پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ / ۰۲:۴۴
کد مطلب: 56001
۳

قبل از خواب موسیقی گوش ندهید!

قبل از خواب موسیقی گوش ندهید!
مطالعه اخیر رابطه بین گوش دادن به موسیقی و خواب را مورد بررسی قرار داده و بر مکانیسمی که به ندرت مورد کاوش قرار گرفته است، تمرکز می‌کند. تصاویر موسیقی غیر ارادی یا «کرم گوش» به شرایطی اطلاق می‌شود که یک آهنگ بار‌ها در ذهن فرد پخش می‌شود. این موارد معمولا هنگام بیداری اتفاق می‌افتد، اما اسکولین دریافت که این موارد در هنگام تلاش برای خواب نیز اتفاق می‌افتد.
 
به گزارش پایگاه خبری ساینس، در این تحقیقات که با تمرکز بر سندرم موسیقی چسبناک انجام شد، محققان نحوه اثرگذاری این پدیده بر کیفیت خواب را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و دریافتند گوش دادن به موسیقی قبل از خواب موجب دشواری به خواب رفتن، افزایش احتمال بیدار شدن در طول شب و افزایش مدت مرحله خواب سبک می‌شود.

سندرم موسیقی چسبناک پدیده‌ای است که به طور غیرارادی و در اثر تکرار شدن یک آهنگ در ذهن رخ می‌دهد. بر اساس این تحقیقات، داوطلبانی که بیش از سایرین عادت به گوش دادن به موسیقی دارند، بیش از دیگران دچار سندرم موسیقی چسبناک شده و کیفیت خواب پایین‌تری دارند. به اعتقاد محققان دلیل این امر تلاش مغز برای پردازش موسیقی در طول چند ساعت بعد از اتمام موسیقی و حتی به خواب رفتن است.

نتایج این تحقیقات بر خلاف توصیه های نهادهای فعال در حوزه سلامت مبنی بر گوش دادن به موسیقی بدون کلام به‌ منظور بهبود کیفیت خواب است.

به گفته محققان اغلب این توصیه‌ها بر مبنای مطالعاتی انجام می‌شود که با خوداظهاری داوطلبان به اجرا درآمدند، در حالی که نتایج تحقیقات دانشگاه بیلور با استفاده از یک آزمایش استاندارد برای اندازه‌گیری کیفیت خواب موسوم به Polysomnography به دست آمده‌ است.

خواب کافی و باکیفیت مهمترین عامل در عملکرد مغز و سیستم اعصاب، سیستم گردش خون و عروق و سیستم ایمنی بدن است، به همین دلیل مطالعات گسترده‌ای در زمینه عوامل موثر بر خواب با کیفیت در سراسر دنیا انجام می‌شود.

۱۱ شب تا هفت صبح بهترین زمان خواب است. مصرف غذای سبک سه ساعت قبل از خواب، دمای مناسب و عدم استفاده از تجهیزات الکترونیکی در اتاق خواب نقش مهمی در خواب با کیفیت دارد.

پردازش موسیقی
اسکولین می‌گوید: مغز ما حتی در زمان خواب یعنی هنگامی که فرد هیچ موسیقی را گوش نمی‌دهد، همچنان به پردازش موسیقی ادامه می‌دهد. همه می‌دانند که گوش دادن به موسیقی احساس خوبی دارد. هرچه بیشتر به موسیقی گوش دهید، بیشتر احتمال دارد مبتلا به کرم گوش شوید که اختلالات خواب را در پی خواهد داشت.


کرم گوش
در شب افرادی که به طور منظم کرم گوش را در شب تجربه می‌کنند، یک یا چند بار در هفته، در مقایسه با افرادی که به ندرت کرم گوش دارند، شش برابر کیفیت خواب پایین‌تری دارند.

این مطالعه شامل یک نظرسنجی و یک آزمایش آزمایشگاهی بود که شامل ۲۰۹ شرکت کننده بود که یک سری نظرسنجی‌ها را در مورد کیفیت خواب، عادات گوش دادن به موسیقی و فرکانس کرم گوش انجام دادند.

اسکولین می‌گوید: قبل از خواب ما سه آهنگ محبوب و جذاب پخش کرده و به طور تصادفی شرکت کنندگان را برای گوش دادن به نسخه‌های اصلی آن آهنگ‌ها ترغیب کردیم؛ شرکت کنندگان پاسخ دادند که آیا و چه وقت کرم گوش را تجربه کرده‌اند، سپس ما تجزیه و تحلیل کردیم که آیا این بر روی فیزیولوژی خواب شبانه آن‌ها تاثیر می‌گذارد یا خیر.

افرادی که دچار کرم گوش شده بودند، بیشتر به خواب رفته، اما تعدد بیدار شدن‌های شبانه بیشتری را داشتند و زمان بیشتری را در مراحل سبک خواب گذراندند. ما این موارد را هم در نظرسنجی و هم طی مطالعه تجربی مشاهده کردیم. شرکت کنندگانی که دارای کرم گوش بودند در هنگام خواب نوسانات کندتری نشان دادند که نشانگر فعال سازی مجدد حافظه است. افزایش نوسانات آهسته بر منطقه مربوط به قشر شنوایی اولیه که در پردازش کرم گوش در هنگام بیداری نقش دارد، غالب بود.  


کاهش کیفیت خواب

اسکولین بیان می‌کند: تقریبا همه تصور می‌کنند موسیقی خواب آن‌ها را بهبود می‌بخشد، اما ما دریافتیم کسانی که بیشتر به موسیقی گوش می‌دهند، بدتر می‌خوابند. آنچه واقعا تعجب آور بود این بود که موسیقی منجر به کاهش کیفیت خواب شده و ایجاد حدود دو برابر کرم گوش می‌شود. این مطالعه نشان داد افرادی که عادت گوش دادن به موسیقی بیشتری دارند، کرم گوش مداوم و کاهش کیفیت خواب را تجربه می‌کنند. این نتایج برخلاف این تصور که موسیقی به خواب کمک می‌کند، است. سازمان‌های بهداشتی معمولا گوش دادن به موسیقی آرام قبل از خواب را توصیه می‌کنند، توصیه‌هایی که عمدتا از مطالعات خود گزارش شده ناشی می‌شود. اسکولین به طور عینی ارزیابی کرده است که مغز خوابیده حتی پس از توقف موسیقی به پردازش آن برای چندین ساعت ادامه می‌دهد.


برخی از مهمترین فواید خواب کافی 
خوابیدن تعداد سلول‌های مغز را افزایش می‌دهد
خوابیدن باعث می‌شود که امکان تولید میلین توسط سلول‌های مغز افرایش یابد. میلین ترکیب نوعی فسفولیپید و پروتئین است که مانند عایق عمل می‌کند و مانند غلافی در اطراف تمام سلول‌های عصبی قرار می‌گیرد. میلین برای عملکرد صحیح سلول‌های عصبی ضروری است و کمبود آن منجر به بروز بیماری‌های خطرناکی مانند ام اس می‌شود.
میلین کاربردهای مختلفی دارد؛ ولی یکی از مهمترین وظایف آن، تسریع در ارسال پیام‌های عصبی است. خواب باعث افزایش تعداد سلول‌های عصبی و احیای سلول‌های قبلی می‌شود.
خواب کافی سبب کاهش دردهای مزمن می‌شود
مطالعات جدید نشان می‌دهد خواب کافی و باکیفیت یکی از مهمترین روش‌های کاهش درد است و به همین دلیل پزشکان در دوره نقاهت بیماری یا عمل جراحی، استراحت کامل را توصیه می‌کنند.
خواب کافی قدرت استدلال و تفکر را افزایش می‌دهد
کیفیت خواب یکی از مهمترین فاکتورهای نحوه تفکر و استدلال منطقی است. توصیه شده است هنگام مواجهه با مشکلات پیچیده که نیازمند اتخاذ راه حل و تفکر است، استراحتی کوتاه داشته باشید و تاثیر فوق‌العاده آن را ببینید.
خواب کافی و باکیفیت التهاب بدن را کاهش می‌دهد
التهاب مهمترین دلیل بروز بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، دیابت، آرتریت و پیری زودرس است. تحقیقات نشان می‌دهد سطح پروتئین التهابی در افرادی که در شب کمتر از شش ساعت می‌خوابند، نسبت به افرادی که خواب کامل دارند، بیشتر است. فشار خون ناشی از التهاب از دیگر مضرات اختلال خواب است.
خواب کافی سبب کاهش وزن و بیماری‌های متابولیک می‌شود
بدن در حالت خواب کالری می‌سوزاند، کم خوابی یا اختلال خواب یکی از مهمترین دلایل چاقی و اضافه وزن است.
برخی دیگر از خواص خواب با کیفیت 
خواب کافی نقش مهمی در درمان بیماری ام اس دارد
خواب کافی باعث تقویت حافظه می‌شود و از برخی اختلالات ژنتیکی جلوگیری می‌کند.
خواب کافی و با کیفیت در دوران جوانی و میانسالی، مهمترین عامل تقویت حافظه در پیری است.
خواب کافی قدرت بدنی را افزایش می‌دهد
کم‌خوابی احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را دو برابر و سکته مغزی را چهار برابر افزایش می‌دهد.
کودکان و نوجوانانی که خواب منظم و کافی ندارند، از نظر رفتاری ناهنجار می‌شوند. این کودکان در مدرسه رفتار مناسبی ندارند و معمولا برای هم سن و سالان و اولیای مدرسه مشکل ایجاد می‌کنند.
کم‌خوابی و خستگی مهمترین عامل مشاجره و اختلاف زوجین است.
خواب ناکافی سیستم یادگیری را مختل می‌کند.
اختلال خواب سبب افزایش فشار خون و ضربان نامنظم قلب می‌شود.
خواب آلودگی یکی از مهمترین علل تصادفات رانندگی است.
خواب ناکافی سبب مرگ زودرس می‌شود.
اختلال خواب و خواب ناکافی مهمترین علت پیری پوست است.
اختلال خواب قابلیت قضاوت را از بین می‌برد.
کاهش حافظه، افسردگی، چاقی و دیابت نوع ۲ برخی از دیگر مضرات کم‌خوابی هستند.

 
منبع: ایرنا
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند ، هر چه بیشتر اوج بگیری کوچکتر خواهی شد.