کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

لزوم پوشش بیمه ای خدمات توانبخشی

خانه؛ زندان بچه های اوتیسم

14 آذر 1400 ساعت 11:20

رئیس هیئت مدیره موسسه خیریه حامیان اوتیسم گیلان، هزینه ماهانه خدمات توانبخشی برای خانواده های دارای یک کودک مبتلا به اختلال اوتیسم را حدود چهار میلیون تومان دانست و افزود: اختلال اوتیسم بیماری خاص شناخته شده، اما هنوز ردیف بودجه سالانه برای آن تخصیص پیدا نکرده است.


به گزارش میگنا داود قیصرنژاد در گفت وگو با ایسنا، اوتیسم را یک اختلال دانست که در سه سال اول زندگی فرد بروز می کند و گفت: اوتیسم یک بیماری لاعلاج بوده و تا پایان عمر همراه فرد می باشد و تنها راه درمانش آموزش و توانبخشی است، اما متاسفانه هیچ بیمه پایه ای خدمات توانبخشی اوتیسم را پوشش نمی دهد.

وی هزینه ماهانه خدمات توانبخشی برای خانواده های دارای یک کودک مبتلا به اختلال اوتیسم را حدود چهار میلیون تومان دانست و افزود: اگرچه با تلاش های صورت گرفته از سوی موسسات مردم نهاد حوزه اوتیسم و سازمان بهزیستی، اختلال اوتیسم بیماری خاص شناخته می شود، اما هنوز ردیف بودجه سالانه برای آن تخصیص پیدا نکرده است.

رئیس هیئت مدیره موسسه خیریه حامیان اوتیسم گیلان، با بیان اینکه این موسسه در رشته های توانبخشی، آموزشی و ورزشی اقدام به ارائه خدمت می کند، یادآور شد: مرکز ۱۱ کلاسه روزانه اوتیسم گیلان در مراحل پایانی ساخت بوده و دارای پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی است. این مرکز که ساخت آن را از دو سال گذشته آغاز کرده ایم در رشت قرار دارد و در صورت انجام سریع مشکلات اداری و دفتری، تا پایان سال مورد بهره برداری قرار می گیرد.

قیصرنژاد، ۲۵۰ نفر از کودکان مبتلا به اوتیسم استان را تحت پوشش موسسه خیریه حامیان اوتیسم گیلان دانست و اضافه کرد: کودکان اوتیسم در خانه زندانی هستند و لذا نیازمند راه اندازی مراکز روزانه و شبانه روزی نگهداری هستیم؛ متاسفانه استان گیلان فاقد مرکز نگهداری اوتیسم بوده و همین مسئله برای خانواده ها معضل ایجاد کرده است، زیرا نمی توان کودک مبتلا به اختلال اوتیسم را تنها گذاشت و یا به اماکن عمومی برد.

وی مرکز روزانه اوتیسم گیلان را نخستین مرکز روزانه اوتیسم در شمال کشور دانست و اظهار کرد: زمین این مرکز به مساخت ۳۶۰ مترمربع توسط یک خیر در اختیار موسسه حامیان اوتیسم گیلان قرار گرفته و امیدواریم با افتتاح آن شاهد ارتقای توانبخشی در کودکان مبتلا به اوتیسم باشیم.

رئیس هیئت مدیره موسسه حامیان اوتیسم گیلان، این کودکان را نیازمند کاردرمانی، گفتاردرمانی و توانبخشی دانست و یادآور شد: متاسفانه ۹۹ درصد خانواده های دارای فرزند مبتلا به اختلال اوتیسم فاقد بیمه تکمیلی هستند؛ این در حالی است که نیازمند بیش از ۲۰ نوع دارو و خدمات توانبخشی بوده و این خدمات هم تحت پوشش بیمه پایه نیست.
وی بهترین زمان برای آغاز آموزش و توانبخشی کودکان مبتلا به اوتیسم را دو سالگی دانست و خاطرنشان کرد: این کودکان تا ۱۰ سالگی فرصت آموزش دارند و اگر آموزش های لازم به ویژه گفتاردرمانی و کاردرمانی را فرا بگیرند، دیگر کمتر سربار خانواده هستند.

قیصرنژاد، با بیان اینکه بسیاری از استان ها دارای مراکز نگهداری زیر ۱۴ سال و بالای ۱۴ سال اوتیسم هستند، گفت: افراد مبتلا به اوتیسم آموزش پذیری پایینی دارند و معمولا تک بعدی هستند و از مشکلات رفتاری رنج می برند لذا جامعه برای آنان امن نیست و در صورت حضور در جامعه احتمال آسیب دیدن و گم شدن برای آنان وجود دارد.
وی با اشاره به نیاز مبرم خانواده ها به مراکز نگهداری اوتیسم، عنوان کرد: خانواده های دارای کودک مبتلا به اوتیسم همواره نگران آینده و سرنوشت فرزندشان هستند.

رئیس هیئت مدیره موسسه حامیان اوتیسم گیلان، با بیان اینکه از هر ۵۵ تولد یک تولد با اختلال اوتیسم مواجه می شود، تصریح کرد: خانواده ها آموزش و توانبخشی کودکان را جدی بگیرند و دولت نیز اعتبارات بیمه ای لازم را تخصیص دهد.


کد مطلب: 56289

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/56289/خانه-زندان-بچه-های-اوتیسم

میگنا
  https://www.migna.ir