جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱ دی ۱۴۰۰ / ۱۱:۴۳
کد مطلب: 56579
۱
فرهنگ سرای خانواده

طرح جامع تشکیلات خانواده در نشست شورای اندیشه‌ورز خانواده بررسی شد

طرح جامع تشکیلات خانواده در نشست شورای اندیشه‌ورز خانواده بررسی شد
شیوا مقدم رییس فرهنگ‌سرای خانواده و دبیر شورای اندیشه‌ورز خانواده درباره این شورا گفت: با توجه به اینکه در ایران اسلامی نگاه دوباره به جایگاه و ارزشمندی خانواده در گستره هستی و تلاش مضاعف برای استحکام نظام خانواده و پیشگیری از همسرگریزی، طلاق و جدایی و پیامدهای ناخوشایند روانی و اجتماعی آن باید شکل گیرد. این شورا تلاش دارد به طراحی، تأسیس و اجرای برنامه‌های خدمات عمومی، آموزشی، بهداشتی، مشاوره‌ای، حمایتی و هدایتی، امنیتی و اجتماعی خانواده محور بپردازد.

دبیر شورای اندیشه‌ورز خانواده در ادامه گفت: نگرش صحیح به خانواده، جمعیت و سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های مرتبط طبیعتاً در یک ساختار تشکیلاتی جامع و فراگیر می‌تواند شکل گیرد. پس طرح‌ریزی استراتژیک خانواده در افق چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران منوط به این خواهد بود که ما ساختار تشکیلاتی آن را در سطوح فراقوه‌ای، قوه‌ای و سازمان‌های مردم‌نهاد به صورت ستادی و عملیاتی ترسیم کنیم و به مرحله اجرا درآوریم. در این شورا در تلاش هستیم این مهم محقق شود، چرا که یکی از کم‌هزینه‌ترین راه‌های پیشگیری از جنایت و آسیب‌های اجتماعی توجه به نهاد خانواده است.
 
وی در ادامه گفت: خانواده اولین، مهم‌ترین و پربرکت‌ترین نهاد اجتماعی در تاریخ، فرهنگ و تمدن انسانی است و سرچشمه همه زیبایی‌ها، جاذبه‌ها، دل‌آرامی‌ها و حسن تأمین همه نیازهای عاطفی و روانی و تجربه همه ارزش‌های اخلاقی و جلوه‌های محبت، ایثار و فداکاری است و ترسیم‌گر افق و چشم‌انداز فردای جامعه و چگونگی حاکمیت ارزش‌های فرهنگی و اخلاقی خانواده است. به همین دلیل اصلی‌ترین مؤلفه های سلامت و تعالی جوامع بشری را باید در کانون خانواده و ارزش‌های حاکم بر آن جست‌وجو کرد.
 
مقدم اظهار کرد: خانواده دارای دو بخش حکومتی و بخش خصوصی است. عموماً در متون تخصصی خانواده و در حوزه دانش زندگی و دانش خانواده در حوزه مطالعات خانواده و جمعیت به بخش خصوصی آن توجه می‌شود و نقش حکومت‌ها و دولت‌ها در زمینه‌سازی برای تحقق و تکمیل خانواده خیلی جدی نبوده است. برای شکل‌گیری ازدواج و فرزندآوری علاوه بر فرهنگ‌سازی و تمایل جوانان به ازدواج، نیاز است زمینه‌های حکومتی مانند اشتغال، مسکن و... محقق و فراهم شود. 

 
مقدم بیان کرد: در شورای اندیشه‌ورز خانواده از نخبگان این حوزه استفاده می‌کنیم تا بتوانیم سیاست‌های اصلی این سازمان را توسط این شورا طراحی و در فرهنگ‌سراها و مراکز فرهنگی هنری اجرا کنیم. بیان نقطه‌نظرات و پیشنهادهایی برای ایجاد راهبردهای عملی در حوزه خانواده با حضور جمعی از متفکران این حوزه و فعالیت‌های در حوزه «خانواده» از جمله مأموریت‌های شورای اندیشه‌ورز خانواده است. 
 
حجت‌الاسلام میثم امرودی رییس سازمان فرهنگی هنری، غلامعلی افروز استاد ممتاز دانشگاه تهران، سید کاظم فروتن استاد دانشگاه، عماد افروغ استاد دانشگاه، احمدعلی نوربالا استاد دانشگاه، مجید ابهری استاد دانشگاه، سید علیرضا فاطمیان پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی و هنری، خانم بیرامی رییس دفتر ترویج سبک زندگی و شیوا مقدم رییس فرهنگ‌سرای خانواده اعضای شورای اندیشه‌ورز خانواده سازمان فرهنگی هنری هستند. 

فرهنگسرای خانواده، یکی از بزرگترین فرهنگ سراهای تهران است که در پارک شفق احداث شده است. ساختمان های داخلی آن طی سالهای 1345 تا 1348 توسط شهرداری تهران احداث شد. ابنیه داخل پارک محل استقرار واحدهای اداری و اجرائیات راهنمایی و رانندگی بوده تا اینکه شهرداری منطقه 6 به منظور استفاده بهینه از این فضا، تصمیم به تغییر کاربری این مجموعه بعنوان فرهنگسرا گرفت.
به منظور عملی ساختن این تصمیم بازسازی ساختمان موجود از اردیبهشت ماه 1372 آغاز و پس از تکمیل عملیات آن، که 18 ماه به طول انجامید، سر انجام در تاریخ 19 مهرماه 1373 مقارن با سالروز ولادت حضرت زینب کبری(س) با عنوان فرهنگ سرای شفق توسط جمعی از مسئولین وقت گشایش یافت.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
شاید باورتون نشه اما دنیا به کوچک‌ترین خوبی‌های شما نیاز داره، خوب بمونید.