کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

افسردگی نوجوانان ، روشهای مداخله

ایمنا , 30 آذر 1400 ساعت 21:22

اولین کاری که خانواده برای درمان افسردگی نوجوان باید انجام دهد اینکه والدین بدون اینکه پیش داوری کنند صحبت‌های نوجوان را بشنوند تا متوجه شوند دلیل افسردگی و ناراحتی او چیست،


محسن لعلی عضو شورای نظام روانشناسی استان اصفهان با اشاره به راهکارهای درمان افسردگی نوجوانان، گفت: چند روش مداخله‌ای برای درمان افسردگی نوجوان وجود دارد،
یکی از روش‌های مداخله‌ای کمک خانواده، روش دیگر درک احساسات نوجوان و مورد نهایی عوامل بیرونی و کمک گرفتن از روانشناس و روانپزشک مجرب است.

محسن لعلی در خصوص بروز افسردگی در بین نوجوانان، اظهار کرد: هر غم و ناراحتی را افسردگی نمی‌گویند حتی تشخیص افسردگی کار هر فردی نیست، بعضی اوقات نوجوانی را داریم که ممکن است سال‌های سال افسرده باشد اما خانواده این اتفاق را پای بدقلق بودن یا اخلاق او یا اینکه پدر یا مادر او نیز همین طور بوده بگذارند در نتیجه افسرده بودن نوجوان را تشخیص ندهند.
لزوم شناخت سهم پدر و مادر در بروز افسردگی نوجوان
وی تاکید کرد: مرحله سوم اینکه باید مشخص شود آیا خانواده عامل ایجاد کننده افسردگی نوجوان است، همیشه خانواده باید عملکردهای خود را ارزیابی کند تا تعیین شود سهم پدر و مادر در ایجاد افسردگی نوجوان چه میزان بوده است، آیا دعوای خانواده و بی‌توجهی آنها به فرزند نوجوان باعث بروز این اتفاق شده است.
لعلی اضافه کرد: شناسایی مشکلات خانواده و سعی در رفع آن مهم است، عامل دیگری که باید در خانواده به آن توجه شود اینکه والدین نصیحت کردن‌های معمول را کنار بگذارند و اگر نوجوان آنها به دلیل بروز هر مشکلی دچار افسردگی شده است از نصیحت کردن و مقایسه کردن او با فرزندان فامیل و همسالان پرهیز کنند و نصیحت کردن والدین در این شرایط مضر است.
والدین شنونده صحبت‌های نوجوان باشند
وی اضافه کرد: افسردگی قابل درمان است و متأسفانه احتمال دارد شناسایی نشود و این اتفاق نیازمند تشخیص تخصصی است، وقتی غم یک نفر پایدار می‌شود و علایق خود را از دست می‌دهد، خلق او پایین می‌آید، تحریک پذیر و عصبانی می‌شود و خواب و اشتهای او نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد و به عبارتی عملکرد نوجوان افسرده در زمینه‌های تحصیلی و ارتباطی کاهش پیدا می‌کند.
عضو شورای نظام روانشناسی استان اصفهان در مورد سبب شناسی افسردگی تاکید کرد: عوامل زیستی، محیطی در بروز افسردگی مؤثر است و دو عامل فقدان‌ها و شکست‌ها در بین نوجوانان می‌تواند از جمله عوامل بروز افسردگی باشد.

وی در خصوص راهکارهای درمان افسردگی در بین نوجوانان، تصریح کرد: چند روش مداخله‌ای برای درمان افسردگی نوجوان وجود دارد، یکی از روش‌های مداخله‌ای کمک خانواده، روش دیگر درک احساسات نوجوان و مورد نهایی عوامل بیرونی و کمک گرفتن از روانشناس و روانپزشک مجرب است.
لعلی افزود: اولین کاری که خانواده برای درمان افسردگی نوجوان باید انجام دهد اینکه والدین بدون اینکه پیش داوری کنند صحبت‌های نوجوان را بشنوند تا متوجه شوند دلیل افسردگی و ناراحتی او چیست، آیا عامل بیرونی یا درونی است و یا اینکه خانواده یا همکلاسی‌های نوجوان عامل بروز ناراحتی و غم او شدند.
این مدرس دوره‌های تخصصی روانشناسی اظهار کرد: در مرحله دوم درک احساسات نوجوان بسیار مهم است. والدین با گوش دادن به صحبت‌های نوجوان او را بهتر درک می‌کنند، وقتی والدین بتوانند فرزند نوجوان را درک کنند در نتیجه بهتر می‌تواند با مشکلات درونی خود کنار بیاید.

عضو شورای نظام روانشناسی استان اصفهان گفت: باید والدین به نوجوان بیاموزند که بروز مشکلات در زندگی از مسائل اجتناب ناپذیر است و همه افراد با مسائل و مشکلات زندگی مواجه می‌شوند، بسیاری از اوقات یاد دادن مهارت به کودکان و نوجوانان را دست کم می‌گیریم، وقتی به نوجوان مهارت حل مسئله را یاد ندهیم در نتیجه با هر مشکلی سریع به هم ریخته و دچار افسردگی می‌شود.
شیوه‌های مقابله با استرس را به نوجوان بیاموزیم
وی تصریح کرد: باید به نوجوان یاد دهیم که مسائل در زندگی وجود دارد اما برای هر قفلی کلیدی ساخته شده و نحوه برخورد با این مشکلات بسیار مهم است، در مرحله پایانی باید خانواده بتواند نوجوان را به فعالیت‌های حرکتی، ورزش، تعاملات اجتماعی و ارتباطی تشویق کند.
این مدرس دوره‌های تخصصی روانشناسی افزود: ورزش و فعالیت‌های جسمی نقش پیشگیری کننده و درمان کننده افسردگی در نوجوانان را دارد، برنامه‌ریزی و داشتن هدف در زندگی انسان‌ها مهم است و و به آنها پویایی و سرزندگی می‌دهد و نوجوانان هم از این قاعده مستثنی نیستند و این اتفاق از بروز افسردگی در نوجوانان جلوگیری می‌کند.
لعلی اظهار کرد: دوری از تنهایی و برقراری ارتباط با دوستان خوب، رعایت بهداشت خواب (داشتن خواب شبانه به مدت هشت ساعت)، داشتن تغذیه مناسب و آموزش شیوه‌های مقابله با استرس به نوجوانان را باید والدین مدنظر داشته باشند تا نوجوان آنها کمتر دچار افسردگی شود.
وی خاطرنشان کرد: اگر خانواده‌ها با انجام این فعالیت‌ها در مرحله‌های متفاوت به نتیجه نرسیدند، می‌توانند از نظرات یک روانشناس و روانپزشک حاذق و مجرب برای درمان افسردگی نوجوان خود بهره‌مند شود.


کد مطلب: 56567

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/56567/افسردگی-نوجوانان-روشهای-مداخله

میگنا
  https://www.migna.ir