کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

۱۳ پیشنهاد برای داشتن خانواده‌ای شاد و سالم

6 آذر 1400 ساعت 11:44

کارشناس سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ۱۳ پیشنهاد برای داشتن خانواده‌ای شاد و سالم ارائه کرد و گفت: اگر مشکلات و تعارضات در خانواده به اندازه‌ای است که با این راهکارها حل نمی‌شود بهتر است اعضای خانواده به کارشناسان سلامت روان و مشاوران خانواده مراجعه کنند.


به گزارش میگنا دکتر افسانه سرتیپ زاده در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اجرای پویش «حرف و گفت» از یکم تا هفتم آذرماه، اظهار کرد: ایجاد روابط سالم بین اعضای خانواده یکی از محورهای این پویش است تا ارتباطات بین افراد خانواده منطقی، محترمانه و در عین حال صمیمانه باشد. در این زمینه کارشناسان سلامت روان در مراکز جامع خدمات سلامت برنامه های آموزشی برای خانواده ها دارند.

وی با اشاره به اهمیت توجه به سلامت جسمی اعضای خانواده به عنوان دومین راهکار برای تضمین سلامت روان آنها، گفت: تغذیه سالم، خواب کافی، فعالیت فیزیکی و ورزش مناسب، دوری از مصرف دخانیات و مواد مضر برای سلامتی و کنترل بیماری های مزمن از راهکارهای حفظ سلامت جسمی و روحی است.

سومین راهکار تلاش برای شناخت یکدیگر و افزایش اعتماد به نفس در اعضای خانواده است.
راهکار بعدی گوش کردن به صحبت های یکدیگر بدون قضاوت و پیش داوری و نصیحت است.

فراهم کردن شرایط گفت و گو و تبادل نظر برای همه افراد خانواده به عنوان راهکار پنجم برای بهبود سلامت روان خانواده است.  راهکار بعدی فعالیت های گروهی و در نظر گرفتن وقتی برای انجام کار گروهی مثل بازی های دسته جمعی است.

سرتیپ زاده بر خودداری از سرزنش افراد تاکید و اظهار کرد: در زمان هایی مثل الان که همه گیری کرونا شیوع دارد، افراد خانواده نباید همدیگر را سرزنش و یک نفر را مقصر قلمداد کنند، بلکه اگر بحرانی وجود دارد باید تلاش کنند تا با کمک هم آن را حل کنند.

افراد خانواده باید نسبت به هم مسئولیت پذیر باشند و هرکدام نقش خود را به خوبی ایفا کنند، احترام به اعتقادات مذهبی و غنا بخشیدن به ارزش های معنوی راهکار دیگری برای ارتقای سلامت روان اعضای خانواده است.

هرکدام از اعضای خانواده باید به آنچه می گویند عمل کنند، به عنوان مثال اگر پدر و مادر قولی به فرزند خود می دهند باید به قول خود عمل کنند، این کار باعث می شود اعتماد اعضای خانواده به هم افزایش پیدا کند.

هماهنگ بودن والدین با یکدیگر و اطلاع از نیازهای اعضای خانواده را موضوع مهم دیگری است: نباید بین والدین در تربیت کودک ناهماهنگی و تعارض وجود داشته باشد. همچنین پرهیز از توهین، سرزنش و پرخاشگری والدین موضوع مهم دیگری است که باید در خانواده مدنظر قرار گیرد.

سرتیپ زاده توجه به رفتارهای مثبت یکدیگر و تشویق و ترغیب رفتارهای پسندیده اعضای خانواده را منجر به افزایش اعتماد به نفس و سلامت اعضای خانواده عنوان و خاطرنشان کرد: اگر مشکلات و تعارضات در خانواده به اندازه ای است که با این راهکارها حل نمی شود، اعضای خانواده باید به کارشناسان سلامت روان و مشاوران خانواده ارجاع کنند تا مشکل را به بهترین شکل حل کنند.

کارشناس سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه مثل همه جوامع دیگر دنیا، کشور ما نیز در سال های اخیر دستخوش تغییراتی در ارزش های جامعه شده و تغییراتی در فرهنگ جامعه اتفاق افتاده است، گفت: از جمله این تغییرات این است که بانوان تحصیل کرده و اشتغال به کار پیدا کرده‌اند و نگاه و جایگاه زنان در خانواده و همچنین موقعیت اعضای خانواده در گروه های مختلف سنی تغییراتی پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه این تغییرات در جامعه ما همزمان با تغییر ارزش‌ها اتفاق افتاده، افزود: این تغییرات در عین حال عوارض جانبی و پیامدهای ناخواسته ای نیز به همراه داشته، از جمله اینکه در جامعه کنونی، سیمای خشونت خانگی تغییر کرده است. در قدیم خشونت خانگی جسمی بود و ممکن بود یک مرد، زنی را کتک بزند، اما الان در اغلب موارد خشونت به شکل روانی شده که بردباری و تحمل افراد خانواده را کم کرده و اختلال روانی و استرس را در خانواده زیاد کرده است.

سرتیپ زاده با اشاره به اینکه در فرهنگ گذشته خانواده ایرانی پدربزرگ و مادربرگ نقش یک الگو را برای اعضای خانواده ایفا می کردند، گفت: در حال حاضر جامعه تغییر کرده و ارزش های جدیدی در خانواده حاکم شده که پدربزرگ و مادربزرگ دیگر نمی توانند به خوبی نقش خود را ایفا کنند، چون فرهنگ آنها با فرهنگ نوین جامعه ما همگام نیست و تعارضاتی بین فرهنگ قدیم و جدید به وجود آمده است که این موضوع باعث شده در روابط خانوادگی تعارض و تنشی به وجود آید و چون این تعارضات برطرف نمی شود گاهی باعث خشونت هایی می شود.

وی با تاکید بر اینکه باید کاری کنیم افرادی که در جامعه زندگی می کنند بتوانند شیوه مقابله با این تغییر و تحولات را یاد بگیرند، تصریح کرد: اعضای خانواده باید در قالب آموزش هایی یاد بگیرند چطور همگام با تغییرات و تحولات ارزش های جامعه تغییر کنند و از خشونت ها و اختلافات پیشگیری کنند.

این کارشناس سلامت روان با استناد به نتایج مطالعات و تحقیقات انجام شده، یکی از عوامل افزایش آمار طلاق در جامعه ما را نداشتن مهارت کافی افراد برای مدیریت فضای خانواده و سازگاری عنوان کرد و گفت: ما بحران گفت و گو در جامعه داریم و افراد توان یک گفت و گوی سالم و ارائه صحیح مفاهیم بدون خشونت به طرف مقابل را ندارند، به همین دلیل پویش گفت و گو راه اندازی شده است.

وی با اشاره به برگزاری پویش حرف و گفت از یکم تا هفتم آذرماه در کشور، اظهار کرد: هدف این پویش این است که از گفت و گو به عنوان یک پادزهر و شیوه ای برای پیشگیری از عمیق شدن تعارضات و تنش ها در خانواده استفاده کنیم تا بتوانیم به کاهش تعارضات و خشونت ها در خانواده برسیم.

کارشناس سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در این برنامه ۷ ارزش معین به خانواده ها اعلام می شود، تصریح کرد: روز اول پویش با عنوان خانواده گفت و گو محور با شعار هم بگوییم و هم بشنویم، روز دوم خانواده خشونت پرهیز با شعار حل اختلافات، روز سوم خانواده ساختارمند با شعار جایگاه خود را در خانواده بیابیم، روز چهارم خانواده حمایت گر با شعار نردبان رشد یکدیگر باشیم، روز پنجم خانواده همدل با شعار همدیگر را درک کنیم، روز ششم خانواده همراه با شعار همیشه کنار یکدیگر باشیم و روز هفتم اوقاتی برای خانواده با شعار با یکدیگر وقت بگذرانیم نامگذاری شده است.

وی با اشاره به تهیه و توزیع پوسترهایی در زمینه این پویش گفت: یکسری مطالب آموزش در فضای مجازی منتشر شده که مردم می توانند مطالعه کنند، همچنین اعلام کردیم در این هفت روز کارشناسان سلامت روان آموزش هایی در مراکز جامع خدمات سلامت برگزار می کنند که با توجه به شیوع کرونا آنلاین است و افراد می توانند به نزدیک ترین پایگاه مراجعه و برای شرکت در دوره‌های آموزشی اعلام آمادگی کنند.
 


کد مطلب: 56169

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/56169/۱۳-پیشنهاد-داشتن-خانواده-ای-شاد-سالم

میگنا
  https://www.migna.ir