جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰ / ۲۳:۵۴
کد مطلب: 55986
۰

روان درمانی معتادان گامی مهم در حل اعتیاد است

روان درمانی معتادان گامی مهم در حل اعتیاد است
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، علی آقامحمدی در نوزدهمین نشست طرح تحول محلات کشور که با حضور نمایندگان دستگاه های ذی ربط در محل وزارت کشور برگزار شد با بیان اینکه اعتیاد بزرگ ترین چالش پیش روی کشور در مناطق حاشیه نشین کشور است، افزود: اعتیاد از جمله آسیب های اجتماعی است که حل آن به تنهایی از توان و ظرفیت دولت خارج است.

وی اظهار داشت: در حل معضل اعتیاد ضمن توجه به برنامه های کوتاه مدت، باید راهبردهای بلندمدت آموزشی و فرهنگی در کشور اتخاذ شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: در حوزه سازماندهی، پیشگیری، درمان، توانبخشی راهبردهای کارآمد و اثربخش در کشور برای حل این چالش بزرگ به کار گرفته شود.

وی تصریح کرد: در دنیا تجربه شده است که بهترین روش برای این موضوع به کارگیری ظرفیت های عمومی و سازمان های مردم نهاد است.

آقامحمدی با بیان اینکه در حل معضل اعتیاد بیشتر به مساله مواد مخدر توجه شده است، گفت: در این موضوع ابتدا باید خود فرد مورد مطالعه کارشناسی قرار گیرد و اینکه چه زمینه ها و عواملی باعث سوق دادن جوانان به سمت اعتیاد می شود.

وی بابیان اینکه بسترهای اعتیادزا باید در کشور شناسایی و مدیریت شود، اظهار داشت: درمان واقعی معتاد زمانی تحقق می یابد که فرد معتاد به صورت اصولی روان درمانی شود و نباید با صرف مصرف متادون تصور کنیم که فرد درمان یافته است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این موضوع که نباید قبح اعتیاد و استفاده از مواد مخدر در کشور شکسته شود، خاطر نشان کرد: در این راستا برنامه های فرهنگی، آموزشی و تربیتی از متولیان این حوزه تولید شود و اعتیاد بیش از گذشته به عنوان یک امر نابهنجار و خلاف عرف نزد افکار عمومی تبیین شود.

وی اضافه کرد: در کنار این امر خانواده ها هم آموزش های لازم را برای تربیت فرزندان خود در قرار نگرفتن در دام اعتیاد ببینند.
آقامحمدی با تصریح این موضوع که با گذشت زمان مواد اعتیاد زا در جهان افزایش یافته است، تاکید کرد: آموزش و آگاه سازی در این بستر معنا و مفهوم دارد که فرد تصور نکند که فقط با مصرف مواد مخدر معتاد می شود.

وی اضافه کرد: امروزه داروهای جدید اعتیاد زا به شکل های مختلف وجود دارد و با رویکرد فرهنگی و آموزشی اگاهی عمومی را در محلات و مناطق حاشیه نشین کشور نسبت به پیامدهای مخرب این داروها افزایش داد.

آقامحمدی تصریح کرد: تجربه گویای این واقعیت است که رویکردهای امنیتی و نظامی هم نمی تواند چاره بخش کار در حوزه مدیریت و کنترل اعتیاد باشد و برای همین تغییر رویه و استفاده از روش های فرهنگی و نرم ضروری به نظر می آید.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در امر آسیب های اجتماعی دستگاههای رسمی و حاکمیتی بیشتر تسهیل گر و زمینه ساز ورود گروه های مردم نهاد و خیرین باشند و این امر در صورت تحقق می تواند به شکل اساسی و معنادار در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی در محلات اثرگذار باشد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
دو بیگانه همدرد، از دو خویشاوند بی‌درد یا ناهم‌درد، با هم خویشاوندترند… علی شريعتی