کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سارا حق بین

داستان‌سُرایی، سلامت روان و افزایش تاب‌آوری

8 آذر 1400 ساعت 22:46

کسانی که در چالش‌ها و مصیبت‌های گذشته خود معانی رستگاری می‌یابند و داستان‌های زندگی خود را با ایده‌هایی که شامل عاملیت، کاوش یا ذهن بازتر می‌شود تعریف می‌کنند، از سطوح بالاتری از تاب‌آوری، سلامت روان و بلوغ شخصیتی برخوردارند


سارا حق بین
باشگاه تاب آوری
داستان‌سُرایی معمولاً به عنوان صحبت کردن یا نوشتن داستان توصیف می‌شود. اغلب داستان‌ها به منظور سرگرمی و جذب شنوندگان یا خوانندگان گفته یا نوشته می‌شوند. با این حال، داستان‌سُرایی در شکل دادن به سلامت روان نیز قدرتمند است.
زمانی‌که همراه با اعضای خانواده درباره اتفاقات روزانه و یا یک اتفاق خاص که برایمان رخ داده صحبت می‌کنیم، در حقیقت در حال قصه‌گویی هستیم. همچنین هنگامی‌که شروع یک رابطه عاشقانه را توصیف می‌کنیم، باز هم در حال قصه‌گویی هستیم. وقتی درباره رویدادها، شخصیت‌ها، اعمال، مضامین، احساسات و ایده‌ها صحبت می‌کنیم، در واقع بطور روزانه و هر لحظه از تکنیک‌های داستان‌گویی استفاده کرده‌ایم.
داستان‌گویی راهی است که ما برخی از گفتگوهای خود را شروع می‌کنیم. ما بیشتر از آنچه که تصور می‌کنیم داستان‌ها را با دیگران به اشتراک می‌گذاریم. داستان‌ها ما را به هم متصل می‌کنند.
پیوند بین داستان‌سُرایی و سلامت روان
تحقیقات انجام شده در زمینه روانشناسی داستان‌سُرایی، ارتباط بین داستان‌ها و به‌زیستی را نشان می‌دهد. کاوش در داستان‌های شخصی، تأمل در آنها، تغییر این روایت‌ها و به اشتراک گذاشتن آنها ممکن است ما را آسیب‌پذیر کند، اما به بهبود و رشد و افزایش تاب‌آوری ما نیز کمک می‌کند. با گفتن داستان، گوش دادن به داستان و به اشتراک گذاشتن داستان، ما برای سلامت روان خود اقدام موثری انجام می‌دهیم.
داستان درمانی به افراد کمک می‌کند تا از داستان‌های مشکل‌آفرینی که آنها را در زندگی عقب نگه می‌دارد عبور کنند. با به چالش کشیدن باورهای ناسالم و گسترش دیدگاه آنها نسبت به داستان‌های زندگی خود، داستان‌های جایگزین پیدا می‌کنند. این منجر به دیدگاه‌های جدیدتر و سالم‌تر می‌شود.
تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که وقتی صحبت از داستان‌های زندگی می‌شود، کسانی که در چالش‌ها و مصیبت‌های گذشته خود معانی رستگاری می‌یابند و داستان‌های زندگی خود را با ایده‌هایی که شامل عاملیت، کاوش یا ذهن بازتر می‌شود، تعریف می‌کنند، از سطوح بالاتری از تاب‌آوری، سلامت روان و بلوغ شخصیتی برخوردارند. عمل گفتن داستان به ما کمک می‌کند تا با دیگران ارتباط برقرار کنیم، معنا پیدا کنیم، زندگی خود را در یک روایت منسجم سازماندهی کنیم و خود را در داستان‌های دیگران غرق کنیم. در حالی که ما داستان‌ها را به اشتراک می‌گذاریم، سلامت روان و به‌زیستی خود را نیز بهبود می‌بخشیم.
 
فواید داستان سرایی

 
 
 ترجمه سارا حق بین از اینجا



 
 


کد مطلب: 56209

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/56209/داستان-س-رایی-سلامت-روان-افزایش-تاب-آوری

میگنا
  https://www.migna.ir