جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰ / ۰۵:۱۶
کد مطلب: 56017
۰
در دانشگاه نورث وسترن آمریکا شناسایی شد

ژن جدید موثر در تنظیم چرخه خواب و بیداری

ژن جدید موثر در تنظیم چرخه خواب و بیداری
محققان دانشگاه نورث وسترن آمریکا در مطالعه اخیرشان از کشف ژن جدیدی که نقش مهمی در کنترل ریتم‌های روزانه(Daily Rhythms) دارد، خبر داده‌اند.
زندگی بر اساس یک برنامه ۲۴ ساعته سازماندهی شده و مرکز این ریتم منظم نیز ساعت زیستی( بیو ریتم) است. ساعت زیستی مانند زمان‌سنجی است که تقریبا در هر اندام، بافت و سلولی وجود دارند. اختلال در این ساعت زیستی به اختلال در خواب یا انواع بیماری‌ها منجر می‌شود.

کشف اخیر محققان دانشگاه "نورث وسترن" می‌تواند به درک چگونگی ارتباط ساعت زیستی بدن با چرخه‌های روزانه کمک کند طی این مطالعه گروهی از عصب‌پژوهان دانشگاه نورث وسترن ژن جدیدی به نام "Tango۱۰" را شناسایی کردند که این ژن نقش مهمی در ریتم‎های رفتاری روزانه، ایفا می‌کند.

ژن "Tango۱۰" در یک مسیر مولکولی قرار دارد که در آن ساعت زیستی مرکزی، بر خروجی سلولی ساعت زیستی و کنترل چرخه‌های روزانه خواب و بیداری نظارت دارد.
طی این مطالعه محققان آزمایشاتی را بر روی مگس سرکه یا مگس میوه(Drosophila melanogaster) انجام دادند تا درک بهتری از آنچه در بدن انسان رخ می‌دهد به دست آورند. طی این آزمایشات محققان تعدادی از ژن‌ها را که فکر می‌کردند در عملکرد ساعت زیستی و رفتار مگس میوه مهم است را غربالگری کردند.
آنها از طریق این فرآیند ژنی به نام "Tango۱۰" را کشف کردند. وقتی آنها این ژن را در بدن مگس میوه حذف کردند، مگس میوه ریتم رفتاری عادی ۲۴ ساعته خود را از دست داد و برخی از جریان‎های پتاسیم بدن او نیز کاهش یافت و این امر به حضور نورون‌های بیش فعال و از دست دادن ریتم منظم ساعت زیستی منجر شد.
در شرایط عادی سطح پروتئین Tango۱۰ در مگس میوه با زمان ساعت زیستی بالا و پایین می‎شود که امر می‌تواند بر فعالیت نورون‌ها نیز تاثیر گذارد و به نوبه خود بر چرخه خواب و بیداری و رفتار آن موجود تاثیر بگذارد. در مگس‌هایی که فاقد ژن Tango۱۰ هستند، این ریتم روزانه مختل می‌شود.
درک نحوه عملکرد این مسیر می‌تواند به توسعه درمان‌هایی نوین برای کمک به مشکلات خواب منجر شود و درک محققان از بیماری‌های مرتبط با ساعت زیستی مانند افسردگی، بیماری‌های عصبی و بیماری‌های متابولیک را نیز افزایش دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
انسانهاي شاد دنياي درونشان را ميسازند، انسانهاي غمگين دنياي بيرونشان را سرزنش ميكنند.