جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ / ۱۷:۲۷
کد مطلب: 56010
۶
باشگاه تاب آوری

کوچینگ شناختی رفتاری ،انتخاب و دستیابی/ نرگس زمانی

نرگس زمانی
کوچینگ شناختی رفتاری ،انتخاب و دستیابی/ نرگس زمانی
باشگاه تاب آوری / در کوچینگ شناختی رفتاری برای کنار آمدن با مشکلات ذهنی دو راهکار وجود دارد قطعا در بیشتر موارد دستیابی به هدف آسان نیست و در مسیر حرکت به سوی هدف، مشکلات ذهنی یا همان  "بلوکهای روانشناختی" ظهور خواهند کرد.
هنگامی که این بلوکها با هدفگذاری درگیر می شوند ،باید موضوعی که ذهن را درگیر کرده به جریان بیندازیم و به آن فکر کنیم ببینیم.  باور و اعتقادمان در مورد این مسئله چیست. و بعد بررسی کنیم ببینیم قبول و باور این اعتقادات چه پیامدهایی برای ما خواهد داشت و چه احساسی به ما میدهدآیا سود و فایده ای برای ما دارد و ما را به هدف میرساند یا مارا از هدفمان دور می کند؟حال بیاییم از این اعتقاد فاصله بگیریم و یک باور و اعتقاد جدید را در نظر بگیریم .
اگر اعتقادات ما سخت و غیر قابل تغییر است یعی ذهن ما زندانی باور ماست. پس برای رشدشخصیتی و شکوفا کردن خود باید تلاش کنیم تفکر انعطاف پذیر داشته باشیم.باید ببینیم آنچه ذهن ما را به خود مشغول کرده فقط دیدگاه ماست یا اینکه با واقعیت مطابقت دارد؟ هرچه دیدگاه ما از واقعیت دور باشد تحمل مشکلات روحی و روانی آن بیشتر است.
باید دید باور های ما چه پیامدهایی دارند ؟ مفیدند یا غیر مفید؟ آیا باور های ما در هنگام سختیها و شکست ما را از نگرانی ها نجات میدهند؟ یا اینکه باعث ناامیدی و عصبانیت و شرمندگی ما می شوند ؟ باید دید آیا میخواهیم باورهایمان را به دیگران آموزش دهیم و اصلا این اعتقادات قابل انتقال هستند؟ و آیا دیگران از این اعتقادات ما بهره ای خواهند برد؟ 
بررسی باورهای محدودکننده و ارتقاء گزینه هایی که به پیشرفت ما کمک میکند از نظر انعطاف پذیری عصبی مزایایی دارند: توانایی مادام العمر مغز ما برای سازماندهی مجدد مسیرهای عصبی تحت تاثیر  عملکرد و تجربیات ما هستند.  و برعکس ، داشتن افکار مزاحم منفی خودکار که بطور متناوب در ذهن ایجاد می شود ، میتواند با گذشت زمان باعث کاهش قدرت شناختی در شبکه های عصبی بشود. زیرا روال و یکنواختی سیناپسهای عصبی و در نتیجه ارتباطات اطلاعاتی راکاهش میدهند.
  پرسشهای سقراطی سنگ بنای CBT خوانده شده است ؛  این روش برگرفته از روش فیلسوف یونانی سقراط است که میتواند سرلوحه کار کوچ قرارگیرد ،  در این روش با طرح هر  سؤال،  با استفاده از سؤالات ضمنی دیگر ، یا افشای تضادها و گلایه های موضع حریف ، حقیقت آشکار می شود.  کوچ ، کوچی را ترغیب می کند درتفکر مسئله ساز خود (یعنی مواجهه با بلوکهای روانشناختی) مرحله به مرحله به عقب برگردند  تا صحت و سودمندی افکار خود  را بطور عینی مورد بررسی قرار دهد این روش کمک می کند تا آنها نگرش ها و اقدامات مفیدتری را برای کمک به حل مسئله و دستیابی به هدف ارائه دهند. 
از طریق پرسشگری سقراطی ، کوچی می تواند به جای دریافت جواب سوالات از کوچ، خودش با نتیجه گیری های پرسشهای خود به جواب مورد نظر برسد. بهترین سؤال کوچینگ در جهان این است (؟and what else ) یا AWE  "و دیگر چه؟" 
  این سوال نسبت به سوالات دیگر ، گزینه های بیشتری را ارائه می دهد و می تواند منجر به تصمیمات بهتری برای کوچی شود.زیرا  به آنها فرصت بیشتری می دهد تا فکر کنند. همچنین از طریق تکالیف عملی، اعتبار افکار و باورهای کوچی امتحان میشود.
و این اطلاعات که توسط کوچ جمع آوری می شود به آنها کمک می کند تا باورهای مفید جدیدی را توسعه دهند و باورهای موجود ناکارآمد را کمرنگ کنند. شاید به ظاهر بتوان دلیل تراشی کرد و ایجاد تغییر در باورها را مشکل ساز تلقی کرد . اما این فکر در سطحی عمیق تر در ذهن ما درستی این باورها را تائید میکنند. در شرایطی که مشکلاتی برای فرد رخ می دهد ، ایده ها و رفتارهای جدید ما را به سوی ان باور ها سوق میدهند و به ذهن و قلب ما آنها اجازه می دهد تا به ایده ها و پاسخهای جدید اعتقاد پیدا کنیم و از آنها برای حل مشکلات کمک بگیریم.. هنگام انجام آزمایشات ، این مهم است که کوچی بداند که وی باید به یادگیری از نتیجه ( هرچه که باشد . خوب یا بد) علاقه مند باشد ،نه فقط روی موفقیت یا شکست متمرکز باشد.
کوچ می تواند از یک دستور کار و الگوی خاص برای هدایت کوچی جهت آزمایش های رفتاری استفاده کند این آزمایشات بطوركل شخص را درگیر می كند ، بنابراین  کوچ نه تنها تغییر شناختی را می بیند بلكه در كل سیستم عاطفی ، جسمی و رفتاری کوچی هم  تغییرات را  می یابد . اگر کوچی دلیل منطقی آزمایش های رفتاری را درک کنند، آنگاه خودش مستقیماً به اجرای آنها اقدام میکند (یعنی از اولین جلسه به بعد) با اعتقادات جدیدشان راه را - خلاقانه به جای تجدیدنظر گرا - هدایت می کند و انتظار دارد پیشرفت کند و زودتر به نتیجه برسد و معمولا هم چنین میشود.
برگرفته از کتاب کوچینگ شناختی رفتاری
ترجمه محمدرضامقدسی و نرگس زمانی
نشر سخنوران 1399
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
كاغذ سفيد را هر چقدر هم تميز و زيبا باشد كسی قاب نمی‌گيرد، برای ماندگاری در ذهن‌ها بايد حرفی برای گفتن داشت