران حیطه تاب‌آوری در راستای بهبود تاب‌آوری عاطفی، برنامه‌های آموزشی خود را بر روی موارد زیر متمرکز می‌کنند:
  • توانایی هماهنگ کردن احساسات، تعارضات درونی و ادراک خود از جهان. از طریق خودآگاهی، ما به درک عمیق‌تری از اینکه چگونه احساسات به اعمال ما کمک می‌کنند، خواهیم رسید. با خودآگاهی به جای اینکه به دنبال کمک در دنیای بیرونی باشیم یا دنیا را به خاطر بدبختی‌هایمان سرزنش کنیم، به ما شهامت می‌دهد که در درون خود به دنبال پاسخ بگردیم و توانمندتر و آگاه‌تر شویم.
    آموزش تاب‌آوری به فرد کمک می‌کند تا ثبات و تعهد خود را برای ادامه تلاش ایجاد کند. چه در مواجهه با عوامل استرس‌زای بیرونی یا درونی. مداومت و پشتکار، انگیزه درونی را زنده نگه می‌دارد.
    کنترل
    و مدیریت هیجانات:
    افراد با سطوح بالاتری از کنترل هیجانی و خودکنترلی می‌توانند خود را تغییر مسیر دهند و احساسات خود را دستکاری کنند. آنها کمتر تحت فشار استرس قرار می‌گیرند یا اجازه می‌دهند که بر زندگی آنها تأثیر بگذارد. آنها قبل از هر عکس العملی فکر می‌کنند و به سرعت به نتیجه‌گیری نمی‌پردازند.
    تفکر انعطاف‌پذیر: تفکر انعطاف‌پذیر یک جنبه ضروری از سلامت روان است که به موفقیت شخصی و حرفه‌ای هر انسانی کمک می‌کند. این یک مهارت اجتماعی قدرتمند است که شامل خوش‌بینی، سازگاری، عقلانیت و تفکر مثبت است. فردی که از طریق آموزش یا تجربه این مهارت‌ها را دارد یا توسعه داده، قطعاً از نظر عاطفی در زندگی انعطاف‌پذیرتر و متعادل‌تر خواهد بود.
    روابط بین فردی قوی: داشتن روابط شخصی خوب و با کیفیت، هم یک محصول جانبی و هم لازمه تاب‌آوری عاطفی است. اگر قدرت ایجاد پیوندهای بین فردی قوی در سطح حرفه‌ای یا شخصی را داشته باشیم، در حقیقت یک گام رو به جلو برای یک زندگی تاب‌آوری برداشته‌ایم. برای ایجاد تاب‌آوری عاطفی در یک فضای بزرگتر، باید ظرفیت بهبود روابط بین فردی موجود خود را داشته باشیم و برای ایجاد روابط جدید آماده شویم.


  •  
ویژگی‌های افراد با تاب‌آوری عاطفی
فردی که از نظر عاطفی تاب‌آور است خصوصیات زیر را دارد:
  • از افکار، احساسات و پتانسیل‌های درونی خود آگاه است؛
    قبل از واکنش فکر می‌کند؛
    صبور، فهمیده و مایل به سازگاری است؛
    در پذیرش و بخشش ظرفیت بالایی دارد؛
    بر یافتن راه حل‌ها تمرکز می‌کند؛
    احساسات خود را به شیوه‌ای قابل قبول و عرف اجتماعی بیان می‌کند؛
    احساسات منفی خود را از بین نبرده و سرکوب نمی‌کند؛
    قادر به ایجاد و حفظ روابط طولانی‌مدت است؛
    از درخواست کمک در مواقعی که به آن نیاز دارد خجالت نمی‌کشد؛
    به حل تعارضات از طریق بحث اعتقاد دارد.
تمرین‌هایی برای بهبود تاب‌آوری عاطفی
  • تاب‌آوری از طریق قدرت مثبت:
چند دقیقه را برای فهرست کردن هر 5 فکری که در حال حاضر شما را آزار می‌دهد اختصاص دهید. آنها را روی یک تکه کاغذ یا در دفترچه یادداشت خود ثبت کنید. در کنار ستونی که در آن افکار منفی را فهرست کرده‌اید، سعی کنید افکار منفی را با افکار مثبت در ستون دیگری جایگزین کنید. به سادگی با جایگزین کردن افکار روی کاغذ، می‌توانید ببینید که چگونه می‌توان درک متفاوتی از وقایع داشت.
  • تاب‌آوری از طریق شکرگزاری:
شکرگزاری و قدردانی یکی از قدرتمندترین احساساتی است که ما قادر به ایجاد آن هستیم. وقتی یاد می‌گیریم قدر آنچه را که داریم بدانیم، به جای شکایت و اندوه بابت نداشته‌ها یا چیزهایی که از دست داده‌ایم، انعطاف‌پذیرتر از قبل می‌شویم. فقدان قدردانی ما را از حرکت رو به جلو باز می‌دارد و قدرت ما را برای ادامه زندگی پایین می‌آورد. می‌توانیم یک دفتر شکرگزاری تهیه کرده و در آن از همه چیزهایی که داریم سپاسگزاری کنیم، حتی در مواقع استرس این روند را ادامه دهیم.پُر کردن صفحات دفتر شکرگزاری، یادآوری ملایمی برای خودمان از همه چیزهای خوب در زندگی خواهد بود.
  • تاب‌آوری از طریق خودآگاهی:
اساساً خودآگاهی در مورد شناخت ABC ذهن ما است، به این معنا که A رفتار یا علتی است که به وضعیت فعلی منجر شده است، B رفتار یا روشی است که ما برای واکنش به آن انتخاب کرده‌ایم و C پیامد آن است که اعمال و عواطف ما را به همراه خواهد داشت. شناسایی رویکرد A-B-C در هر برخورد استرس‌زا، ما را انعطاف‌پذیرتر و تاب‌آورتر کرده و قدرت مقابله موثر با ناملایمات را افزایش می‌دهد.
  • تمرین‌های مدیتیشن ساده:
تاب‌آوری عاطفی زمانی آغاز می‌شود که ما بتوانیم از مکانیسم‌های مقابله‌ای استفاده کنیم که می‌دانیم وجود دارد اما قبلاً هرگز استفاده نکرده‌ایم. مدیتیشن و تمرین‌های تمرکز حواس، ارتباط مثبتی با تاب‌آوری عاطفی دارد. آشفتگی‌های عاطفی ناشی از یک تجربه استرس‌زا را می‌توان به طور هدفمند از طریق تمرین‌های مدیتیشن ساده بطور روزانه، برطرف کرد.

ترجمه سارا حق بین از اینجا

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ مهارتی که کودکان برای شغل آینده‌شان به آن نیاز دارند
معرفی  کتاب “جادوی عشق به خویشتن” اثر دکتر مهوش معاذی نژاد
مشاوره پیش از ازدواج و باورهای نادرست
گزارشی از جزئیات تعرفه‌های مشاوره‌های روانشناسی و روانپزشکی در تهران و چالش بیمه‌ها
دختران از کجا به کجا فرار میکنند ؟!
چرا خاطراتمان را فراموش می‌کنیم؟
متلک ها و مزه‌پراکنی نوجوانان نشانه هوش آن‌هاست!
چرا تشخیص افسردگی در مردان سخت‌تر است؟
نشانه‌های ابتلا به افسردگی چیست؟
راهبردهاي آموزش براي دانش‌آموزان داراي ناتواني يادگيري باهوش
فشارهای روانی محیط اطرافتان را کنترل کنید
پنج پرسش برای بازنگری در معنای زندگی
خدايا،ميشه چند لحظه وقتتو بگيرم! اين دفعه چيزي ازت نمي خوام! فقط مي خوام  خيلي ساده بگم: ممنون براي همه چيز...