کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شخصیت شناسی و رفتارشناسی مدل جهانی دیسک(DISC)

30 آذر 1400 ساعت 18:01


قهرمان احمدیان

انسان موجودی تحت عنوان اشرف مخلوقات از دو بعد جسمی و روحی بسیار پیچیده و پر رمزوراز است. در آموزه‌ها شناخت خود را مقدمه خداشناسی دانسته‌اند. اما دانش و تجربه انسان کنکاشی در باب شخصیت‌شناسی و رفتارشناسی داشته که به اختصار در ذیل یادآوری شده است.

تاریخچه شخصیت شناسی و رفتارشناسی
امیدوکلس در سال ۴۴۴ قبل از میلاد مسیح با بررسی چهار پدیده طبیعی، آتش، هوا، آب و خاک دریافته بود، انسان با ویژگی‌های این پدیده‌ها رفتار می‌کند. وی استنباط کرد که این چهار پدیده محیطی مشابه چهار فصل سال بر روش رفتاری انسان موثر است.

بقراط در سال ۴۰۰ قبل از میلاد مسیح این تفاوت رفتاری بین چهار گروه را بر اساس مایعاتی که درون خون انسان است به گروه‌های صفراوی، دموی، بلغمی و سوداوی دسته‌بندی کرد.کارل‌گوستاو‌یونک در سال ۱۹۲۱ میلادی به بررسی روی ذهن انسان پرداخت. او گفت انسان دارای گرایش های شهودی، حسی، احساسی و فکری است.

ویلیام مارستون در سال۱۹۲۸ میلادی با بررسی رفتار انسان گروه‌بندی جدید چهار بعد تسلط‌گرا، تاثیرگذار، باثبات و بادقت را جایگزین روش‌های قبلی کرد.

به هر حال شخصیت انسان براساس ژنتیک، محیط و اثرات ترکیبی این دو ساخته و پرداخته می‌شود. چون عوامل زیادی مانند جنسیت، نژاد، دین، مذهب، قومیت، تربیت خانوادگی، تربیت‌اجتماعی، زمان، مکان و... در شکل‌گیری، تکمیل،  تدوام، تغییرات شخصیت موثر است لذا؛ نباید انتظار داشت شخصیت انسان تمام و کمال قابل تشخیص و تفکیک و انتخاب باشد.

در هر صورت به تعداد انسان‌ها گوناگونی وجود دارد، اما انسان موجودی اجتماعی است همانطور که در ظاهر با هم تفاوت دارند در افکار، احساس و رفتار با هم متفاوت هستند. آنچه که ما را در زندگی روزمره شخصی، خانوادگی، سازمانی و اجتماعی تحت تاثیر قرار می‌دهد، رفتار است که در کمیت و کیفیت زندگی ما موثر است لذا؛ رفتارشناسی در عمل برای بهبود زندگی ما کاربردی‌تر است.

 اگر وجود انسان را مانند كوه یخ شناور در اقیانوس تصور کنیم، عمق شخصیت وی در زیر آب است و رفتار او روی آب نمایان است. هر چند بزرگی ابعاد ناپیدای شخصیت قابل مشاهده دقیق نیست، اما سرعت، جهت، تغییرات در رفتار قابل پیش بینی و تشخیص است یا به عبارتی "رنگ رخساره خبر میدهد از سر درون"

يعني با استفاده از ابزارهای رفتارشناسی مانند دیسک ناگفته‌های شخصیت فرد، سیستم عامل هدایتگر رفتار فرد، گرایشات سمت و سوی بینش، منش و کنش فرد،... با درصد احتمالات مختلف، نکات مهم گذشته، حال، آینده و تشخیص نقاط قوت و نقاط قابل بهبود رفتاری فرد را شناسایی و در بهبود بهره‌برداری، بهره‌وری و اثربخشی، زندگی فردی، خانوادگی، سازمانی و اجتماعی به کار گرفت.

 شناخت الگوهای چهارگانه رفتاری با مدل جهانی دیسک
از محبوب ترین و کاربردی‌ترین مدل‌های رفتارشناسی در دنیا است که در بیش از ۷۵ درصد شرکت‌های تراز اول دنیا تحت عنوان فورچون پانصد (Furtun 500) در شناسایی، گزینش، بکارگیری، تعیین جایگاه نیروی انسانی استفاده می‌شود.

نویسنده: قهرمان احمدیان


کد مطلب: 56565

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/56565/شخصیت-شناسی-رفتارشناسی-مدل-جهانی-دیسک-disc

میگنا
  https://www.migna.ir