کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نرگس زمانی

تاب آوری بستر سلامت روانی مثبت است / نرگس زمانی

باشگاه تاب آوری

3 آذر 1400 ساعت 23:32

آموزش تاب آوری و کوچینگ شناختی رفتاری (CBC) تناسب بسیار خوبی هستند زیرا هر دو نگرش فرد نسبت به وقایع جانبی ، واکنشهای احساسی و رفتاری فرد را نسبت به وقایع توضیح می دهند.


تاب آوری بستر سلامت روانی مثبت است و همه ما به انعطاف پذیری نیاز داریم تاب آوری کلید  موفقیت درکار و رضایت از زندگی است. میزان تاب آوری شما بر عملکرد شما در مدرسه و محل کار ، سلامت جسمی ، سلامت روانی و کیفیت روابط شما با دیگران تأثیر می گذارد.  تاب آوری عنصر اصلی شادی و موفقیت است. باشگاه تاب آوری ، نرگس زمانی
تاب آوری می تواند چارچوبی برای هر دو روش درمانی و کوچینگ شناختی رفتاری باشد.یعنی CBT و CBC  . تمرکز کوچینگ معمولاً در مواقعی است که "صبر و تحمل و تلاش برای بازسازی" مراجعین  تخلیه می شوند و احساس ناامید کننده ای  حرکت رو به جلو را در آنها از بین میبرد. اینجاست که کوچ  تلاش میکنند تا تاب آوری را در کوچی زنده کند.
تاب آوری یعنی استفاده از منابعی که در اختیار شماست  اعم از منابع روانشناختی ، اجتماعی و معنوی، برای کنار آمدن با لحظات تلخ و سخت برای اینکه بهتر ، قوی تر و عاقلانه تر عمل کنید.
آموزش تاب آوری و کوچینگ شناختی رفتاری (CBC) تناسب بسیار خوبی هستند زیرا هر دو نگرش فرد نسبت به وقایع جانبی ، واکنشهای احساسی و رفتاری فرد را نسبت به وقایع توضیح می دهند. با نگرش ها و مهارت های تاب­ آوری میتوان از عهده فراز و نشیبها و تغییرات ناخواسته زندگی روزمره برآمد.
برای اینکه در جلسات کوچینگ بهترین تغییرات نگرشی ایجاد شود حضور و نظارت کارشناس جلسات  لازم است  و نیاز است آنچه که در جلسات کوچینگ اتفاق می افتد ضبط شود . با استفاده از ضبط صوت و یا ویدئو کارشناس متوجه می شود بین آنچه کوچ میگوید و آنچه در جلسات اتفاق می افتد فاصله وجود دارد. دوره های CBC بر لزوم نظارت منظم در طول آموزش و پس از ایجاد تغییرات مثبت تأکید می کنند. زیرا:
 در نظارت کیفیت خدمات CBC ارائه شده به کوچی مورد بررسی قرار میگیرد و برای بهبود مهارتهای موجود بین کوچ و کوچی تمهیداتی اندیشیده می شود. نگرشهای غیر مولد در کوچی باید تغییر کند در ضمن نظارت باعث می شود کوچ رفتار و شخصیت مشابهی نسبت به همه کوچی ها ارائه دهد و باید نسبت به همه آنها دیدگاه و نظر کاملا مثبت و خوش بینانه داشته باشد.
 همچنین نظارت بر جلسات به کوچ یادآوری می کند که مهم نیست آنها چند سال است در حال تمرین هستند ، آنها هرگز به  موقعیتی نمی رسند که در آن اشتباه نباشد . اشتباه همیشه در مسیر هست. همیشه نقاط کور و آسیب پذیر وجود دارد ، نمیتوان گفت که تفکرش همیشه منطقی است و چیز دیگری برای یادگیری وجود ندارد.  آنها هنوز هم برای بررسی کار خود به تفکر انتقادی دیگران نیاز دارند .
گفتیم که بهتر است تا جلسات کوچینگ ضبط شود . برای ضبط جلسات باید از درمانجو اجازه گرفته شود و در صورت امتناع آنها نباید برای این کار به آنها فشار بیاورند. به دلیل وجوددستگاههای ضبط صوت ، مراجعین از صحبت صریح و آزادانه در مورد مشکلاتشان پرهیز می کنند. یکی از دلایال اصلی عدم موفقیت در کوچینگ شناختی رفتاری(CBC)  در برخی از مراجعین ، عدم تمایل آنها و یا در بعضی مواقع امتناع آنها از پذیرش مسئولیت افکار ، احساسات و اعمال خودشان است و در عوض دیگران را بخاطر واکنش های خود سرزنش می کنند

بعضی از مراجعین بطور کینه توزانه ای حتی اگر نظرات و دیدگاهشان مناسب و سودمند نباشد باز هم میخواهند در موقعیت قرار بگیرند و با آن روبرو شوند. به همین دلیل مهم است که کوچ تلاشی برای اعمال قدرت نداشته باشد. بلکه تلاش کند تا کوچی مسئولیت روانی آن عمل را بپذیرد. اگر کوچ و کوچی وارد بازی قدرت بشوند ، این بدان معناست که عزت نفس حرفه ای کوچ بر او غلبه کرده است. . اگر درمانجو علاقه ای به  CBC نداشته باشدن ندارند.آن ندارند .ان  کوچ کوچ  کوچ باید به جای ادامه دادن به صورت غیر مولد، جلسه را پایان دهد. گاهی کوچی ممکن است مسئولیت روانشناختی را بپذیرد اما در مرحله بعدی که مربوط به اجرای برنامه عملی است قدم نگذارند و تغییرات را نپذیرند .در اینصورت  تمام تلاش کوچ و کوچی بی نتیجه خواهد بود زیرا از صمیم قلب نبوده است.
 گاهی مراجعین معتقدند که فقط بینش برای  ایجاد تغییرات کافی است در صورتیکه این بینش باید همراه عمل باشد. باید تحولی ایجاد شود که در ذهن عمیق و ماندگار باشد. گاهی برای کوچی بررسی افکار یک فعالیت دشوار و ناآشنا است که آنها مایل به انجام آن نیستند. آنها ترجیح میدهند رفتارهای متفاوتی را برای دستیابی به نتایج مورد نظر خود در cbcامتحان کنند و اصلا به موقعیت یا مشکلات موجود اهمیت نمیدهند چون روی خودشان تمرکزی ندارند. البته گاهی کوچ باید به این اولویت کوچی احترام بگذارد و نباید آن را بعنوان گره روانشاختی بداند . ما همیشه در cbcافکار و عقاید را بررسی میکنیم .
اگر کوچ بخاطر داشته باشد که یک بازخورد از کوچی دریافت کند، بسیاری از مشکلات در کوچینگ کاهش می یابد و یا از بین میرود.  برای اینکه کوچ بتواند یک رابطه خوب در این سفر شناختی با کوچی داشته باشد بهتر است ازآنها بخواهد که فرضیاتشان را به روی کاغذ یادداشت کنند و با خود داشته باشند. و در پایان روز و یا هفته بشمارند که چه تعداد این فرضیات امتحان شده است. آنها گاهی از تعداد زیاد فرضیات امتحان نشده بسیار تعجب میکنند . پس از انها سوال کنید. و بخواهید تا بتوانید کوچی را درگیر کنید و زودتر به نتیجه برسید.
 برگرفته از کتاب:  کوچینگ شناختی رفتاری (CBC)
ترجمه:  محمد رضا مقدسی و نرگس زمانی

 


کد مطلب: 56126

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/56126/تاب-آوری-بستر-سلامت-روانی-مثبت-نرگس-زمانی

میگنا
  https://www.migna.ir