جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ / ۰۹:۰۱
کد مطلب: 56304
۶

بزرگان و نام آوران درمان متمرکز بر هیجان چه کسانی هستند؟

بزرگان و نام آوران درمان متمرکز بر هیجان چه کسانی هستند؟
لزلی گرینبرگ (Les Greenberg)

لزلی ساموئل گرینبرگ، روانشناس کانادایی متولد 30 دسامبر سال 1945در شهر ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی می باشد، و یکی از مبتکران و توسعه دهندگان اولیه درمان متمرکز بر هیجانات برای افراد و زوج ها است. او استاد بازنشسته روانشناسی در دانشگاه یورک در تورنتو، و همچنین مدیر کلینیک درمان متمرکز بر هیجانات در تورنتو می باشد.
وی در  سال 1975  با مربی خود لورا نورث رایس در دانشگاه یورگ،  که با کارل راجرز در دانشگاه شیکاگو تحصیل کرده بود، شروع به انجام تحقیقات فرآیند روان درمانی و تلاش برای مدل‌سازی ریاضی تعاملات درمانگر-مراجع و استفاده از تکنیک‌های تحلیلی کرد. او همچنین در اوایل زندگی حرفه‌ای خود تحت تأثیر مدل ذهنی ساخت‌گرای نئوپیاژه، جان پاسکوال-لئونه قرار گرفت. اولین موقعیت آکادمیک او در دانشگاه بریتیش کلمبیا در روانشناسی مشاوره بود و در سال 1981 دوره اکسترنالی را در مؤسسه تحقیقات روانی در کالیفرنیا به پایان رساند. او در ابتدا در رویکرد درمانی مراجع محور و سپس در گشتالت درمانی آموزش دید و در طول سال ها در معرض بسیاری از رویکردهای دیگر از جمله درمان سیستمی-تعاملی، روان پویایی و شناخت درمانی قرار گرفت. در تحقیقات او و همکارانش به مواردی همچون همدلی، فرآیند روان درمانی، اتحاد درمانی و هیجانات در عملکرد انسان پرداخته شده است. گرینبرگ در سال 1986 به عنوان استاد روانشناسی تمام  به دانشگاه یورک بازگشت. وی مقالات متعددی را منتشر کرده و کتاب‌های عمده‌ای را در زمینه رویکردهای متمرکز بر هیجان در روان‌درمانی تألیف کرده است.
سوزان جانسون (Sue Johnson)

سوزان جانسون مدرک لیسانس خود را در رشته ادبیات انگلیسی از دانشگاه هال در سال 1968 و رشته روانشناسی مشاوره خود را از دانشگاه بریتیش کلمبیا در سال 1984 دریافت کرد. او در حال حاضر دارای عنوان استاد بازنشسته در گروه روانشناسی در دانشگاه اتاوا می باشد.  جانسون همراه با لزلی گرینبرگ، به پژوهش در زمینه زوج های متمرکز بر هیجان و خانواده درمانی (EFT) پرداخت و رویکرد روان درمانی برای زوج ها را بر اساس نظریه دلبستگی توسعه داد. او مرکز بین‌المللی تعالی در درمان متمرکز بر عاطفه را تأسیس کرد که آموزش EFT را به متخصصان سلامت روان ارائه می‌دهد. جانسون تعدادی کتاب برای درمانگران (از جمله کتابچه راهنمای درمان EFT) و برای مخاطبان عمومی نوشته است.

لادیسلاو تیمولاک (ladislav timulak)

لادیسلاو تیمولاک، دارای مدرک دکتری، استاد روانشناسی مشاوره در کالج ترینیتی دوبلین است. او مدیر دوره دکترای روانشناسی مشاوره است. لادیسلاو در آموزش روانشناسان مشاوره مشارکت دارد. علاقه اصلی تحقیقاتی او تحقیقات روان درمانی، به ویژه توسعه درمان متمرکز بر هیجان و همچنین مداخلات سلامت روان آنلاین است. او 8 کتاب، بیش از 100 مقاله و فصل بررسی شده به زبان مادری خود، اسلواکی، و انگلیسی نوشته است. جدیدترین کتاب‌های او عبارتند از: تبدیل درد هیجانی در روان‌درمانی با رویکرد متمرکز بر هیجان  و تغییر اضطراب عمومی با رویکرد متمرکز بر هیجان. تحقیقات کیفی او با همکارش رابرت الیوت و درمان هیجان محور فرا تشخیصی توسط انجمن روانشناسی آمریکا منتشر شده است. او با استفاده از رویکرد ارائه شده در کتاب هایش در سطح بین المللی، آموزش هایی را برای پزشکان ارائه می دهد. لادیسلاو گروه تحقیقاتی درمان متمرکز بر هیجان و یک گروه تحقیقاتی سلامت روان الکترونیکی را هدایت می کند. او قبلاً سردبیر فصلنامه روانشناسی مشاوره بوده است.

رابرت الیوت (Robert Elliott)

دکتر رابرت الیوت دانش آموخته رشته مشاوره در دانشگاه Strathclyde در اسکاتلند می باشد، جایی که او کلینیک تحقیقاتی آن را مدیریت می کند و درمان متمرکز بر هیجانات و تحقیقات روان درمانی را آموزش می دهد. وی استاد بازنشسته روانشناسی در دانشگاه تولدو (اوهایو) می باشد و یکی از نویسندگان کتابهای تسهیل کننده تغییر هیجانی، روان درمانی فرآیند یادگیری-تجربی ، روش های تحقیق در روانشناسی بالینی می باشد و همچنین بیش از 120 مقاله، مجله و فصل کتاب را به تحریر در آورده است. الیوت عضو بخش روان‌شناسی انسان‌گرا، روان‌درمانی و روان‌شناسی بالینی انجمن روان‌شناسی آمریکا است. وی جایزه شغلی پژوهشی برجسته انجمن تحقیقات روان درمانی و جایزه کارل راجرز را از بخش روانشناسی انسانگرایانه انجمن روانشناسی آمریکا دریافت کرده است. در حال حاضر در حال انجام تحقیق در مورد EFT برای اضطراب اجتماعی است.

جین واتسون (Jeanne Watson)

دکتر واتسون استاد دانشگاه تورنتو، کانادا است. او یکی از نمایندگان اصلی روان‌درمانی انسان‌گرا-تجربه‌ای است که در توسعه روان‌درمانی متمرکز بر هیجان، رویکرد تجربی فرآیندی مشارکت داشته است. دکتر واتسون در برنامه مشاوره و روانشناسی بالینی تدریس می کند و یک محقق فعال است که فرآیند روان درمانی را بررسی می کند. او کارآزمایی‌های بالینی را انجام داده و در مقایسه روان‌درمانی متمرکز بر هیجان با روان‌درمانی مراجع محور و روان‌درمانی شناختی رفتاری در درمان افسردگی همکاری داشته است.

راندا گلدمن (Rhonda N. Goldman)

دکتر راندا گلدمن دانشیار روانشناسی بالینی در دانشکده روانشناسی حرفه ای ایلینوی در دانشگاه آرگوسی، پردیس شامبورگ است. وی درمانگر وابسته در موسسه خانواده در دانشگاه نورث وسترن در ایوانستون، ایلینوی نیز میباشد که در آنجا با زوج ها و افراد کار می کنند. گلدمن مقالات، مجلات و فصل‌های کتاب در مورد همدلی، آسیب‌پذیری، افسردگی و احساسات نوشته است، او همچنین مطالعاتی موردی در درمان افسردگی متمرکز بر هیجان، و زوج درمانی متمرکز بر هیجان داشته است. در حال حاضر عضو هیئت تحریریه مجلات تحقیقی روان درمانی های فرد محور و تجربی و یکی از بنیانگذاران موسسه درمان متمرکز بر هیجانات شیکاگو می باشد.

جولیت بکینگ (Juliette Becking)

جولیت بکینگ روانشناس بالینی / روان درمانگر و بنیانگذار موسسه درمان متمرکز بر هیجانات هلند می باشد. او این موسسه را در سپتامبر 2019 راه اندازی کرد، زیرا به نظر او، تشکیل موسسه میتواند گام بعدی برای انتشار درمان متمرکز بر هیجانات در هلند باشد. پیش از این، دوره های EFT توسط آکادمی آپانتا برگزار می شد. این آکادمی هنوز دوره روان درمانی تجربی شخصی را در خود جای داده است که اساس آن EFT می باشد.

لارس آسرا (Lars Auszra)

دکتر لارس آسرا مؤسسه آلمانی درمان متمرکز بر هیجانات  (IEFT) را در مونیخ تأسیس کرد. او همچنین رئیس انجمن آلمانی درمان متمرکز بر احساسات (DeGEFT) میباشد و نقش مهمی در ایجاد EFT در کشورهای آلمانی زبان داشته است. وی تا به امروز چندین مقاله و فصل کتاب به زبان آلمانی و انگلیسی در درمان متمرکز بر هیجان و پردازش هیجانی نوشته است. علاوه بر این، او یکی از نویسندگان یک کتاب به زبان آلمانی (درمان متمرکز بر هیجان: راهنمای تمرین) و دو ویدیوی آموزشی در مورد EFT است. او مطب خود را در مونیخ اداره می کند و درمان فردی، زوج درمانی و نظارت در EFT را ارائه می دهد. همچنین این درمان را در چندین کشور اروپایی تدریس می کند.

سرین واروار :دکتر سرین واروار، روانشناس بالینی و مدیر کلینیک درمان متمرکز بر هیجانات دانشگاه یورک در تورنتو، انتاریو است. او همچنین موسس و مدیر مرکز روانشناسی و سلامت هیجانی می باشد. به مدت 29 سال مربی مهارت های EFT و درمانگر و محقق برای چندین کارآزمایی کنترل تصادفی EFT، برای درمان افسردگی، و آسیب های عاطفی در افراد و زوج ها بوده است. از کارهای ارزنده او مطالعه در زمینه  درمان بخشش برای افراد و زوج‌ها  و افراد برای حل آسیب‌های هیجانی می باشد. او در زمینه های: پردازش هیجانی; تنظیم هیجانات؛ مشق شب؛ آموزش تجربی؛ ابزارهای آموزشی/تثبیت تجربی درمانگر؛ خودکشی و اختلال شخصیت مرزی؛ و رفع آسیب های هیجانی و بخشش در افراد و زوجین کار کرده است.

کاتالینا ولدارسکی منسز  :دکتر ولدارسکی منسز در سال 2011، مدرک دکترای خود را در رشته روانشناسی بالینی در دانشگاه یورک در تورنتو، کانادا به پایان رساند. زیر نظر دکتر گرینبرگ تحقیقاتی بر درک چگونگی ایجاد تغییر در روان درمانی و به طور خاص چگونگی عفو و بخشش در زمینه زوج درمانی انجام داده است. مقالات آکادمیک و فصل‌هایی درباره بخشش و هیجان در زوج‌ها تالیف کرده‌است. از جمله کتابی تحت عنوان بخشودگی و رها کردن با همکاری گرینبرگ نوشته است، که از طریق انجمن روان‌شناسی آمریکا در سال ۲۰۱۹ منتشر شد.

ساندرا پایویو :دکتر ساندرا پایویو با مدرک روان شناسی بالینی، استاد و ریس بخش روان شناسی دانشگاه ویندسور (کانادا) و مدیر اجرایی "مرکز پژوهش های روان درمان"می باشد، دکترای خود را در سال 1993 از دانشگاه یورک گرفت. برنامه پژوهشی او و علائق بالینی اش در زمینه ترومای پیچیده می باشد. وی فصلهایی از کتابها و همچنین مقالات بسیاری در زمینه درمان تروما در EFT به چاپ رسانده است.کتابی تحت عنوان کار بر روی هیجانات در روان درمانی با همراهی گرینبرگ پدید آورده است.

آنتونیو پاسکال لئون کدکتر آنتونیو پاسکال لئون، روان شناس بالینی و استاد روان شناسی دانشگاه ویندسور کانادا است. آموزش های تحصیلات تکمیلی اولیه اش را در فرانسه گذراند و برای تکمیل آن به همراه گرینبرگ به دانشگاه یورک بازگشت. مقالات متعددی در زمینه فرایند و اثر بخشی روان درمانی که تمرکز بر نقش هیجانات داشته به چاپ رسانده است. پژوهشی در زمینه درمان متمرکز بر هیجان برای مردانی پرداخته است که در خانه خشونت دارند. مقالات بسیاری در زمینه آموزش مهارت های روان درمانی به چاپ رسانده است. چندین پژوهش بالینی در درمان فردی و زوج به چاپ رسانده است.

به قلم دکتر فریما رضوانی
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
موفقیت به سراغ کسانی می آید که آن قدر در تلاشند که وقت نمی کنند دنبال آن بروند.