جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۶ آذر ۱۴۰۰ / ۲۱:۴۳
کد مطلب: 56176
۶
شقایق هاشمی شکفته

تاب آوری کودکان با نیازهای ویژه از مسیر ورزش

باشگاه تاب آوری
تاب آوری کودکان با نیازهای ویژه از مسیر ورزش
برای ورزش کردن یا برخورداری از سلامت روان همیشه نیاز به بدنی کامل نیست به یقین سلامت روان و بهباشی باید بخشی کلیدی از استراتژی های آموزش و بهداشت عمومی باشد درست به همان اندازه اندازه که کودکان و مسیر رشد جسمی و ذهنی آنها مورد توجه متخصصین و مربیان و خانواده ها قرار می‌گیرد توجه بیشتر به کودکان دارای معلولیت با نیازهای ویژه و بهزیستی آنها  شایسته هم توجه است.
گسترش فعالیت  های تخصصی در حوزه کودک  وتوجهات ویژه به این قشر( کودکان با نیازهای ویژه) موجب شده است تا روش ها و مسیرهای بهتری برای این عزیزان شناخته و معرفی شوند
در این سالها دیوار جداکننده ی کودکان سالم و نیازهای ویژه ، کوتاه تر و کوتاه تر شده است تا بجایی که خوشبختانه در برخی از فستیوال ها و جشنواره ها همه کودکان را کنارهم میبینیم و این اتفاق بدون تلاش مربیان و متخصصان امکان پذیر نمی بود .
فعالین این حوزه با طراحی های ویژه و بهره گیری از خلاقیت و تجربه ای که طی سالیان بدست آورده اند ، باعث این تغییرات مثبت شده اند. از جمله ابزارهای توسعه تاب آوری کودکان با نیازهای مرکب ورزش و مشارکت در برنامه ها ی تربیت بدنی تطبیقی است ورزش و‌ فعالیت بدنی علاوه بر تاثیرات مثبتی که بر روی سلامتی جسمی دارد، به دلیل فرح بخش بودن،مهیج بودن و شادی گره خورده در تار و پود آن باعث میشود تا این کودکان از لحاظ روانی هم در شرایط مطلوبی قرار گیرند.
(تاب آوری) مقوله ای مهم و تاثیر گذار در روند بهزیستی کودکان با نیازهای ویژه است و یکی از راههای افزایش تاب آوری استفاده و کاربست ورزش می باشد.با توجه به شرایط خاص و ویژه این کودکان، فعالیت های ورزشی باید متناسب با این کودکان طراحی شود تا در افزایش و توسعه تاب آوری موثر باشد.افزایش سازگاری و احساس خود ارزشمندی از اهداف مهم این حیطه محسوب میشود و کودکان را برای فعالیت های مهم تر در آینده آماده می‌کند .
طراحی یک فعالیت ورزشی که باعث شود کودک با عضو توانمند خود قادر به اجرای آن فعالیت باشد باعث افزایش اعتماد به نفس در کودک میشود و این ذهنیت آرام آرام در کودک نقش میبندد که برای ورزش کردن همیشه نیاز به بدنی کامل نیست و این تفاوت دلیلی برای انزوا و گوشه گیری نخواهد بود.
علاوه بر این ، فعالیت های ورزشی گروهی و حضور در جمع ، باعث افزایش صمیمیت ، بهبود ارتباط بین فردی و ایجاد حس همکاری و توسعه سرمایه اجتماعی در این کودکان میشود که تمامی این موارد از مولفه های افزایش تاب آوری محسوب میشود .
 این دیدگاه در مورد کودکان با نیازهای ویژه، کمک به افزایش پذیرش برخی تفاوت ها ، هم در کودکان و هم در والدین و در کنار آن شروع فعالیت های ورزشی متناسب با استعدادها و توانایی های شخصی آنها برای بهبود و افزایش تاب آوری است که خود شامل مولفه هایی از قبیل اعتماد به نفس، خودآگاهی ، مهارت حل مساله، ارتباط موثر، کنترل خشم و …. می‌باشد.
بهبود روابط و ایجاد پیوند عاطفی قوی در خانواده ها از دیگراهداف تاب آوری است.زیرا گاهی مشاهده میشود که والدین به دلیل فراز و نشیب هایی که طی سالیان با آن مواجه هستند دچار رنجش و یاس می‌شوند.تاب آوری سعی دارد در کنار کمک به کودکان ، به بهزیستی روانی والدین نیز توجه کند.به همین دلیل مشارکت والدین به همراه کودکان برای انجام فعالیت های ورزشی و بازی‌ها و ورزش های خانوادگی از مواردی بوده که تسهیلگران تاب آوری یا مربیان ورزش از آن برای رسیدن به این هدف خود ( پیوند عاطفی والد و کودک  و افزایش تاب آوری والدین ) بهره برده اند. به یقین همراهی و مشارکت والدین و اطمینان خانواده ها به برنامه ریزان ورزش کودک و تاب آوری عامل موثر و کمک کننده برای دستیابی به اهداف محسوب میشود.
پذیرش و فراهم کردن فضاهایی برای همزیستی و معاشرت  کودکان از هر طیف و طبقه ای در کنار هم به واسطه ورزش و فعالیتی شادی آفرین باعث افزایش تاب آوری و قدرت کنار آمدن و هماهنگی با تفاوت ها، افزایش همدلی و افزایش اعتماد به نفس برای هر همگان خواهد بود.

شقایق هاشمی شکفته
 روانشناس ، مترجم و هنر درمانگر
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
بادها می وزند، عده ای در مقابل آن دیوار می سازند و تعدادی آسیاب به پا می کنند