پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۴ آذر ۱۴۰۰ / ۱۲:۳۴
کد مطلب: 56132
۰

سرطان کلیه خاموش و بی علامت می آید

سرطان کلیه خاموش و بی علامت می آید
دکتر امیر ایجادی جراح کلیه و فوق تخصص اندرولوژی می گوید: کلیه یک عضو بسیار حیاتی در بدن است. شاید بسیاری از مردم فقط نسبت به وظیفه دفع سموم از بدن توسط کلیه آگاه باشند. کلیه گذشته از اینکه در دفع سموم بدن دخیل است در تنظیم تعادل مایعات موجود در بدن نقش دارد. تعادل سیستم اسید و باز نیز از دیگر کارهای حیاتی کلیه است.

این جراح کلیه افزود: کلیه عضوی مهم در کنترل فشار خون، تنظیم متابولیسم کلسیم، ساخت برخی از هورمون ها، ساخته شدن گلبول های قرمز و ... است. کلیه کارایی مختلفی دارد  و در عین حال تا زمانی که به طور کامل از کار نیفتد فرد خبردار نمی شود.

فوق تخصص اندرولوژی در ادامه گفت: اکثر مشکلات کلیه بیشتر ناشی از سنگ کلیه است. آمار نیز آنچنان بالاست که ایران جز نقاط اصلی نقشه جهانی عارضه سنگ کلیه در جهان به شمار می رود. در واقع در مملکت ما سنگ کلیه بسیار شایع شده است.

وی بیان داشت: مردم ما عادت به مصرف مایعات ندارند و آب نمی نوشند. اصلا همین الان از شما بپرسند از صبح تا اکنون چند لیوان آب نوشیده اید می گویید هیچ.

ایجادی یادآور شد: در سردترین روزهای زمستان احتساب اینکه به عنوان مثال یک فرد 70 کیلویی هستیم باید 800 سی سی آب مصرف کنیم. ما در روزهای سرد سال به صورت تعریق مخفی آب را از دست می دهیم که این ممکن است به کلیه آسیب بزند. لازم است که مایعات در روزهای سرد سال به بدن برسد.

وی هشدار داد: مسئله بسیار مهم دیگر مصرف زیاد نمک است. سرانه مصرف نمک در ایران بسیار زیاد است و تقریبا کسی غذای خود را بدون نمک مصرف نمی کند.

جراح کلیه ادامه داد: هر چقدر مصرف نمک زیادتر باشد سدیم دفع شده از بدن زیادتر خواهد شد. در کنار سدیم، کلسیم دفع خواهد شد و این کلسیم دفعی منجر به ایجاد سنگ و مشکلات دیگر کلیوی می شود.

فوق تخصص اندرولوژی اذعان داشت: مصرف مایعات فراوان و آب فراوان باید در حدی باشد که ادرار بی رنگ شود.

وی تاکید کرد: در به وجود آمدن سنگ کلیه عوامل زیادی نقش دارد، همانند هورمون ها، ژن ها و علل مختلف دیگر. اما مهم ترین دلیل آن مصرف کم مایعات است.  

ایجادی عنوان کرد: در ایران از هر چهار نفر یک نفر دچار فشار خون است. این عارضه روی کلیه بسیار اثرگذار است بنابراین شناسایی بیماران فشار خونی به حفظ کلیه کمک زیادی می کند. این عارضه به کلیه آسیب می زند.

فوق تخصص اندرولوژی گفت: چاقی، ارتباط مشخصی با فشار خون دارد بنابراین هر چه وزن ایده آل تر باشد و افراد لاغرتر باشند احتمال ایجاد فشارخون در آنها کمتر خواهد شد.

البته اینطور هم نیست افراد لاغر فشار خون ندارند. نه چنین نیست، اما منظور این است افرادی که چاق نباشند کنترل فشار خون در آنها راحت تر است.

مسئله بعدی در رابطه با کلیه دیابت است که شایع ترین دلیل نارسایی کلیه در کشور ما به شمار می رود. دیابت نقش کلیه را تخریب می کند و این ممکن است به دیالیز و پیوند کلیه ختم شود.

 نکته بسیار مهم دیگر در رابطه با کلیه مصرف بیش از اندازه پروتئین است. البته الان آنقدر گرانی است که افراد زیادی نمی توانند گوشت و مواد پروتئینی مصرف کنند ولی مصرف زیاد پروتئین به هر حال مضر است.

تحقیقات نشان داده است که مردان چندان نیاز زیادی به این ندارند که پروتئین زیادی مصرف کنند. گوشت و پروتئین بیشتر باید مخصوص بانوان باشد که در طول ماه آهن زیادی را از دست می دهند. به هر حال محدودیت مصرف پروتئین کمک کننده زیادی به حفظ سلامت کلیه است.

این پزشک متخصص افزود: هر چقدر رژیم غذایی به سمت رژیم های مبتنی بر سلامت و گیاهی برود سلامت کلیه ما بیشتر حفظ می شود.

اگر سالیانه دو بار نزد پزشک برویم و چکاپ کامل شویم از بروز بسیاری از بیماری ها می توانیم جلوگیری کنیم.

ایجادی با بیان اینکه سیگار و دخانیات تاثیری بسیار منفی بر کلیه می گذارد گفت: قلیان در کشور ما بسیار کاربرد دارد. یک بار مصرف قلیان برابر با پنج بسته سیگار است.

به طور مشخص و ثابت شده سرطان مثانه که جز بدترین سرطان های زمینه کاری ماست در اثر مصرف سیگار و تریاک به وجود می آید. سرطان پروستات هم همین است.

نکته دیگر این است که افراد باید «علائم» را جدی بگیرند. به عنوان مثال یک فرد هرگز نباید مثانه خود را احساس کند. اگر فردی مثانه خود را احساس می کند و یا اینکه احساس شکم درد دارد و نیاز به دفع مکرر ادرار در خود می بیند باید بداند این علائم غیرطبیعی هستند.

این جراح کلیه در رابطه با شب ادراری کودکان نیز اذعان داشت: در کودکان شایع ترین علت اختلال رشد مشکلات کلیوی و عفونت ادراری است. اگر کودکی وزن نمی گیرد و یا رشد خوبی ندارد این را باید در مسائل کلیوی و ادراری جستجو کرد.

وی خاطرنشان کرد: شب ادراری یک نشانه است که ممکن است یا نشانه یک مسئله خوش خیم خانوادگی باشد و یا نشان دهنده اختلال نوروژنیک در مثانه. نکته جالب اینجاست که یک کودک شب ادراری را از خانواده پدری خود به ارث می برد.   
  
ایجادی یادآور شد: با مشکل دیگری روبرو هستیم به نام سرطان های سیستم ادراری. این مشکلات عامل بسیار مهمی است. کسی که خون ادراری دارد باید بداند این علامت بسیار جدی و پراهمیتی به شمار می رود.

وی هشدار داد: در بروز سرطان های همچون کلیه و مثانه نه تنها عوامل ژنتیکی که عوامل محیطی نیز بسیار دخیل هستند.

ایجادی در پایان گفت: سرطان کلیه با یک سونوگرافی مشخص می شود. افرادی هستند که به این بیماری مبتلا می شوند اما در مراحل اولیه حتی خون ادراری هم ندارند. بنابراین یک سونوگرافی ساده سالیانه می تواند همه چیز را مشخص کند و بیماری را درمان پذیر کند.


هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
اندكي غرور به آدم كمك مي كند كه فاصله اش را حفظ كند. آلبر كامو