پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۹ آذر ۱۴۰۰ / ۰۸:۵۰
کد مطلب: 56374
۲

چرا مردم جذب جملات انگیزشی «روانشناس‌نماها» می‌شوند؟

چرا مردم جذب جملات انگیزشی «روانشناس‌نماها» می‌شوند؟
به گزارش میگنا دکتر مجید صفاری‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا درباره چرایی استقبال عامه مردم از روانشناسی زرد (ارائه خدمات روانشناسی بر پایه اصول غیر علمی از سوی غیر متخصصین)، اظهار کرد: می‌توان گفت یکی از دلایل گسترش فعالیت روانشناس نماها در فضای مجازی این است که مردم نیازمند دریافت خدمات روانشناسی و مشاوره هستند. از سوی دیگر وقتی در جامعه‌ای مردم بیش از اندازه در برابر  مشکلات احساس درماندگی و ناامیدی‌ کنند نیاز به دریافت پیام‌ های انگیزشی و امیدوار کننده روانشناس نماها نیز بیشتر احساس می‌شود. البته در تمام دنیا مراجعه به روانشناسان زرد به دلایل گوناگون وجود دارد و این امر مختص کشور ما نیست.

این استاد تمام روانشناسی با بیان اینکه در حال حاضر سلامت روان برای مردم بسیار مهم شده است، ادامه داد: طی چند سال اخیر اهمیت دریافت خدمات روانشناسی و مشاوره در کشور ما به خوبی درک شده است و امروزه مردم ما استقبال خوبی از دریافت خدمات روانشناسی دارند. در واقع شاید یکی از دلایل گسترش روانشناسی زرد در کشور ما نیز همین موضوع باشد. در این میان آنچه اهمیت دارد افزایش سطح سواد سلامت روان مردم است تا مردم از خدمات صحیح، تخصصی و مناسب روان شناسی و مشاوره بهره مند شوند.

این روان درمانگر با بیان اینکه مردم برای حل مشکلات خود نیازمند مشاوره هستند، تصریح کرد: شاید یکی از دلایلی که مردم از روانشناس‌نماها استقبال می‌کنند این باشد که دسترسی به روان شناس نماها بسیار راحت است و این افراد به سادگی در فضای مجازی و به خصوص شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام در دسترس هستند. این در حالی است که اگرچه شاید مطالب این افراد حالت خلقی مردم را در لحظه بهتر کند اما این درمان قطعی و تخصصی نخواهد بود بلکه مقطعی است و در واقع اینکه مردم تصور می‌کنند با مراجعه به این روانشناس‌نماها و شنیدن جملات انگیزشی می‌توانند مشکلاتشان را حل کنند اشتباه است چراکه صرف شنیدن جملات انگیزشی نمی‌تواند تغییر عمیقی در مشکلات افراد ایجاد کند.

صفاری نیا ادامه داد: شاید مردم به دلیل گران بودن، در دسترس نبودن، اعتقاد نداشتن و عدم نگرش درست به خدمات روانشناسی و مشاوره به جای رجوع به متخصصین از دم دستی ترین روشها برای دریافت خدمات روانشناسی استفاده می‌کنند که نتیجه آن گسترش روانشناسی زرد می‌شود.

این روانشناس تاکید کرد: ما انتظار نداریم تمام مردم تفکر "خودآگاه" و خردمندانه داشته باشند و طبیعتا فردی که به فکر ایجاد تغییر عمیق در مشکل خود است به روانشناس متخصص مراجعه می‌کند. در این بین اما وظیفه ما این است که سطح سواد سلامت روان مردم را افزایش دهیم تا متوجه شوند برای رفع مشکلات روانشناختی باید به متخصصین مراجعه کنند این در حالی است که در کشور ما سلامت روان هم از سوی مردم و هم از سوی مسئولین آخرین حوزه‌ای است که مورد توجه قرار می گیرد.

وی در پایان سخنان خود، قرار دادن خدمات مشاوره روانشناسی در ذیل پوشش بیمه‌های درمانی و نظارت بر فعالیت مشاوران تقلبی و زرد از سوی مراکز نظارتی را یکی از راهکارهای افزایش استقبال مردم از خدمات حرفه‌ای و تخصصی روانشناسی عنوان کرد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
دو بیگانه همدرد، از دو خویشاوند بی‌درد یا ناهم‌درد، با هم خویشاوندترند… علی شريعتی