کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نشانه‌هایی که مشخص می‌کند وقت تغییر شغلتان فرا رسیده است

باشگاه خبرنگاران , 23 آبان 1400 ساعت 23:44

تغییر شغل خطرات و دردسر‌های خاص خود را به همراه دارد؛ بنابراین چگونه می‌توانید بین زمانی که فقط به کمی زمان برای آرام شدن نیاز دارید و زمانی که به طور جدی باید به دنبال موقعیت‌های دیگر باشید، تمایز قائل شوید؟


وقتی عصر روز تعطیل‌تان فرا می‌رسد، چه احساسی نسبت به روز بعد دارید؟ آیا بی تفاوت هستید یا فکر سپری کردن زمان در دفتر کارتان شما را با احساس استرس یا وحشت همراه می‌کند؟
آخرین باری که احساس کردید کاری که انجام داده اید ارزشمند است کی بود؟ آیا خود را مرتباً از فرسودگی شغلی با همکاران یا دوستان‌تان صحبت می‌کنید؟
هرچند حتما می‌دانید که برخی از هفته‌های کاری راحت‌تر از هفته‌های دیگر است، اما ممکن است با خودتان فکر کنید که زمان یافتن شغل دیگری فرا رسیده است.

در ادامه به ۱۱ نشانه‌ آشکار که نشان می‌دهد که حرفه افراد، عامل نارضایتی آن‌ها می‌شود و زمان تغییر شغلشان فرا رسیده است می‌پردازیم.

۱-فرد اصلا برای این کار ساخته نشده‌اید
در صورتی که از شما خواسته شده وظایفی را بپذیرید که چندان با استعداد‌ها و مهارت‌هایتان سازگار نیست، احتمالا شغلی دارید که هرگز از همان اول برایتان مناسب نبوده است.
دقیقا به همین دلیل است که کارفرمایان به دنبال یک فرد مناسب هستند. آن‌ها متقاضیانی را می‌خواهند که برای نقش‌ها و وظایف یک شغل مناسب باشند. اگر احساس می‌کنید در تیم اشتباهی هستید، احتمالا در طرف اشتباه زمین بازی نیز هستید.

۲. مدام بی‌حوصله هستید
بر اثر شغل نه چندان جذابتان، دیگر ذره‌ای شکیبایی ندارید. خودتان را در حالی می‌یابید که با هرکس سر راه‌تان قرار می‌گیرد یا شما را از کوره به در می‌برد سر و کله می‌زنید و مجادله می‌کنید.
اصلا تحمل آن را ندارید که به خاطر شغلتان موارد جدیدی را به فهرست بلندبالای کارهایتان اضافه کنید. شما یک انسان تندخو پشت یک میز هستید که شغلی افتضاح دارید و اصلا تحمل مهملات را ندارید.

۳. همیشه خسته و بی انرژی هستید
افراد همیشه خسته به نظر می‌رسند. شغلشان مانند یک اهریمن روحشان را می‌مکد، و رمقی برایشان باقی نمی‌گذارد. این افراد بیش‌تر وقت و روزشان به کار کردن سپری می‌شود، و در زمان فراغت از کار سعی می‌کنند استرس و خستگی آن را جبران کنند، ولی به‌نظر می‌رسد این زمان هیچ وقت کافی نیست. حتی بدنشان هم از شغل‌تان متنفر است و انگار نمی‌خواهد خودش را با برنامه‌ی آن تطبیق بدهد.

۴. خودتان هم می‌دانید استعدادهایتان در زمینه‌ دیگری است
در صورتی که ۱۰۰ درصد مطمئن هستید کارتان چیزی نیست که می‌توانید در آن بهترین باشید، وقت آن رسیده‌است خیال‌بافی را درمورد آن حرفه‌ رویایی رها کنید و حرکت به سوی تغییر را آغاز کنید.
به‌نظر می‌رسد وقت و مهارت‌هایتان در شغل فعلیتان به هدر می‌رود. حرفه‌تان برای شما هیچ هدف یا معنایی ندارد.

۵. هیچ رشد و پیشرفتی ندارید
سال‌هاست که به دنبال ترفیع یا حتی تغییر در حقوق و دستمزدتان بوده‌اید، اما همیشه چیزی مانع از آن شده‌است. شاید این مانع رییس‌تان، یا سیاست شرکتی یا سیاست‌های تنبیهی باشد.
موضوع هرچه که باشد، به نظر می‌رسد علی‌رغم تلاش بسیار زیاد در حرفه‌تان حرکتی رو به جلو ندارید، این یک نشانه‌ قطعی دیگر است که باید آن شغل را رها کنید.

۶. مدام احساس یکنواختی می‌کنید
افراد به حدی احساس یکنواختی می‌کنند که حتی به محیط اطرافشان بی‌توجه هستند. به‌نظر می‌رسد همه‌ی خوبی‌های زندگیشان را نادیده می‌گیرند، چون مانند یک روبات عمل می‌کنند.
این گونه افراد نه تن‌ها هر صبح که بیدار می‌شوند کاملا بی‌اشتیاق هستند، بلکه هیچ اثری از انرژی و هیجانی که در آغاز داشتند را دیگر ندارند. هر شب هنگام رفتن به بستر هم همین احساس را دارند.
حرفه و علایقتان در دو سوی مخالف یک محور هستند. حتی تردید دارید امکان‌پذیر باشد شغلتان را دوست داشته‌باشید.

۷. دستمزدتان به هیچ وجه کافی نیست
دستمزد فعلیتان نارضایتی را از شغلتان جبران نمی‌کند. احساس می‌کنید کم‌تر از آن‌چه کار می‌کنید به شما پرداخت می‌کنند. به نظر می‌رسد شغلتان از هیچ لحاظ، چه مالی چه غیر مالی، سزاوارتان نیست، شاید علت آن نارضایتی از شغلتان باشد یا این واقعیت که حقوق‌تان پایین است.

۸. جمعه شب‌ها بدترین شب‌ها برای شما هستند
از صبح شنبه و تجربه‌ای که خیلی‌ها آن را مرثیه صبح شنبه می‌نامند ترس ندارید، بلکه از آن متنفر هستید. به علاوه، جمعه شب احساس ناراحتی و اضطراب زیاد دارید.

۹. رفتارتان به طور کلی منفی است
تازگی‌ها آدمی منفی‌گرا بوده‌اید، و احساس می‌کنید علت آن شغلتان است. پی می‌برید اکثرا این حالت روحی را هنگام کار از خودتان نشان می‌دهید.
حرفی که از لب‌هایتان خارج می‌شود نامهربان، خشن، و سنگ‌دلانه است. شاید همکاران و مراجعانتان با بی‌تفاوتی از کنارتان بگذرند و شما را به حال خودتان بگذارند. اما طرز برخوردتان صحیح نیست و از این موضوع آگاه هستید. هنگام کار به شدت احساس ناامیدی دارید.

۱۰. سلامتیتان تحت تاثیر قرار گرفته است
اگر شما با یک مشکل بهداشتی سر و کار دارید و به وضوح به دلیل استرس کاری نیست، که مشکلی وجود ندارد. اما موارد زیادی رخ داده‌است که بسیاری از کارمندان پس از انتقال به یک فرصت بهتر و متفاوت، بهبود سلامت جسمی و روحی را تجربه کرده‌اند؛ بنابراین علائم را به دقت تحت نظر داشته باشید و اگر ارتباطی بین شغل و سلامتیتان یافتید، بدانید که زمان تغییر شغل فرا رسیده است قبل از این که اوضاع بدتر شود.

۱۱. رئیس یا محیط سمی دارید
رئیس بد یا محیط سمی نشانه واضحی برای ایجاد تغییر است. به خودتان یک چارچوب زمانی بدهید تا اوضاع بهتر شود و بعد خود را برای خروج آماده کنید. در چنین شرایطی، هیچ مشکلی در تغییر شغل وجود ندارد.

در اخر اگر همه یا بیش‌تر این احساسات برای شما و اوضاع کاریتان آشنا هستند، باید آن را کنترل کنید. راه‌های مختلف را امتحان کنید تا معنی و هدف بیش‌تری به کارتان بدهید، حتی اگر شده از رییس‌تان بخواهید وظایف‌تان را تغییر دهد یا وظایف بیش‌تری به شما محول کند.
اگر این راهکار و راهکار‌های دیگر را امتحان کرده‌اید و هنوز اوضاع طاقت‌فرسایی را تجربه می‌کنید، زمان یک تغییر مهم فرارسیده است و آن هم تغییر شغل است.


کد مطلب: 55967

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/55967/نشانه-هایی-مشخص-می-کند-وقت-تغییر-شغلتان-فرا-رسیده

میگنا
  https://www.migna.ir