چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۰ / ۰۷:۴۳
کد مطلب: 56285
۱

تفاوت ترس از کرونا با آگاهی و خودمراقبتی

تفاوت ترس از کرونا با آگاهی و خودمراقبتی
به گزارش میگنا نازنین آهنگری روانشناسی بالینی در گفتگو با خبرگزاری دانشجو، اظهار کرد: شرایط جامعه و شرایط خانواده‌ها با شیوع بیماری کرونا تغییر کرده و سبک زندگی مردم دستخوش تغییرات زیادی شده است.

وی تصریح کرد: یکی از تغییرات سبک زندگی افراد بحث قرنطینه و به ویژه قرنطینه افراد مبتلا به بیماری کرونا است که اشخاص مبتلا مجبور هستند از این محدودیت تبعیت کنند. تبعیت از محدودیت‌ها همواره با مقاومت درونی همراه است و باید به فردی که در محدودیت و قرنطینه قرار می‌گیرد کمک کرد تا با آرامش بیشتری دوره درمانی خود را پشت سر بگذارد.

آهنگری خاطرنشان کرد: وظیفه اصلی روانشناسان بالینی در دوران قرنطینه افراد، آگاهی دادن به آن‌ها است که چگونه دوره محدودیت خود را سپری کنند. دادن آگاهی و اطلاعات کافی به فردی که مجبور است در قرنطینه بماند کمک می‌کند که از حالت استرس خارج شود و در طی مدت شیوع بیماری کرونا رسانه‌های جمعی نقش خوبی را در انتقال آگاهی به مردم داشته‌اند.

این روانشناس اضافه کرد: با شیوع کرونا ما آمادگی کافی مدیریت بحران این بیماری را نداشتیم، سرعت تغییرات بسیار کم بود و با وجود گذشت حدود ۲ سال از آغاز بیماری ما تازه شاهد تغییرات مثبت هستیم.

آهنگری یادآور شد: در حال حاضر باید در مباحثی چون آموزش مهارتهای ارتباطی در جامعه مانور بدهیم و اگرچه اقدامات خوبی انجام شده است اما کافی نیست و باید مسئولان در نهادهای آموزشی روی این موضوع و بهبود شرایط کار کنند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: مواجهه بیش از حد افراد با اخبار به ویژه خبرهای منفی و در معرض قرار گرفتن مکرر افراد با اخبار منفی مختص کرونا، اثرات مثبت مراقبت کننده کمی دارد و بیشتر آن‌ها را با خطری به نام کرونا مانوس می‌کند.

این روانشناس تصریح کرد: تمرکز رسانه‌ها به جای یادآوری خطرات بیماری، باید بیشتر روی مباحث پیشگیری باشد و ترسیدن از کرونا در تبعیت مردم از محدودیت‌ها کمک کننده است اما اخبار بدون آگاهی از موضوعات روانشناسی اجتماعی تاثیر چندانی ندارد.

آهنگری اضافه کرد: ترس هیجانی است که ما انسانها برای مراقبت و بقای خود به آن مجهز هستیم و مرز باریکی بین آگاهی دادن مردم و ترس آن‌ها از کرونا وجود دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
موفقیت به سراغ کسانی می آید که آن قدر در تلاشند که وقت نمی کنند دنبال آن بروند.