پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۰ / ۱۵:۰۳
کد مطلب: 56250
۰

نگاهی بر چالش‌های آموزش مجازی برای دانش‌آموزان مبتلا به اختلال یادگیری

نیکو قاضی نژاد
نگاهی بر چالش‌های آموزش مجازی برای دانش‌آموزان مبتلا به اختلال یادگیری
به گزارش میگنا سختی تحصیل مجازی و تبعات آن برای دانش‌آموزان امری بسیار مهم است و ضعف در یادگیری دانش، عدم تمرکز کافی در منزل و دوری از حضور در مدرسه می‌تواند در بلندمدت مشکلاتی به همراه داشته باشد. طولانی شدن آموزش مجازی در دوران شیوع کووید ۱۹، موجب عدم تعامل صحیح معلم با دانش‌آموزان و عدم تشخیص مشکلات رفتاری آن‌ها و ارجاع به موقع به مشاور مدرسه شده است. در این میان یکی از گروه‌های آسیب پذیر در مواجهه با آموزش آنلاین و غیرحضوری، دانش‌آموزان مبتلا به اختلال يادگيری هستند.

اختلال یادگیری، اختلال در يك يا چند فرآيند روانشناختي است که خود را به صورت ناتواني در خواندن، نوشتن، املاء يا محاسبات رياضي نشان می‌دهد (مك كلين، كلمن، تاكر و تامپسون ، 2011). اين ناتواني به صورت مشكلات يادگيري و نارسايي در كسب مهار‌ت‌هاي تحصيلي متناسب با سن، در سا‌ل‌های اوليه تحصيلي آشكار مي گردد.

با توجه به این‌که دانش‌آموزان مبتلا به اختلال یادگیری دچار دارای اختلالات هیجانی، رفتاری و نارساکنش وری اجتماعی نیز می‌شوند (لمنز، والکنبرگ، گودمن، فورد و بورج ، 2011) این موضوع منجر به مفهوم خود ضعیف، اختلالات رفتاری بیشتر، نظر منفی همسالان و مشکل در دوست یابی می شوند (برنان، برادشاو و ساویر ، 2009).

دانش‌آموزان مبتلا به اختلالات یادگیری بیشتر از دانش‌آموزان عادي افسردگی، پرخاشگري، تنهایی و احساس طردشدگی از سوي همسن‌های خود و احساس خشم در کلاس را تجربه می کنند (مگ و رد ، 2006).

نتایج تحقیقات حاکی از آن است که دانش‌آموزان با ناتوانی های یادگیری علاوه بر مشکلات تحصیلی، با چالش هایی در حوزه های اجتماعی، عاطفی و رفتاری مواجه می شوند. در این راستا مشکلات مربوط مهارت هاي اجتماعی در کودکان با ناتوانی هاي یادگیري به صورت عدم توانایی در دوست یابی و حفظ دوستی، رفتارهاي اجتماعی نامطلوب، عدم توانایی رعایت نوبت در گفتگو، عدم توانایی در پردازش بروز می یابد.

با توجه به شرایط خاص این دانش‌آموزان، آن‌ها آسیب‌های زیادی را در شرایط طولانی شدن آموزش آنلاین تجربه نموده‌اند؛ برای مثال، با توجه به این که این دانش‌آموزان در شروع رفتارهاي بین فردي گوناگون از قبیل معرفی خود براي مشارکت در بحث و گفتگو یا بازي مشکل دارند در فضای آموزش مجازی نیز سکوت بیشتری را در کلاس اختیار کرده و مشارکت کمتری در فضای کلاس و گفتگوهای کلاسی دارند.

همچنین با توجه به این که آن‌ها کمتر با دیگران همکاري می‌کنند و رفتارهاي مورد انتظار مدرسه از قبیل گوش کردن و پیروي را کمتر رعایت می‌کنند، در فضای آموزش مجازی به نسبت کلاس‌های حضوری رغبت و پیگیری کمتری را در انجام تکالیف خود نشان می‌دهند.

بدیهی است که با تمام محدودیت‎‌هایی که آموزش مجازی برای این دسته از دانش‌آموزان ایجاده کرده است سهم والدین در شناسایی و ارزیابی وضعیت دانش‌آموز بسیار حائز اهمیت است.

همچنین علیرغم تمام محدودیت‌ها معلمان نیز می‌توانند با بهره‌گیری از نقاط قوت دانش آموز مبتلا به اختلال یادگیری و توجه ویژه به او در ایجاد انگیزه و فراگیری مهارت های درسی در کلاس کمک کنند. شایسته است سیستم‌های غربال و تشخیص مشکلات رفتاری و تحصیلی دانش‌آموزان در دوران آموزش مجازی نیز به صورت آنلاین از سمت آموزش و پرورش و مدارس نیز سازماندهی شود تا با تشخیص و ارجاع بهنگام به درمانگر کودک بتوان مداخلات حرفه‌ای و اصولی را برای این دانش‌آموزان فراهم نمود.

 .
Brennan, M. L. , & Bradshaw, C. P. , & Sawyer, A. L. (2009). Examining developmental deferences in the social-emotional problems among frequent bullienes, victims, and bully/victims. Journal of psychology in the schools, 46 (2) ,100-115.
 
Lemmens, J. S. , Valkenburg, P. M. , Goodman, P. R. , Ford, T. & Beveridge, M. (2011). ADHD and conduct disorders and involvement in different bulling roles in a british community sample. University of Bristol: Avon Longtitudinal Study of Parents and Children. Department of Social Medicine

 
Mcquillan, M. K. , Coleman, G. A. , Tucker, C. R. & Thompson, A. L. (2011). Guidelin for identifying children with learning disability. Connecticute State: Department of Education
 
Maag, J. W., & Reid, R. (2006). Depression among students with learning disabilities: Assessing the risk. Journal of learning disabilities, 39(1), 3-10

 
نیکو قاضی نژاد
کارشناس ارشد مشاوره خانواده دانشگاه تهران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
ز باغ رعيت، گر مَلك خورد سيبي / برآرند غلامان، درخت از بيخ