پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰ / ۱۴:۴۴
کد مطلب: 56280
۲

کی گفته برای ازدواج، پسر باید بزرگتر از دختر باشه؟

کی گفته برای ازدواج، پسر باید بزرگتر از دختر باشه؟
همیشه این کلیشه وجود دارد که در ازدواج زن باید از مرد کوچک‌تر باشد. به تازگی موضوعی درباره‌ میزان اهمیت داشتن تفاوت سنی دختر و پسر در ازدواج؛ به ویژه بزرگ‌تر بودن دختر، از سوی یکی از کاربران در توییتر مطرح شد.

این کاربردر این باره نوشت: «این چی بود کردن تو کلمون که مرد حتما باید از زن بزرگتر باشه؟ اسیر شدیم از دست این تربیت و فرهنگ ایرانی. فاصله سنی خیلی زیاد چه زن بزرگتر باشه چه مرد ممکنه اونم ممکنه مشکل‌زا باشه، ولی وقتی بلوغ فکری دو طرف در یک سطحه چه اهمیتی داره؟ واقعا یه زن ۴۵ ساله با یه مرد ۴۲ ساله خیلی فرق دارن؟ ندارن برادر من، ندارن.» این نظر با انتقاد بسیاری از کاربران مواجه شد.

کاربری در این باره نوشت: این ربطی به فرهنگ نداره از نظر قواو افتادگی جسمی اهمیت داره.

کاربر دیگر در این باره نوشت: بله خیلی فرق دارن. زن ۴۵ ساله دیگه تقریبا توانایی باروری و زایمان نداره، اما مرد ۴۲ ساله میتونه تاااازه یک خانواده جدید تشکیل بده. برای همین میگن ازدواجشون به صلاح نیست. تازه اگر زن سابقه‌ی بارداری و زایمان هم داشته باشه، نسبت به مرد شکسته‌تر بنظر میرسه.

کاربری دیگر این دیدگاه را داشت که فقط در ایران این مساله وجود ندارد و نوشت: اولا که همه جای دنیا همین داستان هست، دوما تو همین ایران خیلیا هستن که ازدواج کردن که سن دختر بیشتر باشه.

کاربر دیگر نوشت: فرهنگ ایرانی چیه؟ تفاوت اصولی روانشناختی بین پنج تا هفت ساله (کوچکتر بودن زن). مورد تایید همه مکاتب روانشناسی

دیگری نوشت: ببین توی ازدواج متوجه یه مسائلی میشید که از بیرون نمیشه دید. درسته یه بخشیش کلیشه‌ست، ولی یه مشکلاتی هم بوده و هست که این چیزارو میگن. بی‌هیچی نیست. حداقلش اینه که میشه گفت رعایت نکردن اختلاف سن منطقی، ریسک‌های آتی رو افزایش میده.


مرکز تحقیقاتی در آمریکا میزان تفاوت سنی در زوج‌های بزرگسال آمریکایی را مورد تحلیل قرار داد و نشان داده شد که در زوج‌های دارای تفاوت سنی، مردان بیشتر به سراغ زنان کم‌سن‌وسال‌تر می‌روند تا زنان بزرگ‌تر از خودشان: ۱۰ درصد از مردان با زنانی که ۶ تا ۱۰ سال جوان‌تر از آن‌ها هستند و ۵ درصدشان با زنانی که ۱۰ سال یا بیشتر از ۱۰ سال از آن‌ها کوچک‌تر هستند، ازدواج می‌کنند.

اما این گرایش در میان زنان متفاوت است و فقط ۲ درصد از آن‌ها با مردانی که ۶ تا ۹ سال از آن‌ها کوچک ترند ازدواج می‌کنند و فقط ۱ درصد از زنان، همسرانی دارند که ۱۰ سال یا بیشتر از ۱۰ سال از آن‌ها جوان‌ترند. با این نتایج می‌توان به این پی برد که اختلاف سنی و ترجیح سن کم زنان نسبت به مردان در ازدواج، در بین اکثر فرهنگ‌ها تا حدودی مشابه است.

امروزه به دلیل تغییر سن ازدواج، دیگر فاصله سنی به معنای قدیمی مورد بحث نیست و افراد چندان بر روی آن حساس نیستند. زوج‌های تقریبا هم‌سن به‌ندرت در مورد این مسئله فکر می‌کنند اما برای سایر زوج‌ها این یک مسئله حیاتی به‌شمار می‌رود، به‌خصوص هنگامی‌که یک رابطه جدی را شروع می‌کنند و می‌خواهند بدانند که اختلاف سنی‌شان چه تأثیری روی رابطه‌شان می‌گذارد.

این مورد باید در نظر بگیریم که وقتی حرف از تفاوت سن در ازدواج به میان می‌آید منظور فقط تفاوت سنی شناسنامه‌ای نیست؛ زیرا سن عقلی و شناختی هر فرد از اهمیت بیشتری برخوردار است، همچنین قرار دان یک سن به عنوان معیار کار درستی نیست، زیرا سن عقلی افراد نیز به عوامل متعددی مانند شرایط اجتماعی، فرهنگی و... بستگی دارد.

مرضیه مدنی فر (روانشناس) در این رابطه عنوان کرد: عوامل موثر در انتخاب موفق در ازدواج به چند دسته سلامت روان، رشد و بلوغ اعم ازعاطفی، هیجانی، عقلی و...، یکسانی و توافق در نگرش، سلایق، آرمان وهدف اصلی زندگی تقسیم می‌شود که نقش زیادی در موفقیت ازدواج دارند. این روانشناس با بیان اینکه سن نقش مستقیمی در موفقیت ازدواج ندارد و به عنوان عامل مداخله گر در فاکتور اصلی تاثیرگزار است.

او با تاکید براینکه برای تفاوت سنی ایده ال، عددی ثابتی را نمی‌توان مشخص کرد، ادامه داد: تفاوت سنی مناسب، مسئله‌ای کاملا منحصر به فرد است و مواردی هستند که با وجود تفاوت سنی کم و یا زیاد به دلیل همسانی در فاکتور‌های اصلی انتخاب درستی بوده است. از نظرعلمی مرجع‌ای برای اثبات عدم موفقیت در ازدواج‌های با فاصله‌ی سنی معکوس وجود ندارد؛ اما به دلیل غیر متداول نبودن این امر در جامعه، زوجین مشکلاتی که در رابطه با سایر عوامل در زندگی پیدا میکنند را ناخودآگاه به فاصله سنی معکوس نسبت می‌دهند.

 شما مخاطبان همیشگی میگنا چه نظری در این رابطه دارید، آیا این اختلاف سنی مهم است؟
باید روی آن حساس باشیم؟ حتما نظرات ارزشمندتان را با ما و بقیه مخاطبان در میان بگذارید.
 
مرجع : برترین‌ها
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
تا حالا هيچ آدم قوى اى كه گذشته آسونى داشته باشه نديدم .