پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰ / ۱۴:۳۱
کد مطلب: 56279
۱

آیا همیشه فکر می‌کنید به اندازه کافی خوب نیستید؟

ساراحق بین
آیا همیشه فکر می‌کنید به اندازه کافی خوب نیستید؟
آیا با اینکه سخت تلاش می‌کنید اما از خودتان راضی نیستید؟ آیا مرتباً خود را برای بهتر بودن سرزنش می‌کنید؟ آیا شما هم از آندسته افرادی هستید که همیشه فکر می‌کنید به اندازه کافی خوب نیستید؟ با اینکه راه‌های مثبت‌اندیشی را امتحان کرده‌اید و اینکه آیا شما نیز همه توصیه‌های مربوط به اعتماد به نفس را خوانده‌اید اما در اعماق وجودتان هنوز هم احساس خوبی به خود ندارید؟
اما این پیام «من به اندازه کافی خوب نیستم.» از کجا آمده است؟ شاید ارزش‌ها و باورهای اصلی خود را فراموش کرده‌اید؛ شاید صدای درونی‌تان انتقادی و قضاوتی است؛ شاید خودتان را با افراد منتقد محاصره کرده‌اید؛ شاید هم والدین انتقادی داشته‌اید و یا در کودکی محبت بی‌قید و شرط را تجربه نکرده‌اید و یا در گذشته یک تروما و حادثه سخت و بزرگ را تجربه کرده‌اید.
ممکن است فرهنگ و روابط گذشته شما را هیپنوتیزم می‌کند که باور کنید به اندازه کافی خوب نیستید. اما باید بدانید که همه ما با وجود اشتباهاتی که در زندگی داشته‌ایم، باید بیدار شویم و این کابوس تفکر منفی و خودتخریبی را رها کرده و در عوض بر نحوه مراقبت از خود و یادگیریِ دوست داشتن خود تمرکز کنیم؛ چرا که ما ذاتاً موجوداتی باشکوه هستیم و سزاوار بهترینها هستیم . در این صورت خواهید دید که روز به روز درهای اُمید و فرصت‌های ناب برای ایجاد زندگی دلخواه و شایسته‌، برایمان باز می‌شوند.

 چند راهکار موثر:
مقایسه ممنوع
. وقتی خودتان را با دیگران مقایسه می‌کنید، احساس کم‌ارزشی می‌کنید. لازم است کمی وقت بگذارید و نقاط‌قوت و ویژگی‌های مثبت خود را بشناسید.
با منتقد درونی خود گفتگو کنید.
منتقد درونی شما از خودگفتاری منفی تشکیل شده که از کودکی شنیده‌اید و آن‌را درونی کرده‌اید. وقت آن رسیده که این ندای منفی را با صدای مثبت و حمایتی عوض کنید.
کمال‌گرایی و ایده‌آل‌گرایی را حذف کنید. اگر همه چیز اشتباه پیش می‌رود و احساس شکست می‌کنید، سعی کنید دیدگاه خود را تغییر دهید تا کل تصویر را ببینید.
اصیل باشید. ناتانیل براندن در کتاب «چگونه عزت نفس خود را بالا ببریم؟» می‌گوید: «بیشترین دروغ‌هایی که باعث کاهش عزت‌نفس ما می‌شوند، دروغ‌هایی نیستندکه می‌گوییم بلکه دروغ‌هایی هستند که زندگی می‌کنیم.»

حضور در لحظه را تمرین کنید. حضور در زمان حال و توجه کامل به خود و دیگری، محیط بهینه‌ای برای تعمیق روابط ایجادمی‌کند

خواسته‌ها و نیازهای خود را مشخص کنید. نیازها معمولاً مواردی هستند که برای ما مهمند، در حالی‌که خواسته‌ها ترجیحات ما هستند.
  • خود را دوست داشته باشید و بپذیرید. عشق بی‌قید و شرط به این معنی است که شما بدون توجه به هر چیزی و بدون قضاوت، خود را دوست داشته باشید و به دنبال تأیید دیگران نباشید.

    مراقبت از خود را تمرین کنید. وقتی احساس خوبی نسبت به کیستی خود دارید و احساس لیاقت می‌کنید، طبیعتاً بهتر از خود مراقبت می‌کنید. به زندگی خود نگاهی دقیق بیندازید.
    آیا برای چیزهایی که برایتان شادی‌آورند وقت می‌گذارید؟ آیا غذا می‌خورید، حرکت می‌کنید، به اندازه کافی می‌خوابید و احساس سلامتی می‌کنید؟ اگر نه، وقت آن است که تغییرات جدی در زندگی ایجاد کنید.

  •  

                                                                                                                                         ترجمه سارا حق بین از اینجا
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
اعتماد به نفس ضرورتاً تضمین کننده موفقیت نیست ولی عدم اعتماد به نفس مطمئناً باعث شکست می‌شود./ آلبرت بندورا