پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ / ۱۳:۳۹
کد مطلب: 56462
۲
دکتر مسعود جان بزرگی :

تربیت معنوی حلقه مفقوده تربیت انسان امروزی است.

تربیت معنوی حلقه مفقوده تربیت انسان امروزی است.
دکتر مسعود جان بزرگی ، روانشناس و عضو هیات‌علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه از تربیت معنوی به عنوان مشکل‌ترین، عمیق‌ترین و محوری‌ترین نوع تربیت یاد کرد و گفت: تربیت معنوی حلقه مفقوده تربیت انسان امروزی است.
 به گزارش میگنا مسعود جان‌بزرگی در نخستین کنفرانس بین المللی خانواده و تربیت معنوی (مهر ۱۴۰۱) اظهار داشت: یکی از مهمترین کارکردهای خانواده، فراهم آوردن زمینه تربیت معنوی برای افراد است. معنویت، یک انرژی حیاتی است که به زندگی انسان معنا، ارزش و هدف  می بخشد و صاحب نظران آن را جوهر مشترک ادیان می دانند. 
وی افزود: معنویت به عنوان گرایشی نو در عرصه های تربیتی و فرهنگی به دو دلیل رخ داده است؛ یکی آنکه حوزه تربیت، بهترین موقعیت و فرصت برای تبلور معنویت در انسان را فراهم می کند و دیگر آنکه وقتی معنویت به دلیل این که منجر به یکپارچگی همه ابعاد وجودی انسان می شود، مبنای تربیت قرار گیرد بنابر یافته ای علمی سلامت وجودی و شخصیتی انسان را تضمین می کند. 
عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اضافه کرد: منظور از تربیت معنوی، تربیت در جهت شکل گیری ارزش ها و باورهای فرد در ارتباط با خویشتن، خدا، مخلوقات و موجودات، طبیعت و آخرت است. ویژگی چنین معنویتی خداسو بودن و توحیدی بودن آن است.

در واقع می توان آن را فرصتی برای فراهم آوردن بستری برای برای پاسخگویی جستجو و تقاضای انسان برای هویت شخصی، ارتباطش با خالق، جامعه و دنیای پیرامون در نظر گرفت. بر همین اساس می توان گفت تربیت معنوی، عمیق ترین، محوری ترین و مشکل ترین نوع تربیت و حلقه مفقوده انسان امروزی است. 
این کنفرانس به علت ضرورت مبحث خانواده و آسیب های آن در دهه های اخیر و چالش های کارکردی و تربیتی خانواده در دنیا برگزار می شود. همچنین اهمیت روز افزون گرایش مکاتب مختلف فلسفی باعث شده صاحب نظران حوزه تربیت، روانشناسی، جامعه شناسی و علوم دینی به ارتقای ابعاد تربیت معنوی به عنوان راهکارهای برون رفت از این آسیب جهانی بیاندیشند. لذا این عنوان و جنبه های چند وجهی فرصتی را برای ارائه، ترویج، گسترش و به چالش کشیدن نتایج پژوهش های محققان حوزه خانواده از دیدگاه های مختلف فراهم می کند. 
جان بزرگی درباره پیشینه برگزاری چنین کنفرانسی در سطح جهانی گفت: تاکنون کنفرانسی دقیقا با این عنوان و چندوجهی بودن آن برگزار نشده ولی کنفرانس هایی همسو با بخشی از اهداف این کنفرانس در برخی کشورها برگزار شده است. 

کنفرانس خانواده و تربیت معنوی مهر سال آینده برگزار می شود
وی از برگزاری اولین کنفرانس بین المللی خانواده و تربیت معنوی در مهر سال آینده خبر داد و گفت: این کنفرانس توسط موسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی خاتم با همکاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با مجوز پایگاه استنادی جهان اسلام و مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار خواهد شد. 
جان بزرگی از ۲۰ مرکز علمی و دانشگاهی به عنوان حامیان علمی و معنوی این کنفرانس نام برد و گفت: دانشگاه های علامه طباطبایی، خوارزمی، الزهرا (س)، جامعه المصطفی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، دانشگاه مازندران، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان و دانشگاه اهل بیت همچنین معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری از حامیان این کنفرانس هستند. 
اساتید صاحب نام کشوری در این کنفرانس حضور خواهند داشت و بیش از ۳۰ استاد در کمیته علمی حضور دارند و با توجه به این که حوزه خانواده یک حوزه میان رشته ای و چند رشته ای است، تلاش کرده ایم خانواده را از ساحت های مختلف و با استفاده از نظریات اساتید مرتبط در حوزه های روان شناسی، جامعه شناسی، علوم ارتباطات اجتماعی، ادیان و مذاهب، رسانه و ارتباطات ، مطالعات زنان و جنسیت مورد بررسی قرار دهیم.  
رئیس کنفرانس بین المللی خانواده و تربیت معنوی از حضور اندیشمندانی از کشورهای سوئیس، آمریکا، آلمان، کانادا، هندوستان، لهستان و سایر کشورها خبر داد که برخی از آنها جزو کمیته علمی هستند و گفت که برخی اساتید حوزه همچون آیت الله سید مصطفی محقق داماد، سید محمد غروی و سید منذر حکیم از اساتید حاضر در این کنفرانس خواهند بود.
پژوهشگران و اندیشمندان می توانند مقالات خود را به زبان های فارسی، انگلیسی، عربی، فرانسه و ترکی آذربایجانی ارائه دهند و هر یک از این زبان ها در روز کنفرانس دارای پنلی مخصوص خواهند بود.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: این کنفرانس در محورهای علوم اجتماعی، روان شناسی، اخلاق و علوم تربیتی، رسانه و ارتباطات، فقه و حقوق، ادیان و مذاهب، مدیریت و اقتصاد برگزار می شود و پژوهشگران تا ۲۵ بهمن مهلت دارند چکیده مقالات خود را به دبیرخانه این کنفرانس ارسال کنند و برای ارسال اصل مقاله تا اول مرداد سال آینده فرصت باقی است. علاقه مندان برای حضور در این کنفرانس می توانند تا پایان شهریور در پایگاه اطلاع‌رسانی کنفرانس ثبت نام کنند. 
وی افزود: علاوه بر انتشار کتاب مجموعه چکیده های این کنفرانس، برای اولین بار کتابی درباره نحوه برگزاری کنفرانس بین المللی از زمان اخذ مجوزها و فرایند دعوت اعضای کمیته های داخلی و بین المللی تا فرایند برگزاری پیش نشست ها و برگزاری کنفرانس اصلی و مسائل جانبی منتشر خواهد شد که به عنوان مرجع و دستورالعمل اجرایی برای برگزاری کنفرانس بین المللی قابل بهره برداری خواهد بود. 

پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به عنوان یکی از مراکز پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سال ۱۳۶۱ با نام دفتر همکاری حوزه و دانشگاه تاسیس شد و بر پایه رهنمودهای امام خمینی (ره) با هدف اجرای مقدماتی طرح بازسازی علوم انسانی، آغاز به کار کرد. این پژوهشگاه را می توان یکی از قطب‌های تحول در علوم انسانی برشمرد که ۳۵ سال سابقه در گسترش قلمرو پژوهشی، آموزشی و ترویجی در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی دارد. 
موسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی خاتم نیز یک موسسه مردم نهاد است که در سال ۹۸ از سوی وزارت کشور مجوز فعالیت گرفته و هدف اصلی اساسنامه آن ارتقای دانش و توانمندسازی خانواده و زنان به منظور کاهش آسیب های اجتماعی هست. 
این موسسه صاحب امتیاز اولین خبر نامه تخصصی خانواده با عنوان پیام خانواده است. همچنین بخش انجمن روانشناسان و مشاوران آن در حوزه اموزش و ترویج مباحث علمی فعالیت دارد وحدود ۱۲۰ نفر از روانشناسان و مشاوران در این زمینه همکاری می کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
اعتماد به نفس ضرورتاً تضمین کننده موفقیت نیست ولی عدم اعتماد به نفس مطمئناً باعث شکست می‌شود./ آلبرت بندورا