پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۷ آذر ۱۴۰۰ / ۰۷:۳۷
کد مطلب: 56178
۲
محققان می‌گویند:

کسانی که به طالع‌بینی اعتقاد دارند، هوش پایین‌تری نسبت به حد معمول جامعه دارند و خودشیفته‌تر هستند

کسانی که به طالع‌بینی اعتقاد دارند، هوش پایین‌تری نسبت به حد معمول جامعه دارند و خودشیفته‌تر هستند
اخیرا سه روانشناس از دانشگاه Lund با پرسشنامه‌ای آنلاین متوجه شدند کسانی که به طالع‌بینی اعتقاد دارند، هوش پایین‌تری نسبت به حد معمول جامعه دارند و خودشیفته‌تر هستند. در مقاله‌ای که در ژورنال Personality and Individual Differences منتشر شد، این محققان از مطالعه خود گفتند.
در دهه‌های اخیر، محققان گهگاه اختربینی را مورد آزمایش قرار می‌دادند تا نشان دهند که حرکت ستارگان و موقعیت نسبی آن‌ها با زمین هیچ تاثیری روی رفتار انسان‌ها و زندگی آن‌ها ندارد. تا به امروز، همه منجمان و سایر دانشمندان نشان دادند که طالع‌بینی چیزی جز خرافه نیست و هیچ شواهدی برای کارایی آن در زندگی وجود ندارد. با این حال، میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا به طالع‌بینی اعتقاد دارند و آن را علمی حقیقی می‌دانند.
در این مطالعه جدید، محققان نشان دادند که در سال‌های اخیر، اعتقاد به طالع‌بینی در بین مردم گسترش بیشتری پیدا کرده است که یکی از دلایل آن، می‌تواند استرس‌های روزمره‌ای مثل شیوع بیماری کرونا در جهان باشد.

نماد ماه‌ها در طالع‌بینی
بالاخره آن‌ها تصمیم گرفتند تا مطالعه‌ای روی این افراد انجام دهند و ویژگی‌های اخلاقی مشترک بین آن‌ها را پیدا کنند. این محققان پرسشنامه‌ای آنلاین ایجاد کردند تا ویژگی‌های شخصیتی آن‌ها را پیدا کنند و در نهایت، این سوالات به اختصاری از مقاله «ارزیابی اعتقاد به طالع‌بینی» تبدیل شد که در سال ۲۰۰۶ میلادی منتشر شده بود.
در کنار آن، این محققان آزمون IQ کوتاهی هم قرار دادند و در نهایت، ۲۶۴ بزرگسال از طریق فیسبوک به این پرسشنامه جواب دادند. آن‌ها متوجه شدند که کسانی که به قدرت طالع‌بینی در زندگی اعتقاد داشتند، امتیاز بالاتری در سوالاتی به دست آوردند که خودشیفتگی فرد را نشان می‌داد و در کنار آن، امتیاز پایینی در تست IQ به دست آوردند.
محققان به این نتیجه رسیدند که کسانی که به طالع‌بینی اعتقاد دارند، بیشتر از میانگین جامعه متمرکز بر خودشان هستند و هوش پایین‌تری نسبت به میانگین جامعه دارند. علاوه بر این، در این تست مشخص شد احتمال پایین‌تری وجود دارد که کسانی که امتیاز بالاتری در تست هوش به دست آوردند به طالع‌بینی اعتقاد داشته باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
هم اکنون که در حال نفس کشیدن هستید، کس دیگری دارد نفس های آخرش را می کشد. پس دست از گله و شکایت بردارید و بیاموزید چگونه با داشته هایتان زندگی کنید.