پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲ آذر ۱۴۰۰ / ۰۸:۴۹
کد مطلب: 56096
۲

اگر این داروها را مدام می‌خورید، معتاد هستید!

اگر این داروها را مدام می‌خورید، معتاد هستید!
مصرف تمامی داروهای روانپزشکی و مغز و اعصاب، بدون تجویز پزشک متخصص می‌تواند سبب اعتیاد و وابستگی به دارو شود. بعلاوه بسیاری از این داروها بجز اعتیاد، می‌توانند مشکلات بسیاری را در روابط، حافظه و خلق فرد ایجاد کنند.
 
استفاده سوء یا خودسرانه از داروهای اعتیادآور ممکن است نتایج خطرناک و حتی مرگ‌باری به دنبال داشته باشد. تجویز شدن یک دارو توسط پزشک به معنای بی‌خطری مطلق آن دارو نیست.

 
اعتیاد به دارو به چه معناست
سوءمصرف دارو یعنی یک دارو به‌ دلیلی غیر از دلیل پزشکی استفاده شود. این داروها با ترشح‌کردن دوپامین فراوان، روی سیستم پاداش مغز تأثیر می‌گذارند. این پاداش برای مغز آن‌قدر خوشایند است که تمایل پیدا می‌کند با مصرف دوباره دارو، آن حس را مجددا تجربه کند.

چرا از داروها غیر اصولی استفاده می‌شود؟
یکی از دلایل افزایش استفاده غیر اصولی از داروها این است که این داروها بیش از هر زمان دیگری از طریق داروخانه‌ها در دسترس‌اند. عوامل دیگری مانند شرایط روحی، سن و تاثیر اطرافیان نیز در ایجاد این اعتیاد دخیل هستند.


داروهای اعتیادآور کدام‌ها هستند؟

۱.اپیوئیدها
اپیوئیدها در بدن احساس سرخوشی ایجاد می‌کنند. این داروهای اعتیادآور عموما برای درد تجویز می‌شوند.

اکسی‌کدون‌
اکسی‌کدون‌ (Oxycodone) یک اپیوئید است و اصولا با نام تجاری اکسی‌کانتین (OxyContin) فروخته می‌شود. مصرف مداوم این دارو مثل هروئین به بیمار احساس سرخوشی و آرامش می‌دهد.

کدئین‌
کدئین‌ نیز جزء دسته اپیوئید‌هاست و معمولا برای کنترل دردهای متوسط و سرماخوردگی تجویز می‌شود. اگر از این دارو در تعداد دفعات بالا استفاده شود، اثرات سرخوشی ایجاد می‌کند. بعلاوه، ممکن است سطح هوشیاری را نیز تغییر دهد.

مپریدین
این دارو عموما با نام تجاری دمرول (Demerol) فروخته می‌شود. مپریدین معمولا برای تسکین دردهای متوسط تا حاد توصیه می‌شود.


۲.داروهای آرام‌بخش
این داروها مستقیما بر سیستم مغز و اعصاب تاثیر گذاشته و اثرات آرام‌کننده و ضدافسردگی دارند. آرام‌بخش‌ها فعالیت مغز را کند می‌کنند و حس خواب‌آلودگی یا آرامش ایجاد می‌کنند.

آلپرازولام
آلپرازولام عموما با نام تجاری زاناکس (Xanax) فروخته می‌شود. برخی افراد به‌دلیل سرعتی که این دارو در ایجاد احساس آرامش دارد، از آن استفاده سوء می‌کنند.

کلونازپام و دیازپام
کلونازپام و دیازپام هم نوعی آرام‌بخش هستند. این داروها احساس سرخوشی که از استفاده این داروها ایجاد می‌شود مشابه اثر الکل است؛ یعنی حس مستی، پرحرفی و آرامش ایجاد می‌کنند.


۳.محرک‌ها
محرک‌ها فعالیت مغز را افزایش می‌دهند. این موضوع سطح هوشیاری و انرژی بدن را افزایش می‌دهد. محرک‌ها به افراد، احساس طراوت و پرانرژی‌ بودن می‌دهند.

آمفتامین (آدرال)
این داروی محرک پیش‌ از این برای درمان اختلال بیش‌فعالی و حمله خواب استفاده می‌شد. محصولاتی که آمفتامین دارند عموما به این دلیل مورد سوءمصرف قرار می‌گیرند که انرژی‌زا هستند.

ریتالین
ریتالین سطح دوپامین مغز را افزایش می‌دهد و به افزایش تمرکز کمک می‌کند. متاسفانه سوءمصرف ریتالین برای جلوگیری از خواب‌آلودگی شب امتحان، در میان دانشجویان رایج است.


نکته پایانی
مصرف تمامی داروهای روانپزشکی و مغز و اعصاب علی الخصوص (ترامادول، بایمادول، بنزودیازپین ها، دیازپام، لارگاردین، اگزازپام، دیفنوکسیلات، آمی تریپتیلین، نورتریپتیلین، زاناکس، ریتالین) بدون تجویز پزشک متخصص می تواند سبب اعتیاد و وابستگی به دارو شود.

در ضمن بسیاری از داروهایی که ذکر کردم بجز اعتیاد ، می تواند مشکلات بسیاری را در روابط فرد ، حافظه و خلق فرد ایجاد کند. فروش تمامی داروهای فوق توسط داروخانه ها، بدون نسخه پزشک نیز ممنوع است.

متاسفانه عده ای برای به دست آوردن پول هر کاری انجام می دهند.
مرجع : سایت زنهار
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
چرا همیشه بدنبال این هستیم که بدانیم چرا گل خار دارد؟ بیایید گاهی بدنبال آن باشیم که بدانیم چرا خار گل دارد؟