کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سارا حق بین

افزایش تاب‌آوری خانواده / سارا حق بین

باشگاه تاب آوری

18 آذر 1400 ساعت 10:28

سارا حق بین ، خانواده تاب‌آور فرآیندی مستمر است که نیاز به مشارکت همه اعضای خانواده دارد


تاب‌آوری را می‌توان به عنوان توانایی مدیریت موقعیت‌های استرس‌زا و رشد و حرکت رو به جلو پس از گذران شرایط سخت و دشوار و چالش‌های بزرگ در نظر گرفت.

خانواده‌های تاب‌آور بهتر می‌توانند با استرس‌های زندگی روبرو شوند و با بکارگیری روش‌های سالم با چالش‌ها و فراز و نشیب‌های زندگی سازگار شوند.
به همین دلیل، ایجاد و ارتقا مهارت تاب‌آوری در خانواده، می‌تواند یک منبع حمایتی در دوره‌های استرس‌زا بوده و به حفظ و بهبود سلامت و رفاه روانی و عاطفی خانواده کمک کند. خانواده تاب‌آور بسیار شبیه یک بادکنک است. قوی و در عین حال انعطاف‌پذیر؛ می‌تواند به سرعت «شکل» خود را پس از یک دوره فشار یا انباشتن تنش‌های متعدد بازیابی کند. در زندگی مسائل متعددی خارج از کنترل ما هستند، اما والدین این فرصت را دارند که بر زندگی کودکان و جوانان تأثیر بگذارند. کمک به کودکان و نوجوانان برای ایجاد اعتماد به نفس و مهارت‌هایی برای رویارویی با سختی‌ها، غلبه بر آن‌ها و یا حتی تقویت آن‌ها در برابر سختی‌ها، آموزش تاب‌آوری و  قدرتمندی است. ساختن خانواده تاب‌آور فرآیندی مستمر است که نیاز به مشارکت همه اعضای خانواده دارد. زیرا اعضای یک خانواده هر کدام مجموعه‌ای از نقاط قوت خاص خود هستند که می‌توان در راستای افزایش تاب‌آوری از آن بهره‌مند شد.
روش‌های زیر به منظور افزایش تاب‌آوری در خانواده پیشنهاد می‌شود:
1.    زمانی را با هم به عنوان یک زمان مشخص خانوادگی برنامه‌ریزی کنید. گرفتار شدن در فعالیت‌های «باید انجام دهید» و فراموش کردن گذراندن اوقات فراغت با خانواده تبعات منفی خواهد داشت.
2.    برخی از روال‌های اولیه را حفظ کنید. در طول دوره‌هایی مانند تعطیلات، مهم است که چند روز برای در کنار هم بودن خانوادگی برنامه‌ریزی کنید.
3.    ارتباطات‌تان را باز نگه دارید. به یاد داشته باشید که اعضای خانواده و دوستان، ذهن‌خوان نیستند، بنابراین نیازهای خود را به وضوح بیان کنید و در مقابل برای آن‌ها گوش شنوا باشید.
4.    روابط خود را توسعه دهید. تفاوت‌ها را بپذیرید و با چیزی که خانواده شما را منحصر به فرد می‌کند دوباره ارتباط برقرار کنید.
5.    مراقب خود و دیگران باشید. مراقبت از سلامتی و آسایش خود، توانایی شما را در مراقبت از دیگران بهبود می‌بخشد.
6.    مثبت بمانید. شما همیشه نمی‌توانید یک موقعیت را تغییر دهید، اما می‌توانید طرز فکر خود را در مورد آن تغییر دهید.


ترجمه سارا حق بین  از اینجا


مطالعه بیشتر :

تاب آوری خانواده چیست ؟

تاب آوری خانواده ، ویژگی یا فرآیند

تقویت تاب آوری خانواده ، مسیر معنویت و مذهب


کد مطلب: 56359

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/56359/افزایش-تاب-آوری-خانواده-سارا-حق-بین

میگنا
  https://www.migna.ir