کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مشکلات روانی از رایج‌ترین نوع خشونت خانگی است

27 آبان 1400 ساعت 2:12

یک روانشناس گفت: مشکلات روانی از رایج‌ترین نوع خشونت خانگی است که قربانی در این‌ مورد سکوت‌ اختیار کرده و فشار بسیاری را متحمل می‌شود.


به گزارش ایکنا از گیلان، کارگاه پیشگیری از خشونت خانگی، توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گیلان با همکاری دفتر امور بانوان استانداری گیلان امروز چهارشنبه 26 آبان‌ماه در سالن غدیر استانداری گیلان برگزار شد.
 
این کارگاه با سخنرانی منوره دریجانی، روانشناس کودک به دو صورت حضوری و مجازی برگزار شد که تعدادی از کارمندان استانداری و کارمندان فرمانداری شهرستان‌ها در آن شرکت کردند.

دریجانی ضمن تعریف مفهوم خشونت خانگی بیان‌کرد: خشونت روانی رایج‌ترین نوع خشونت خانگی است که می‌تواند شامل توهین و فحاشی، تهدید، تحقیر، تخریب شخصیت و عزت نفس، نادیده گرفتن، انتقاد بی‌رحمانه و غیره باشد. قربانی در این مورد معمولاً سکوت‌کرده و فشار بسیاری را متحمل می‌شود، به‌همین دلیل این افراد در معرض ابتلا به افسردگی، سوء مصرف مواد یا حتی خودکشی قرار می‌گیرند.

این دکترای روانشناسی کودک با اشاره به تفاوت‌های خشونت روانی و خشونت عاطفی ابراز کرد: طرد‌کردن و عدم توجه، دوری عاطفی، امتناع از رابطه و اهمیت ندادن به نیازهای عاطفی فرد مقابل، از جنبه‌های خشونت عاطفی است.

وی در ادامه به مفهوم خشونت اقتصادی و اجتماعی پرداخت و افزود: خشونت اقتصادی شامل محروم‌کردن قربانی از نیازهای مادی یا استقلال مالی او است. کنترل درآمدهای فرد، پس اندازها و جواهرات، سوء‌استفاده‌های مالی و غیره از جنبه‌های این نوع خشونت است. در خشونت اجتماعی نیز معمولاً کنترل رفتارهای قربانی و محدودکردن آزادی در خانواده رخ‌می‌دهد.

دریجانی به دلایل پنهان ماندن بسیاری از خشونت‌های خانگی اشاره کرد و یادآور شد: کسانی‌که در معرض خشونت خانگی قرار می‌گیرند، معمولاً با این فکر که اوضاع بدتر نشود، از آن صحبتی نمی‌کنند. زنان به‌دلیل ترس از آبرو، فروپاشی زندگی و طلاق به‌سمت شکایت‌کردن یا درخواست حمایت نمی‌روند.

وی طی توصیه‌ای اظهار کرد: برای جلوگیری از خشونت خانگی، ابتدا از انجام کارهایی که باعث تحریک فرد مهاجم می‌شود خودداری و از حقوق خود دفاع کنید و در برابر خشونت سکوت نکنید، چرا که سکوت در مقابل مهاجم سبب بدتر‌شدن شرایط خواهد‌شد.

این روانشناس تأکید کرد: بهترین راه برای درمان و پیشگیری از خشونت، استفاده از جلسات مشاوره روانشناسی و رجوع به متخصصین مشاوره خانواده است.


کد مطلب: 56016

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/56016/مشکلات-روانی-رایج-ترین-نوع-خشونت-خانگی

میگنا
  https://www.migna.ir