شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۰ / ۱۶:۱۸
کد مطلب: 56240
۱

انگ‌زدایی؛ رویای بیماران ایدزی

انگ‌زدایی؛ رویای بیماران ایدزی
دکتر سیداحمد سید علی‌نقی همزمان با روز جهانی ایدز در گفت‌وگو با پانا با تاکید بر اینکه همچنان مهم‌ترین دغدغه در رابطه با بیماری ایدز مساله انگ است، اظهار کرد: «همچنان در کشور این نیاز وجود دارد که درباره انگ ِ بیماری و همچنین رفتارهای پرخطر در جامعه اطلاع‌رسانی صورت بگیرد مخصوصا در مورد رفتارهای پرخطر در جامعه.»

دانشیار مرکز تحقیقات ایدز ایران تاکید کرد: «در دنیا 11 گروه جمعیت کلیدی مورد توجه قرار دارد که در ایران 5 جمعیت کلیدی در زمینه بیماری ایدز مورد توجه است. زمانی گفته می‌شد اگر اچ.آی.وی در جمعیت‌های کلیدی که شامل معتادان تزریقی، زندانیان، زنان آسیب‌پذیر، همجنسگرایان و ترنس‌ها می‌شود، کنترل نشود خطرآفرین خواهد بود و اکنون باید به اچ.آی.وی در جمعیت عمومی جامعه توجه کرد چون ممکن است افراد مبتلا در هیچ کدام از این گروه‌ها نباشند.»

سید علی‌نقی با تاکید بر نقش آگاهی در جمعیت عمومی گفت: «بنابراین باید دنبال کنترل اچ.آی.وی در جمعیت عمومی نیز باشیم و در این زمینه اطلاع‌رسانی‌های لازم صورت بگیرد تا پیشگیری‌های لازم انجام شود و رفتارهای پرخطر محافظت نشده صورت نگیرد.»
 
وی با اشاره به پژوهش‌های صورت گرفته در رابطه با ارزیابی انگ در بیماران مبتلا به اچ.آی.وی گفت: «دو پژوهش در سال 2010 و 2021 در رابطه ارزیابی انگ صورت گرفته است که نشان می‌دهد آمار استیگما یا انگِ اجتماعی بالا است. احساس شرم، احساس گناه و کاهش عزت نفس در فاصله این سال‌ها بهتر شده اما همچنان انگ پابرجاست.»

این پزشک افزود: «تلاش رسانه‌ها باعث کاهش انگ شده است و سعی می‌شود میزان انگ و تبعیض به صفر برسد که زمان‌بر است و تلاش می‌شود با آموزش‌ کمتر شود. البته انگ و تبعیض فقط در جمعیت عمومی جامعه نیست بلکه در پرسنل پزشکی نیز وجود دارد و باید اطلاع‌رسانی صورت بگیرد تا به صفر برسد.»

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به تاثیر اپیدمی کرونا بر اچ.آی.وی گفت: «هر بیماری حادی که کشندگی دارد و توجه مردم و مسئولان را جلب می‌کند و در واقع همچون کووید مساله اورژانسی است، سایر بیماری‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما نباید از رفتارهای پرخطر نیز غافل شد و به موازات آن باید کار را پیش برد تا در سطح جامعه پیشگیری کرد. اکنون که وضعیت کووید19 بهتر شده است و فعلا هیچ شهری در وضعیت قرمز نیست، به نظر می‌رسد اولویت را باید در زمینه بیماری‌های عفونی قرار داد و در مساله اچ.آی.وی به رفتارهای پرخطری که محافظت نشده است پرداخته شود.»

وی یادآور شد: «بیماری کووید فقط مشکل افراد عمومی جامعه نبوده است و افراد مبتلا به اچ.آی.وی هم به عنوان بخشی از جامعه در معرض خطر بودند و حتی برخی از افراد مبتلا، جان خود را بر اثر بیماری کرونا از دست دادند که امید است با برنامه ریزی‌های نظام سلامت کنترل مناسبی در جامعه انجام شود.»

دانشیار مرکز تحقیقات ایدز ایران درباره هزینه‌های درمان بیماران مبتلا به اچ.آی.وی گفت: «آزمایش‌ها و داروها برای این بیماران هزینه‌ای ندارد و دولت تمهیداتی در این زمینه اندیشیده است زیرا اگر هزینه‌ها آزاد باشد مبلغ زیادی را باید متحمل شوند و دولت این همکاری را انجام می‌دهد. البته باید جنبه‌های دیگر زندگی این افراد از جمله شغل، مسکن، فقر و سایر بیماری‌ها هم مورد توجه قرار بگیرد.»
 
سید علی‌نقی در پاسخ به این سوال که در گذشته قرار بود لایحه پیشگیری و کنترل اچ.آی.وی تدوین شود، این موضوع به کجا رسید، بیان کرد: «در حد تئوری مناسب بوده است و ضرورت چنین قانونی وجود دارد. در مدارس و دانشگاه‌ها آموزش‌های لازم داده می‌شود که تکرار این آموزش‌ها بسیار اهمیت دارد و باید در طول زمان ادامه یابد که اثربخش باشد منتهی این آموزش‌ها کافی نیست و باید بیشتر شود زیرا اگر آموزش‌ها کافی نباشد، نمی‌تواند مانع رفتارهای پرخطر محافظت نشده باشد.»

دانشیار مرکز تحقیقات ایدز ایران اضافه کرد: «پیشگیری در کشور جزو نقاط ضعف است. نظام سلامت، نظام درمانی است و نظامی مبتنی بر پیشگیری نیست. البته اقداماتی صورت گرفته ولی کافی نیست و باید به مساله پیشگیری به ویژه در اچ.آی.وی که بسیار اهمیت دارد توجه بیشتری شود.»
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
با خودت صادق باش و نگران آنچه دیگران درباره ات فکر می کنند نباش . تعریفی را که آنها از تو دارند نپذیر ، خود ، خودت را تعریف کن