پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰ / ۱۰:۱۷
کد مطلب: 56274
۷
عفت حیدری

تاب آوری پزشکان ، پیراپزشکان و پرستاران

باشگاه تاب آوری
تاب آوری پزشکان ، پیراپزشکان و پرستاران
همانطور که قبلا گفتیم، میزان خستگی مفرط شغلی در میان پزشکان، هم به لحاظ شیوع و هم اندازه آن، رو به افزایش است.دلایل زیادی  برای کاهش عاطفی در پزشکان گزارش شده است، از جمله کاغذبازی، نبود استقلال، گزارشهای پزشکی الکترونیکی، و تغییرات اساسی روزافزون در تامین مراقبتهای پزشکی از جمله این دلایل به شمار می روند. درحالی که این تاثیرات منفی به این زودی ها برطرف نمی­شوند،یکی از تغییرات فوری که می­توانید برای مقابله با خستگی مفرط شغلی انجام دهید،این است که کمتر کار کنید. شواهد مشخص است: ساعات کار طولانی  به کاهش قابل توجه بهره وری می ­انجامد و آثاری منفی روی سلامتی ما دارد.

هنری فورد که در صنعت خودروسازی فعالیت می­کرد، نشان داد که کارمندان وی وقتی 5 روز در هفته کار می­کنند، کارآیی بهتری در مقایسه با زمانی که 6 روز در هفته کار می­کنند، دارند. وی همچنین مشاهده کرد که تغییر در ساعات کار و کاهش دادن آن به 40 ساعت در هفته و پرداخت حقوق بالاتر، به بهره وری و کارآیی بیشتر کارکنان منجر می­شود. به عبارت دیگر وقتی ساعات کار کارکنان کاهش یافت و به آنها حقوق بیشتری پرداخت شد، ثروت فورد هم افزایش پیدا کرد.

آزمایش های بعدی، مشاهده های فورد را تایید کرد.کارمندان بخش صنعتی در واقع، بطور متوسط می توانند در روز 8 ساعت کارآیی داشته باشند. بعد از این دوره زمانی، سطح کارآیی بشدت افت می کند.در حقیقت کارآمدترین دوره بین ساعت دوم و ششم از 8 ساعت کار روزانه است.

بررسیهای جدیدتر ثابت می­کند، کسانی که با علم سروکار دارند و کارهای فکری انجام می دهند، بطور متوسط 6 ساعت در روز کارآیی دارند. به علاوه این افراد به شدت به کمبود خواب حساس  هستند.

یک بررسی نظامی ثابت کرد که کمبود خواب به مدت یک ساعت در هر شب به مدت یک هفته، به اختلالاتی شناختی مشابه وجود الکل در خون به میزان یک درصد منجر می­شود!

وقتی بهره وری و کارآیی یک هفته کار 60 ساعته بررسی و با یک هفته کار 40 ساعته مقایسه می­شود، در حقیقت خروجی کار ابتدا به دلیل اضافه کاری افزایش می­یابد. اما بعد از حدود 3 هفته، تولید در ساعات کار طولانی تر، رو به کاهش می­گذارد و به سطحی می رسد  که کمتر از تولید کارمندانی است که 40 ساعت در هفته کار می­کنند.بنابراین اضافه کاری تنها در کوتاه مدت موثر است و در بلند مدت به مشکل برمی خورد.افزایش اولیه بهره وری کمتر می­شود و در واقع به زیر خط متعادل می رسد.

 
الگوی سلامتی زیستی- روانی- اجتماعی
کار بیش از حد به افت بهره وری و کارآیی می­انجامد،زیرا انسانها فقط می­توانند زمانی خوب کار کنند که نیازهای اولیه آنها برطرف شده باشد. برآورده شدن نیازهایی مثل استراحت، ورزش،خواب کافی،تغذیه، ارتباطات اجتماعی، و بازی و سرگرمی برای حفظ خوشبختی و نیک زیستی ضروری است. همانطور که قبلا اشاره کردم،پزشکان خشنود به بیماران خدمات بهتری عرضه می­کنند.

امکان دارد تنها برآورده نکردن یک نیاز عمده به بیماری،افسردگی، و حتی خستگی مفرط شغلی منجر شود.

تصور کنید که هر شب فقط 4 ساعت می­خوابید.پزشک خیرخواهی که این الگو را انتخاب کرده، ممکن است نداند که کمبود خواب به اضافه وزن، کاهش مهارتهای شناختی، دیابت، اختلال در سیستم ایمنی وافزایش التهاب منجر می­شود.در واقع،هر چه بیشتر کار کنید به معنای آن است که در زندگیتان کمتر کار می­کنید،زیرا به مرور زمان مغلوب بیماری می­شوید.

تعطیلات: نجات دهنده زندگی
تعطیلات دوره عمر را طولانی می­کند.محققان موسسه تحقیقات قلب فرامینگهام به این نتیجه رسیدند که زنانی که بیشتر به تعطیلات می رفتند، عمر طولانی تری داشتند. به علاوه،مردانی که هر سال به تعطیلات می­رفتند،خطر مرگ و میر آنها تقریبا 2 درصد کاهش داشت. و میزان مرگ آنها بر اثر بیماری­های قلبی تا 30 درصد کاهش یافت.
شکی نیست که علت این امر کاهش میزان استرس افراد است.

متاسفانه خیلی ها تعطیلات را نوعی تجمل می­دانند. در حقیقت کمتر از 50 درصد از کارمندان آمریکا از تعطیلات خود به طور کامل استفاده می کنند.داده های بسیار زیادی وجود دارد که از ارتباط بین تعطیلات و بهباشی حکایت دارد.

تعطیلات برای سلامت قلب شما بسیار مفید است و اندازه دورکمر، فشار خون و سطوح کورتیزول را کاهش، و عملکرد ایمنی بدن را افزایش می­دهد، بطوری که بیماری هایی مثل سرطان را از بین می­برد.سطوح هورمونهای استرس پایین می­آید و سطوح ویتامین دی با تابش نور خورشید جبران و روحیه بهتر می­شود.

کشور آلمان در رده بیست و پنجم کشورهای اروپایی از لحاظ ساعات کاری قرار دارد، با این حال دومین کشور نیرومند جهان از لحاظ اقتصادی است.

وقتی دولت آلمان ساعات کار هفتگی را به 35 ساعت کاهش داد، تولید ناخالص داخلی آن کشور افزایش یافت.آلمانی ها اصلا با تعطیلات غریبه نیستند و بدون شک تشخیص می­دهند که وقتی نیروی کار خوشحال است و خوب استراحت کرده، نسبت به نیروی کاری که به لحاظ احساسی خسته و فرسوده است، عملکرد بیشتر و بهتری دارد، بر عکس تعجبی ندارد که ژاپنی ها کمترین  روزهای تعطیل و در عین حال یکی از بالاترین سطوح خودکشی را دارند.

رفتن به طبیعت این مزیت را دارد که مواد شیمیایی خاصی به بنام فیتونسایدها که از گیاهان متصاعد می­شود، برای مقابله با آنچه ما را بیمار می­کند، مفید است.حتی استراحت مختصری هنگام ناهار و قدم زدن در کنار گل و گیاه ممکن است برای سلامتی ما مزایایی داشته باشد، از جمله اینکه توانایی سیستم ایمنی بدنی ما را افزایش می­دهد.
 

برگرفته از کتاب پزشک تاب آور.
جان دی کلی.برگردان محمدرضا مقدسی،عفت حیدری،نشر رشد،



  مطالعه بیشتر :
تاب آوری چیست ؟
پرسشنامه تاب آوری
تاب آوری فرهنگی چیست؟
تاب آوری سازمانی چیست ؟
تاب آوری اجتماعی چیست ؟
توسعه تاب آوری در مدارس
فرسودگی شغلی و تاب آوری
تاب آوری و روانشناسی مثبت
شش زمینه مرتبط با تاب آوری کودکان
ایجاد تاب آوری در کودکان، خانواده و مدارس
ظرفیت محیط‌های آموزشی در توسعه و ایجاد تاب آوری

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
نبود اضطراب مسئله ساز است،کمی اضطراب ارزش انطباقی دارد و اضطراب فراوان خرابی به بار می آورد.