پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۰ / ۱۱:۰۱
کد مطلب: 55960
۲

دوره‌های کارشناسی ارشد "آموزش محور" به دانشگاه‌های دولتی بازگشت

دوره‌های کارشناسی ارشد "آموزش محور" به دانشگاه‌های دولتی بازگشت
دکتر محمد رضا آهنچیان در گفت و گو با ایسنا ضمن بیان این مطلب، از بررسی درخواست برخی موسسات آموزش عالی مبنی بر احیای دوره های کارشناسی ارشد آموزش محور در دانشگاه ها خبر داد و گفت: این موضوع در مراجع تخصصی وزارت علوم بررسی شد و بر استمرار مقررات موجود تصریح شده در آیین نامه های تحصیلی نیز تأکید شد.

وی خاطر نشان کرد: داوطلبان ورود به دوره کارشناسی ارشد با آگاهی کافی درباره آموزشی-پژوهشی بودن تمامی رشته-گرایش های تحصیلی دوره کارشناسی ارشد در همه زیرنظام های آموزش عالی و با علم به این ویژگی، در آزمون ورودی شرکت و در صورت پذیرش در دانشگاه ثبت نام کنند.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزشی وزارت علوم خاطر نشان کرد: بدیهی است چنانچه در طول تحصیل مشکلی خارج از اراده دانشجو برای اتمام تحصیل وی در دوره کارشناسی ارشد پیش آید، می تواند درخواست «بررسی به صورت موردی»، برای رفع مشکل در چارچوب ضوابط را به کمیسیون موارد خاص دانشگاه خود ارائه دهد.

آهنچیان همچنین تاکید کرد: هیچ دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی در سراسر کشور نمی­ تواند خارج از چارچوب قوانین و مقررات آموزشی مصوب شورای عالی برنامه ریزی آموزشی و شورای گسترش و برنامه ریزی آموزش عالی، اقدام نماید. در این خصوص نیز پذیرش داوطلبان، در دوره کارشناسی ارشد آموزشی-پژوهشی و تبدیل آن پس از پذیرش و ثبت نام به دوره کارشناسی ارشد آموزش محور، خلاف مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده و مسئولیت نتایج آن در همه ابعاد بر عهده دانشگاه مربوطه است.

پایش رشته های کم‌طرفدار
وی از برنامه وزارت علوم برای پایش رشته های کم طرفدار در دانشگاه ها خبر داد و گفت: برنامه های درسی که رشته های دایر آنها در دوره کارشناسی دانشگاه های کشور برای سه سال متوالی زیر حدنصاب ۱۰ دانشجو ثبت نامی داشته باشند، منسوخ تلقی خواهند شد. این قاعده بر مبنای این منطق گذاشته شده است که تقاضامحوری، دلیل اصلی تأسیس و فعال بودن یک برنامه است، که اگر برای آن، متقاضی وجود نداشته باشد، لزومی به پرداخت هزینه دولت برای حفظ آن رشته احساس نمی شود.

آخرین وضعیت راه اندازی رشته "امر به معروف و نهی از منکر"
دکتر آهنچیان در خصوص آخرین وضعیت راه اندازی رشته "امر به معروف و نهی از منکر" در دانشگاه ها نیز گفت: تمامی سازمان ها، دستگاه­ها، و نهادها می توانند درخواست راه اندازی رشته هایی که مدنظر کشور است را به دفتر برنامه ریزی آموزش عالی ارسال کنند و متولیان مرتبط با این رشته نیز مستثنی از این قاعده نبودند و درخواست آنها به دفتر برنامه ریزی ارسال شده است.

وی ادامه داد:  این درخواست ها در کارگروه های تخصصی برنامه ­ریزی و گسترش آموزش عالی مورد بررسی قرار می گیرد، طرح توجیهی آن در کمیسیون برنامه ریزی آموزش عالی بررسی، در صورت تصویب، برنامه آن تدوین و سرانجام با تصویب شورای گسترش و برنامه ریزی آموزش عالی بر روی سامانه آموزش عالی بارگذاری می شود. در این صورت دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی می توانند ذیل آن برنامه به پذیرش دانشجو بپردازند.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزشی وزارت علوم در پاسخ به برخی حواشی در زمینه حذف برخی رشته های زبان های خارجی در دانشگاه ها تاکید کرد: این خبر صحت ندارد و هیچ محدودیتی در خصوص حفظ و یا توسعه برنامه های مرتبط با زبان­های خارجی اعمال نشده است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
صعود به اورست 13 روز به طول مي انجامد، اما سقوط از آن فقط « 8 ثانيه ». ساختن روابط مدتها به طول مي انجامد اما از بين رفتن آن فقط در چند ثانيه!