جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰ / ۱۳:۵۰
کد مطلب: 56027
۰

تغییر اقلیم چگونه بر تحصیل دختران تاثیر می‌گذارد

تغییر اقلیم چگونه بر تحصیل دختران تاثیر می‌گذارد
به نقل از ویفروم، نتایج تحقیقات نشان می‌دهد، قرارگرفتن در معرض شوک‌های آب‌وهوایی دوران کودکی مانند خشکسالی و سیل تاثیری نابرابر بر رشد کودکان دارد، در تغذیه و دسترسی آنان به آموزش نیز تاثیر خواهد گذاشت و مانعی برای پیشرفت یادگیری آنان خواهد بود البته کودکان فقیر بیشتر تحت‌ تاثیر قرار خواهند گرفت.

بحران آب‌وهوا با بحران‌های دیگر در بیماری همه‌گیر کووید- ۱۹  از جمله قطع آموزش و نابرابری‌ها تلاقی پیدا کرده است و اقدام فوری برای کمک به ایجاد انعطاف‌پذیری و امکان ۱۲ سال آموزش با کیفیت برای دختران و پسران و کمک به آماده‌سازی آنان برای رویارویی با آسیب‌پذیری‌هایی که نسل‌های قبلی هرگز با آن‌ها مقابله نکرده‌اند، مورد نیاز است.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که رویدادهای شدید آب‌وهوایی که در دوران کودکی تجربه می‌شوند، تاثیر قابل‌توجه نابرابر بر فقیرترین و آسیب‌پذیرترین گروه‌ها خواهد داشت.

محققان اظهار کردند: شوک‌های مربوط به آب‌وهوا که در اوایل زندگی بر کودکان تاثیر می‌گذارند تاثیرات منفی بر بدن و ذهن در حال رشد آنان خواهد گذاشت.

هنگامی که حوادث آب‌وهوایی شدید محصولات را از بین می‌برد یا منجر به افزایش قیمت‌های مواد غذایی می‌شود، خانواده‌های آسیب‌پذیر برای حفظ رژیم‌های غذایی مغذی تلاش می‌کنند. شواهد نشان می‌دهد که رژیم‌غذایی نامناسب و سوءتغذیه کودکان می‌تواند عواقب طولانی‌مدت شدیدی داشته باشد و بر رشد جسمی، مهارت‌های شناختی و پیشرفت در مدرسه تاثیر بگذارد.

۱۰۰۰ روز اول زندگی (از بارداری تا دو سالگی) برای سلامتی، رشد و شانس زندگی کودکان بسیار مهم است. نتایج تحقیقات در کشور اتیوپی نشان می‌دهد که کوتاه‌ قدی در اوایل دوران کودکی به دلیل سوءتغذیه، تاثیر منفی قابل‌توجهی بر مهارت‌های شناختی مهم مانند واژگان و ریاضیات به‌ویژه برای کودکانی که والدین آنان آموزش اندکی دریافت کرده‌ یا اصلا آموزش ندیده‌اند دارد و این شوک‌های اولیه عواقب بلندمدتی به همراه خواهند داشت.

نتایج بررسی در هند نشان می‌دهد که خشکسالی، سیل یا طوفان‌هایی که مادر در دوران بارداری تجربه می‌کند می‌تواند بر رشد آتی واژگان فرزندان در سن پنج سالگی تاثیر بگذارد. تاثیرات طولانی‌مدت بر ریاضیات و مهارت‌های اجتماعی و عاطفی مانند عزت‌ نفس، خودکارآمدی و اختیار حتی در نوجوانی نیز آشکار می‌شوند. در واقع، تجزیه و تحلیل‌ها نشان می‌دهند که موارد مرتبط با بارندگی و سوء تغذیه که دختران نوجوان حتی قبل از باردارشدن تجربه می‌کنند می‌تواند تاثیر منفی بر قد کودکان آینده داشته باشد. بنابراین سوء‌تغذیه ناشی از بحران آب‌وهوایی نیز می‌تواند از نسلی به نسل دیگر منتقل شود.

خانواده‌های فقیرتر در برابر مشکلات مالی در هنگام وقوع شوک‌های اقلیمی مقاومت کمتری دارند که می‌تواند خطر وقفه در آموزش را افزایش دهد. شوک‌های مرتبط با آب‌وهوا بر یادگیری و آموزش کودکان و نوجوانان به طرق مختلف در طول زندگی آنان تاثیر می‌گذارد. در ویتنام، کاهش درآمد خانوار به دلیل از بین‌رفتن محصول، مستقیما بر زمانی که کودکان در مدرسه می‌گذرانند به ویژه بر افراد از خانواده‌های فقیرتر تاثیر می‌گذارد.

دختران و زنان جوان در مواقع بحران بار اضافی کار خانگی را بر دوش می‌کشند و خطر ترک تحصیل آنان افزایش می‌یابد همچنین، گرسنگی می‌تواند بر توانایی کودک برای تمرکز در کلاس تاثیر بگذارد و احتمال غیبت از مدرسه را افزایش می‌دهد.

تاثیر نابرابر بیماری همه‌گیر کووید- ۱۹بر آموزش، نیاز اساسی برای سازگاری با بحران آب‌وهوا را برجسته می‌کند. باوجود بهبود دسترسی به آموزش ابتدایی و متوسطه در دو دهه گذشته، همچنان شاهد نابرابری‌های قابل‌توجهی در نتایج یادگیری کشورهای مورد مطالعه هستیم، به‌طوری‌که کودکان از خانواده‌های فقیر و در مناطق روستایی به‌طور مداوم در محرومیت قرار دارند.

همان‌طور که در همه‌گیری کووید- ۱۹ شاهد بودیم بحران آب‌وهوا بدون اقدام هدفمند احتمالا نابرابری‌ها را تشدید خواهد کرد و افرادی که بیشتر تحت‌ تاثیر این بیماری همه‌گیر قرار گرفته‌اند احتمالا در برابر اثرات فزاینده بحران آب‌وهوا آسیب‌پذیرتر هستند.

اگر می‌خواهیم از افزایش شدید دمای جهانی جلوگیری کنیم و محروم‌ترین جوامع و به ویژه دختران و زنان جوان را دربرابر رشد و آموزش محافظت کنیم تا با تغییرات اقلیمی سازگار شوند، اطمینان از رعایت تعهدات کشورهای سراسر جهان در اجلاس تغییرات آب‌وهوایی گلاسگو (COP۲۶) بسیار مهم است.

ایجاد امکان آموزش باکیفیت ۱۲ ساله برای همه کودکان  و به ویژه دختران در شرایط آب‌وهوایی در حال تغییر نیازمند رویکردی گسترده است. سرمایه‌گذاری برای معلمان، مدارس و دانشگاه‌ها و بهبود کیفیت آموزش بسیار مهم است، اما برای ایجاد تفاوت باید به نابرابری‌های مداومی که کودکان را عقب نگه می‌دارد و آنان را در برابر شوک‌های خارجی آسیب‌پذیرتر می‌کند رسیدگی کنیم.

اطمینان از شروع درست زندگی همه کودکان (ازجمله رژیم‌غذایی کافی و سالم) پایه و اساس یادگیری آینده است. فراهم‌کردن محیطی مناسب برای تمام دختران و پسران برای ماندن در مدرسه با منابع کافی برای تحصیل نیز ضروری است.

با افزایش رویدادهای شدید آب‌وهوایی که همچنان بر فقیرترین خانواده‌ها تاثیر می‌گذارد به درک بهتری از چگونگی تجربه و واکنش جوامع آسیب‌پذیر در زندگی خود نسبت به شوک‌های مرتبط با آب‌وهوا نیاز داریم.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای موفقیت لازم نیست نابغه باشی فقط کافیه یه قدم جلوتر باشی/ انیشتن