دوشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۰ - 24 Jan 2022
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ / ۱۱:۲۵
کد مطلب: 56307
۱

پذیرش دانشجو در رشته "یادگیری الکترونیکی" از سال آینده

پذیرش دانشجو در رشته "یادگیری الکترونیکی" از سال آینده
دکتر الهه حجازی با اعلام این خبر گفت: از سال ۱۳۹۸ و پس از شیوع کرونا، تجربه آموزش عالی کشور در حوزه آموزش مجازی ارتقاء پیدا کرد، اما به دلیل اینکه به یکباره در شرایط ویژه قرار گرفتیم، به سختی یا به طور محدود امکان دسترسی به افرادی وجود داشت که متخصص حوزه آموزش مجازی و آگاه به روش‌های مبتنی بر یادگیری الکترونیکی باشند و بتوانند به شکل چندرسانه‌ای کار کنند یا به ارزشیابی برنامه‌ها بپردازند. بنابراین نیاز بود برنامه‌ای متناسب با شرایط و نیازهای روز طراحی و راه‌اندازی کنیم تا ضمن برطرف شدن خلأهای موجود در زمینه آموزش مجازی، نیروی متخصص مورد نیاز برای این حوزه نیز تربیت شود.

وی افزود: البته در گذشته یک برنامه یادگیری الکترونیکی در دانشگاه تهران وجود داشته که رویکرد آن بیشتر سخت‌افزاری بوده و کمتر به جنبه‌های مختلف آموزش الکترونیکی توجه داشته است.

رئیس دانشکده روان‌شناسی دانشگاه تهران، برنامه ریزی برای راه اندازی مقطع کارشناسی‌ارشد "ارزشیابی آموزشی" را دیگر رشته جدید این دانشکده اعلام کرد و گفت: این رشته بین‌رشته‌ای برای اولین بار در کشور اجرا می‌شود و دانشگاه تهران به عنوان پیشنهاددهنده آن، تنها دانشگاه مجری این رشته در کشور است. در این بین‌رشته‌ای، رشته‌های سنجش، برنامه‌ریزی درسی و روان‌شناسی تربیتی مشارکت دارند.

دکتر حجازی درباره ضرورت راه‌اندازی این بین‌رشته‌ای، گفت: تاکنون درسی با عنوان ارزشیابی آموزشی داشتیم، ولی ارزشیابی یک مبحث بسیار گسترده و یک تخصص است، نه یک واحد درسی. به همین دلیل برنامه‌ای را در قالب کارشناسی ارشد ارزشیابی آموزشی ایجاد کردیم تا نیروهایی تربیت شوند که اگر می‌خواهند بر روی مباحث ناظر بر سنجش یا اندازه‌گیری به ویژه در عملکردهای آموزشی فعالیت کنند، دارای قابلیت‌های لازم باشند.

وی همچنین از رشته «مدیریت و برنامه‌ریزی آموزش عالی» به عنوان یکی دیگر از رشته‌های جدید دانشکده روان‌شناسی دانشگاه تهران نام برد و گفت: این رشته در سال جاری با پذیرش دانشجو فعالیت خود را آغاز کرده است.

دکتر حجازی در توضیحی درباره این رشته بین‌رشته‌ای، اظهار کرد: این رشته به رویکردهای مختلف در آموزش عالی (اقتصادی، مدیریت، تعلیم و تربیت) می‌پردازد. تربیت متخصصان در حوزه مدیریت آموزش عالی با نگاه ویژه به رفع مشکلات این عرصه، از اهداف این برنامه است.

رئیس دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران در ادامه با تاکید بر اهمیت نظریه‌پردازی در علوم انسانی، گفت: در همین راستا پیشنهاد راه‌اندازی رشته «مغز، ذهن، تربیت» در دوره کارشناسی ارشد را ارائه کرده‌ایم تا دانشجویانی که بُعد نظری‌شان خیلی قوی است و دوست دارند وارد کارهای نظری شوند، بتوانند در این رشته تحصیل کنند.

وی تاکید کرد: رشته «مغز، ذهن، تربیت» این امکان را می‌دهد تا دانشجویانی که به فعالیت‌های فکری و نظری علاقه دارند و از سوی دیگر در حوزه‌های فلسفه و روانشناسی هم ورود دارند، بتوانند وارد این رشته شوند و در نتیجه بتوانیم یک سری افراد متفکر و نظریه‌پرداز را در این زمینه تربیت کنیم.

استاد دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران افزود: رشته روان‌شناسی تربیتی را سال‌هاست که در دانشکده اجرا می‌کنیم ولی رشته «ذهن، مغز و تربیت» به هر سه بعد نرم‌افزاری (مغز)، روان‌شناسی تربیتی و فلسفه توجه دارد تا افراد متفکری در این زمینه تربیت شوند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، وی افزود: امیدواریم بتوانیم مجوز رشته «ذهن، مغز و تربیت»  راه اندازی کنیم و این رشته با دریافت مجوز از سال آینده در دانشگاه تهران اجرا بشود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

متلک ها و مزه‌پراکنی نوجوانان نشانه هوش آن‌هاست!
چرا تشخیص افسردگی در مردان سخت‌تر است؟
نشانه‌های ابتلا به افسردگی چیست؟
راهبردهاي آموزش براي دانش‌آموزان داراي ناتواني يادگيري باهوش
فشارهای روانی محیط اطرافتان را کنترل کنید
پنج پرسش برای بازنگری در معنای زندگی
کتاب رضایت جنسی در زنان مبتلا به سرطان منتشر شد
تاثیر استرس در زنان بیشتر است یا مردان؟
چطور صحبت کنیم که دیگران به ما گوش بدهند؟
اینفوگرافی/ خطرات گوشی هوشمند و بازی های آنلاین برای کودکان
منظور ما از به زیستی چیست؟
سبک های ارتباطی بین زوجین
بادها می وزند، عده ای در مقابل آن دیوار می سازند و تعدادی آسیاب به پا می کنند