جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰ / ۰۲:۰۰
کد مطلب: 56106
۰

چگونه دچار واریس نشویم؟

چگونه دچار واریس نشویم؟
دکتر نوش آفرین محمودیان، گفت: تعریف واریس بیرون زدگی‌های عروقی است که به صورت غیر متعارف در اندام‌های غیر متعارف مثل صورت، پاها و دست ها ایجاد می‌شود و شایع ترین بخشی که این بیماری خود را نشان می‌دهد پاهاست.

فارس نوشت؛ وی ادامه داد:‌دلیل واریس این است که خونی که از سرخرگ ها وارد شریان می شود برگشت خون از سیاهرگ است که وارد ورید ها می شود و وقتی جدار عروق وریدها و دریچه های خانه کبوتری که در وریدها وجود دارد دچار نارسایی و اختلال شود برگشت خون مختل می شود و باعث تجمع خون در رگ ها می شود.

این پزشک عنوان کرد: واریس می‌تواند عمقی یا سطحی باشد. واریس سطحی به صورت عروق ریز عنکبوتی در سطح عروق دیده می‌شود و عمقی آن به صورت عروق پیچ در پیچ وقتی فرد می‌ایستد نمایان می‌شود. واریس بیماری شایعی است که شیوع آن در خانم‌ها ۲۵ درصد و در آقایان ۱۰ درصد در کل جامعه است.

این پزشک تصریح کرد:سه نوع واریس خفیف، متوسط و شدید داریم؛ واریس خفیف به صورت برجستگی رگ‌ها به رنگ بنفش و قرمز در سطح عروق است که فقط به لحاظ زیبایی اهمیت دارد و پیامد خاصی ندارد. در نوع متوسط ما گرفتگی عضلات، درد، تورم، سنگینی پا و بعضی مواقع اگزما، خارش و تغییر رنگ پوست است.

وی ابراز داشت:در نوع شدید که خطرناک بوده و باید درمان شود عروق طنابی شکل قطور را داریم و برجسته می‌شوند و ممکن است ریسک ایجاد لخته را افزایش دهند. خون ریزی‌های شدید و تغییر رنگ پوست هم می‌تواند از دیگر علائم باشد.

محمودیان افزود:مهم ترین و اصلی ترین عامل واریس ارث و ژنتیک است و کسانی که در ژن‌شان این بیماری وجود دارد اگر رفتارهای پیشگیرانه را انجام ندهند درگیر این بیماری می‌شوند.

این پزشک خاطرنشان کرد:‌عامل بعدی افزایش وزن است که در ریسک ابتلای بیشتر به واریس هستند. ایستادن و نشستن طولانی مدت، مصرف داروهای هورمونی، بارداری در خانم ها و تغییرات هورمونی، افزایش سن و جنس می‌تواند در این بیماری موثر باشد.

وی بیان کرد: در خانمها در بیش از ۵۰ سال و در آقایان در سن بالای ۶۰ سال امکان ابتلا به این بیماری افزایش می‌یابد. در جوانان هم عوامل مستعد کننده هستند که می‌تواند فرد را در سنین پایین‌تر هم درگیر کند.

این پزشک درباره پیشگیری و درمان بیماری واریس، اظهار داشت: یکی از راه‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری ورزش است؛‌چون باعث بهبود جریان خون و افزایش خون رسانی می‌شود.

محمودیان متذکر شد:‌توصیه می‌شود افرادی که به دلیل موقعیت شغلی‌شان مجبور به نشستن یا ایستادن طولانی مدت هستند از این موضوع پرهیز کرده و پس از هر یک ساعت، به مدت ۱۰ دقیقه تغییر موقعیت بدهند و اگر شرایط این را دارند که دراز بکشند این کار را انجام دهند.

وی تصریح کرد: کاهش وزن و پوشیدن جوراب واریس هم از راه‌های پیش گیری است اما این امر باید با مشورت پزشک باشد؛ زیرا در افرادی که تنگی شریان یا آرتروز دارند این جوراب‌ها می‌تواند آسیب زا هم باشد؛ چون انسدادهای عروقی را بیشتر می‌کند.

محمودیان خاطر نشان کرد: داروی شیمیایی قطعی برای درمان واریس نداریم اما درمان‌های موجود یکی ماده شیمیایی است که تزریق به رگ‌ها می‌شود و چسبندگی ایجاد می‌کند تا تجمع خون صورت نگیرد. در واریس‌های شدید هم از لیزر استفاده می‌شود که برای واریس‌های سطحی و عمیق مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این پزشک تصریح کرد: هر دو روش درمانی نیز سرپایی بوده و نیاز به بستری و درمان ندارد. جراحی هم با توجه به نظر متخصصین عروق انجام می‌شود. روش‌های سنتی مثل حجامت هم درمان قطعی نیستند و می‌توانند به صورت مقطعی تورم را کم کنند.
 
مرجع : جی پلاس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
خوشبختی یعنی بدست آوردن یک زندگی و تقسیم آن با دیگران!