پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۰ / ۰۹:۰۶
کد مطلب: 56341
۱

علایق نوجوانان را "مسخره" نکنید

علایق نوجوانان را "مسخره" نکنید
به گزارش میگنا مریم فولادی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره بروز رفتارهای متفاوت از سوی نوجوانان در دوران نوجوانی و لزوم توجه و همدلی والدین با آنها، اظهار کرد: لازم است والدین با نوجوان خود همدلی و همدردی داشته باشند و به علایق نوجوان احترام بگذارند تا به اجتماعی شدن کودک و نوجوان کمک کنند.

وی با تاکید بر اینکه نقش والدین در رشد و اجتماعی شدن کودک و نوجوان بسیار مهم است، تصریح کرد: والدین بی اعتماد، دوری گزین، پرخاشگر، بی ثبات، وابسته و... نباید انتظار داشته باشند که فرزندانشان این رفتارها را بروز ندهند. نقش والدین در اجتماعی شدن نوجوانان بسیار حائز اهمیت است و در این مسیر والدین باید مراقب رفتار خود بوده و از تمسخر علایق نوجوان و یا نصیحت کردن نسبت به رفتارهای او بپرهیزند.

فولادی با بیان اینکه هر انسانی با صفات و شخصیت و خلق و خوی منحصر به فردی به دنیا می‌آید و با توجه به صفات و خلق و خوی خود نیز تحت تاثیر شیوه تربیتی خاصی رشد می‌کند، افزود: همه این عوامل در شکل گیری ارزش‌های کودک نقش دارند و زمانی که کودک به مرحله نوجوانی می‌رسد این ارزش‌ها درونی شده‌ و در شکل گیری هویت فردی او موثراند. 

وی همچنین این را هم گفت که از ۱۲ تا ۱۸ سالگی مرحله هویت‌یابی نوجوان محسوب شده و در این مرحله نوجوان دائما در جستجوی پاسخی برای سوال "کیستی" است و از این رو نحوه برخورد والدین با نوجوان و همدلی آنها با او بسیار مهم است.

فولادی با اشاره به بروز رفتارهای متفاوت در ارتباطات بین فردی نوجوانان و بعضا فاصله‌گیری آنها از خانواده و روی آوردن به سمت دوستان، ادامه داد: در این مرحله رشدی، نوجوان تا حدودی در ارتباطات بین فردی رفتارهای متفاوتی از خود نشان می‌دهد، برای مثال ممکن است ارتباطش با اعضای خانواده کم شود. در چنین شرایطی بعضا خانواده‌ها نسبت به دوری گزینی نوجوان از اعضای خانواده دچار وحشت زدگی می‌شوند و تصور می‌کنند که شاید مساله جدی‌تری رخ دهد اما این در حالی است که نمی‌توان تنها بر اساس چنین عاملی نسبت به رفتارهای نوجوان اظهار نگرانی کرد چراکه بسیاری از عوامل باید مورد بررسی قرار گیرند.

این مشاور در پایان سخنان خود نسبت به برخی علائم رفتاری نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ ساله، به والدین هشدار داد: بی حوصله بودن مداوم نوجوان، افت شدید تحصیلی، قربانی زورگویی و قلدری شدن به صورت مداوم، ناخن جویدن، کندن مو، سوء مصرف مواد، الکل و رفتارهای پر خطر و... می‌تواند از جمله علائم هشدار دهنده‌ای برای والدین تلقی شود که در صورت مشاهده آنها در نوجوان باید برای بررسی علت اصلی به متخصصان روانشناسی و مشاوره مراجعه کنند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
ز باغ رعيت، گر مَلك خورد سيبي / برآرند غلامان، درخت از بيخ