جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۰ / ۱۰:۵۴
کد مطلب: 56361
۰

یادگیری موثر و کارآمد به دانش آموز چه ویژگی‌هایی دارد؟

یادگیری موثر و کارآمد به دانش آموز چه ویژگی‌هایی دارد؟
به گزارش چالک، کدام درس‌ها می‌تواند مؤثرترین درس را بسازد؟ یادگیری کاری که یک مهندس با خواندن کتاب انجام می‌دهد یا با حل یک مشکل مهندسی واقعی؟ اولی همان چیزی است که ما معمولاً از کلاس‌های درس خود انتظار داریم، دومی یک رویکرد یادگیری با انجام به نام یادگیری معتبر را توصیف می‌کند.
 
دانش‌آموزان در هنگام رسیدگی به مسائل دنیای واقعی که به آن‌ها اهمیت می‌دهند، برای یادگیری بیشتر احساس مشارکت و انگیزه می‌کنند و در نتیجه، آموخته‌های خود را به خاطر می‌آورند تا بتوانند آن را به طور مؤثرتری در آینده به کار گیرند.


یادگیری اصیل چیست؟
یادگیری معتبر به معنای درگیر شدن  و عملی شدن است؛ یادگیری معتبر را به عنوان یادگیری واقعی در نظر بگیرید، این یادگیری وابسته به تجربه‌ای است که فرد به دست می‌آورد نه کتاب درسی که مطالعه می‌کند.

 برای ایجاد مهارت‌ها، دانش و رفتار‌های معنادار دانش‌آموزان باید از یک محیط واقعی یا شبیه‌سازی شده استفاده کرد. این سناریو‌ها را برای دانش آموزان خود تصور کنید:

یادگیری جمع و تفریق نه با تکمیل برگه‌ها در پشت میز، بلکه با اجرای یک فروش پخت در هنگام ناهار.

مطالعه پرندگان نه با تماشای یک ویدیو، بلکه با مستندسازی مهاجرت محلی و به اشتراک گذاری نتایج با یک سازمان محلی پرنده نگری.

با این روش، آن‌ها نه تنها با موضوع درگیر می‌شوند تا چیزی ملموس ایجاد کنند، بلکه هر چیزی را که در این تجربه دخیل است را نیز یاد می‌گیرند. انجام تحقیقات عمیق و ایجاد طرح، مدیریت تدارکات تامین و تحویل، یافتن و برقراری ارتباط با کارشناسان، ایجاد روابط با سازمان‌های اجتماعی و قیمت گذاری و فروش محصولات و خدمات از جمله مهارت‌هایی است که دانش آموزان می‌توانند در کنار تجربه خود آن را کسب کنند و در عین حال، آن‌ها  به استاندارد‌های تعیین شده در برنامه درسی خود دست می‌یابند. خواندن، نوشتن، ریاضیات، تاریخ و ... از عناصر مهم در ایجاد تجربیات یادگیری معتبر هستند.


عناصر اصلی یادگیری معتبر
بنابراین چه چیزی باعث می‌شود که یادگیری معتبر تاثیرگذار باشد؟ ما هشت اصل کلیدی را جمع آوری کرده ایم که می‌توانید در برنامه ریزی درسی خود از آن‌ها استفاده کنید:

فعالیت‌های معنادار:
کار دانش آموز مستقیماً به دنیای واقعی متصل می‌شود. فعالیت‌ها برای کشف علایق دانش‌آموزان، ایجاد بحث‌های معنادار، ایجاد ارتباط در سطح عاطفی و حل مشکلات مرتبطی که در یک جامعه به آن‌ها اهمیت می‌دهند، طراحی شده‌اند.

نتیجه مفید:
دانش آموزان یک محصول یا نتیجه با کیفیت از ایده تا تکمیل ایجاد می‌کنند؛ و آن‌ها این کار را درست مانند حرفه ای‌ها انجام می‌دهند.

یک مخاطب واقعی وجود دارد:
دانش‌آموزان آن نتیجه را به گروه مشخصی از ذینفعان دنیای واقعی ارائه می‌کنند. بله، ممکن است پدر و مادر باشند، اما می‌تواند یک محله، یک جامعه تجاری، یک انجمن ورزشی یا حتی مدرسه باشد.

دانش آموزان آزادی دارند:
در یادگیری معتبر، معلمان کمتر به عنوان مربیانی عمل می‌کنند که آموزش را ارائه می‌دهند. در عوض، آن‌ها راهنمایانی هستند که مهارت‌های دانش‌آموزان را هدایت می‌کنند و آن‌ها کنجکاوی‌ها را تشویق می‌کنند.

هیچ پاسخ «درستی» وجود ندارد:
دانش‌آموزان می‌توانند مسیر‌های متعددی را به سمت راه‌حلی که خودشان تعریف می‌کنند انتخاب کنند. آن‌ها در تعامل، تفسیر و تأمل در رویکرد‌های مختلف آزادند و با هم تصمیم می‌گیرند که کدام را دنبال کنند.

همکاری:
دانش آموزان در گروه‌های کوچک و بزرگ برای تصمیم گیری و تکمیل وظایف با هم کار می‌کنند. آن‌ها همچنین با شرکای جامعه خود کار می‌کنند تا کار خود را به نتیجه برسانند.

یادگیری زمان می‌برد:
یادگیری واقعی یک یادگیری پیچیده است و یک شبه اتفاق نمی‌افتد. دانش‌آموزان برای شناسایی یک مشکل، بررسی راه‌حل و راه‌اندازی چیز جدیدی در جهان به زمان نیاز دارند.


یادگیری اصیل چگونه به دانش آموزان کمک می‌کند؟
کل فرضیه یادگیری معتبر این است که دانش‌آموزان وقتی کاری را انجام می‌دهند که به آن اهمیت می‌دهند انگیزه بیشتری برای یادگیری داشته باشند  و بیشتر درگیر آن یادگیری هستند. چیزی که بر دنیای اطراف آن‌ها تأثیر می‌گذارد؛ بنابراین وقتی اهمیت می‌دهند، مالکیت را به دست می‌گیرند. وقتی مالکیت را در دست می‌گیرند، نتیجه‌ای باکیفیت به دست می‌آورند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای اینکه دوستت داشته باشم و به تو احترام بگذارم، مجبور نیستم با تو هم عقیده باشم.