کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فانتزی‌های ازدواج چیست؟

وقتی رمان‌های عاشقانه و سریال‌ها ملاک‌های غیر واقعی ازدواج را تشکیل می‌دهند

10 آذر 1400 ساعت 8:17

وقتی از آن‌ها می‌پرسی چرا ازدواج نمی‌کنی یا چرا تا حالا ازدواج نکردی دلایل عجیب و غریبی می‌آورند یکی منتظر شاهزاده سوار بر اسب سفید است، دیگر در انتظار شوهری با موقعیت اجتماعی عالی، یکی هم می‌خواهد آنچه در خانه پدرش نداشته را در خانه همسر جبران کند.


این موارد را می‌توانیم در دسته "فانتزی‌های ازدواج" قرار دهیم. برخی از جوانان آنقدر رمان‌های عاشقانه خوانده‌اند و عاشق قهرمان داستان شده‌اند که منتظر یک پسر قد بلند، چهارشانه با بوی عطر تلخ هستند که همیشه از او حمایت کند. یا مثلا سال‌ها با پدر و مادرش در خانه مستاجری بوده حالا از همسر آینده‌اش توقع خانه و همه چیز به صورت یکجا دارد درواقع ماشین آنچنانی و خانه‌ لوکس از یک پسر 20 چند ساله و یا 30 ساله می‌خواهد. گاهی هم پزشک شدن جزو آرزوهای دوران کودکی‌اش بوده اما نرسیده ولی همسر پزشک و یا فردی که در جایگاه اجتماعی خوبی دارد را می‌خواهد. حتی شیوه ازدواج هم می‌تواند یک فانتزی در ذهن دختران باشد یعنی دوست دارد که همسر آینده‌اش او را ببیند و انتخاب کند و تن به ازدواج‌ با فردی که توسط واسطه‌های ازدواج و یا آشنایان معرفی می‌شود نمی‌دهد.

تمام این موارد جزو فانتزی‌های ازدواج محسوب می‌شود و این موارد باعث تاخیر در ازدواج شده که مشکلات متعددی را هم در ادامه ایجاد خواهد کرد. فانتزی‌سازی جوانان درباره ازدواج گاهی اوقات موانع جدی برای ازدواج هستند چون خیال می‌کنند ازدواجی مطلوب است که دقیقا آن فانتزی‌ها را محقق کند.

یکی از دلایل اینکه جوانان به خصوص دختران درگیر فانتزی‌های ازدواج می‌شوند سریال‌ها و فیلم‌هایی است که تصور رویایی و گاها غلطی را از آغاز و شکل گیری زندگی مشترک به نمایش می‌گذارند به عنوان مثال در تمامی سریال‌ها ما، دختران بلافاصله بعد از اینکه وارد دانشگاه می‌شوند یک خواستگار پر و پا قرص پیدا می‌کنند و این را به دختران ما القا می‌کند که حتما در دانشگاه همسر آینده‌ات را پیدا کنی، یا در برخی از فیلم‌ها و سریال‌ها پدر بزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها از عاشقانه‌هایشان می‌گویند و دائم در فیلم از عشقشان حرف می‌زنند و جوان ما تحت تاثیر چنین فیلم‌هایی، ازدواج‌های سنتی که فردی به عنوان معرف باعث آشنایی دختر و پسر شده را رد می‌کند.

این فانتزی‌ها در تمام تیپ دختران دیده می‌شود فرقی ندارد مذهبی باشد یا غیر مذهبی در تمامی گروه‌ها هستند. این فانتزی‌ها و رویا بافی‌ها باعث شده فراموش کنیم ملاک اصلی و مهم برای ازدواج چیست. یادمان رفته که در وهله اول اینکه فرد مقابل با هر شکل و ظاهری و یا هر موقعیت اجتماعی باید به دلمان بنشیند مهم است، حالا فرقی ندارد شبیه کدام فرد باشد، قد 190 متری داشته باشد یا نه، بوی عطر تلخش همه جا بپیچد یا خیر، در دانشگاه عاشقمان شود یا فردی او را معرفی کند، تمامی این موارد و موارد دیگر هیچ گاه ملاک اصلی ازدواج نبوده و نیست. اکثرا چنین فانتزی‌هایی در دختران دیده می‌شود یعنی این دختران هستند که با ملاک‌های پیش پا افتاده ازدواج را برای خودشان سخت کرده‌اند البته گاها در برخی از پسران این فانتزی‌ها وجود دارد. دخترها یک چیزهایی در ذهنشان می‌سازند که ملاک، متر و معیار واقعی زندگی نیست و وقتی که این فانتزی‌ها حقیقت پیدا نمی‌کنند، سرخورده می‌شوند و احساس می‌کنند که انتخاب درستی در زندگیشان نداشته‌اند.

در همین باره سارا گلستانی روانشناس خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، گفت: وقتی بخواهیم درباره فانتزی‌های ازدواج حرف بزنیم در ابتدا باید ازدواج را تعریف کنیم، ازدواج یعنی دو فرد تصمیم بگیرند از یک زمانی رابطه مشترکی را آغاز کنند که در این رابطه منافع و تجربیات مشترکی خواهند داشت.


وی افزود: در ازدواج دو فرد بالغ داریم که توانایی فکر، تصمیم گیری و تعهد را دارند و لازم است هر دو طرف سلامت روان داشته باشند، هدفشان از زندگی را بدانند، سبک زندگی خود را بدانند و یک همراه و شریک برای زندگیشان انتخاب کنند و یک رابطه دلبستگی باهم داشته باشند.

گلستانی با اشاره به اینکه از دوران کودکی درحال یادگیری فرآینده رابطه با دیگران هستیم و هر کودکی با تماشای رفتار والدینشان یادمی‌گیرد فرم یک رابطه زناشویی به چه صورت است، ادامه داد: اگر ارتباط والدین مطلوب باشد الگو برداری می‌کنند اما اگر ارتباط مطلوبی نباشد کودکان دو رویکرد نسبت به آن پیدا می‌کنند ممکن است گاهی همان شیوه را ادامه دهند و یا اینکه به سراغ ساختن فانتزی‌هایی می‌روند تا رابطه‌ای را تشکیل دهند که مانند رابطه والدینشان نباشد.

این روانشناس اضافه کرد: از آنجایی که در سن کم هستند و تجربه کافی ندارند، فانتزی‌ها متاثر از سریال‌ها، داستان‌ها و تخیلاتشان می‌شوند پس ناقص خواهند ماند. در چنین طرز فکرهایی منطق و واقعیت نقش ندارد و یک شخصیت از سن کم در ذهن افراد شکل می‌گیرد و می‌خواهند فقط به آن برسند که در بسیاری از شخصیت‌ها دیده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه علاوه بر این وقتی از سن کم آموزش‌های لازم درباره روابط دختر و پسر داده نمی‌شود نسبت به یکدیگر دارای ابهام هستند و برای رفع این ابهام به دنبال اطلاعات هستند، گفت: از راه‌هایی اطلاعات کسب می‌کنند که قطعا اطلاعات کامل و درستی نیست و به جنس دیگر تعمیم می‌دهند اما وقتی وارد زندگی مشترک می‌شوند متوجه این شده که این دانسته‌ها از جنس مخالف غلط بوده است.

گلستانی با اشاره به اینکه وقتی شناخت درست بین دختر و پسر شکل نمی‌گیرد نتیجه این می‌شود که در ذهنشان یک فانتزی از رفتارهای طرف مقابل پیدا می‌کنند، تصریح کرد: وقتی این فانتزی در ذهنشان ایجاد می‌شود فقط به دنبال همان فرد هستند که باعث می‌شود ازدواج کردن برایشان سخت شود.

این روانشناس گفت: فانتزی یک معلول بوده و علت نیست یعنی عوامل متعددی باعث شکل گیری فانتزی می‌شود درواقع آسیب‌های مختلفی باعث ایجاد فانتزی‌های ازدواج می‌شود. عوامل متعددی که در راس آن خانواده قرار دارد باعث شده در ذهن دختران و پسران البته بیشتر در ذهن دختران فانتزی‌هایی درباره ازدواج شکل گیرد پس نقش خانواده‌ها در این میان پررنگ تر می‌شود تا از بروز تصورات غلط درباره ازدواج در ذهن فرزندانشان جلوگیری کند. متاسفانه در بسیاری از خانواده‌های ایرانی صحبت کردن پدر و مادر با فرزندانشان درباره ازدواج یک قبح است دختران نمی‌توانند درباره فرد ایده آل ذهنشان با مادر و یا پدر خود صحبت کنند همچنین برای پسران نیز شرایط به همین شکل است وقتی این فضا در خانواده فراهم نشود تا فرزندان بتوانند درباره چنین مسائلی صحبت کنند این فانتزی‌هایی که متاثر از جامعه است در ذهنشان باقی خواهد ماند و هنگام ازدواج با خط کشی ذهنی که برای خودشان ساخته‌اند تصمیم گیری خواهند کرد. سال‌ها منتظر شاهزاده سوار بر سفیدشان می‌مانند و کسی نمی‌تواند نظرشان را تغییر دهد چراکه این تفکرات در ذهنشان آنقدر قدمت پیدا کرده که پاک کردنشان سخت خواهد شد همین باعث تاخیر در ازدواج و بالا رفتن سن ازدواج شود.

فرصت‌های خوب و مناسب زیادی را از دست خواهند داد چراکه آن فرد مطابق با رویاپردازی‌هایشان نیست و توقعاتشان را برآورده نمی‌کند. قطعا همراهی خانواده‌ها با فرزندانشان برای معرفی ملاک‌های اصلی و مهم برای ازدواج در عدم شکل گیری فانتزی‌های غلط ازدواج در ذهن جوانان جلوگیری خواهد کرد.

 
خبرنگار: فرناز عبدالمحمدزاده
خبرگزاری برنا


کد مطلب: 56229

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/56229/وقتی-رمان-های-عاشقانه-سریال-ها-ملاک-های-غیر-واقعی-ازدواج-تشکیل-می-دهند

میگنا
  https://www.migna.ir