پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۳ دی ۱۴۰۰ / ۲۰:۳۲
کد مطلب: 56629
۲

درمان دارویی شکست عشقی!

درمان دارویی شکست عشقی!
هر فردی در طول زندگی ممکن است روابط عاطفی مختلفی را تجربه کند، برخی از این روابط سالم و پابرجا هستند، برخی بدون هیچ دست آوردی رها می شوند و متاسفانه برای فرد هیچ دستاورد عاطفی ندارند و برخی نیز آنقدر عمیق هستند که اگر منجر به جدایی یا شکست شود ممکن است فرد نتواند هیجانات و احساسات منفی ناشی از آن را مدیریت کند و دچار سندروم ضربه عشقی یا شکست عشقی شود.

 
تعریف شکست عشقی
در بعضی مواقع عشق ممکن است از نظر هیجانی و عاطفی آسیب‌زا باشد و تاثیرات مختلفی روی عملکرد فرد بگذارد. وقتی رابطه عاطفی به دلایل مختلف شکست بخورد و فرد نتواند هیجانات و احساسات ناشی از این شکست را مدیریت کند دچار ضربه عشقی خواهد شد. در واقع ضربه عشقی یک فشار روانی استکه به بروز مشکلات احساسی، هیجانی و رفتاری و مدت دار منجر می‌شود. در این مواقع عملکرد اجتماعی و رفتاری فرد مختل می‌شود و کیفیت کلی زندگی او تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

شکست عشقی چه علائمی دارد؟
آشفتگی عاطفی شدید: معمولا اولین علائم بعد از شکست در رابطه عاطفی عمیق، آشفتگی عاطفی است که شلمل اضطراب، غم، ترس، کاهش اعتماد به نفس، شرمگینی، اندوه و خشم است. گاهی واکنش‌های جسمانی نیز مانند لرزش، سرگیجه، حالت تهوع، تب و ضعف شدید نیز در فرد روی می‌دهد. گاهی فرد به محض خروج از این رابطه درگیر چنین حالاتی نمی شود اما به مرور این علائم در وی بروز می‌کند در این مواقع "سندروم ضربه عشقی تاخیری" به وقوع می‌پیوندد.

مجموعه علائم هیجانی: گاهی فرد دچار مجموعه علائم مختلفی مانند خواب‌های پریشان مرتبط با ضربه عشقی؛ افکار و خیال‌های تکراری و وسواسی، هیجانات منفی شدید، تفکرات منفی و نا‌امید کننده و عکس العمل‌های انفجاری و غیر قابل کنترل می‌شود.

تلاش برای اجتناب از خاطرات: فرد سعی می کند از تمام افکار و خاطراتی که منجر به یادآوری عشقش شود دوری کند و وابستگی افراطی خود را کاهش دهد اما معمولا موفق نمی شود و این افکار با قدرت بیشتری ذهن او را درگیر می‌کند و ممکن است باعث مرور بیشتر خاطرات و حتی مکان‌هایی شود که قبلا با عشقش تجربه اش کرده است.

بدبینی نسبت به روابط عاطفی: فرد افکار منفی اش را نسبت به سایر روابط عاطفی خودش و دیگران نیز تعمیم می‌دهد و حتی دیدن رابطه عاطفی دیگران ممکن است برای او آزاردهنده باشد و باورش نکند.

افزایش علائم برانگیختگی: فرد حساس و زودرنج می شود و نسبت به اطرافیان واکنش های هیجانی و برانگیختگی نشان می دهد. تحمل انتقاد و نصیحت ندارد و با کوچکترین چیزی از کوره در می رود.

چهار ویژگی مهم سندروم شکست عشقی
برانگیختگی: همانطور که در بالا توضیح دادیم سندروم ضربه عشقی با علائم برانگیختگی هیجانی شدید، اضطراب، بی قراری، گوش به زنگی، احساس نگرانی و دلهره، تحریک پذیری و انتظار همراه است.

اجتناب: کوشش برای فرار از خاطرات و یادآوری فرد مورد نظر.

یادآوری خودکار: ذهن به صورت خودکار دائم ضربه عشقی و فرد مورد نظر را یادآوری می کند، مثلا هنگام رانندگی، امتحان، فیلم دیدن یا غذا خوردن فرد مدام و به صورت خودکار خاطرات به یادش می آیند.

آناستازی هیجانی: به کاهش توانایی برخی از افراد در تجربه مجدد احساسات و عواطف عاشقانه آناستازی هیجانی می‌گویند. فرد ممکن است کلا روابط عاشقانه را انکار کند و بگوید نمی داند عشق چیست.
 
رفتارهای سالم و ناسالم در پاسخ به شکست عشقی

رفتارهای ناسالم
رفتارهای مغلوب کننده: رفتارهایی مثل تمرکز منفی، منفعل شدن، کج خلقی، رفتارهای آسیب رسان، تفکر خودکشی، مصرف دارو و الکل، منفعل شدن و به دنبال خرافات و دعاهای مثل دعای بازگشت معشوق که نه مورد تایید دین است و نه علمی.
رفتارهای انتقام جویانه: رفتارهای مثل حملات کلامی و جسمانی، طغیان خشم، ایجاد رعب و وحشت، خیال پردازی های خشونت آمیز، آرزوی مرگ، ایجاد مزاحمت های تلفنی، تهدید، زورگویی.
خود تخریبی: رفتارهایی مثل اثرات مخرب روی روابط بین فردی، بی اهمیتی به روابط خانوادگی و کاری، منزوی شدن، ترک تحصیل و کار.
رفتارهای سالم
رفتارهای غلبه کننده: رفتارهایی مثل ورزش و نرمش کردن، تفکر مثبت، تلاش برای حفظ روابط اجتماعی، روان درمانی، روی آوردن به علاقه مندی ها.
مدیریت هیجان ها: فرد با مهارت آموزی یاد می‌گیرد زمان حمله هیجانات منفی چطور آن‌ها را کنترل کند تا منجر به رفتارهای آسیب رسان نشود.
جلوگیری از رفتارهای تخریب گر: فرد روابطش را حفظ می کند، کار و تحصیل خود را مدیریت می کند، سعی می کند موارد ضروری کارهای روزمره را عقب نیندازد و رفتارهایی که منجر به پشیمانی شود را انجام ندهد.
درمان دارویی شکست عشقی
شکست عشقی یک سندروم علمی است و رویکردها و راهکارهای مختلفی برای غلبه بر آن استفاده می شود. مانند سایر مشکلات روانی مانند افسردگی، اضطراب، وسواس و ... که دارو درمانی هم یکی از روش های غلبه بر آن است شکست عشقی هم می تواند با دارو درمانی کنترل شود اما فقط و فقط پزشک می تواند نوع دارو، میزان مصرف و طول مدت مصرف را برای شما مشخص کند. از آنجایی که ضربه عشقی داروی مشخص ندارد، پزشک تشخیص می دهد که یک فرد در درجه اول آیا به دارو نیاز دارد یا خیر و در درجه دوم نوع این دارو چیست؟ گاهی پزشک با توجه به حالات فرد از داروهای ضد افسردگی و گاهی نیز از داروهای ضد اضطراب استفاده می کند بنابراین تاکید می کنیم به هیچ عنوان از هیچ دارویی برای درمان شکست عشقی بدون تجویز پزشک استفاده نکنید. برخی افراد به سمت داروهای آرام بخش و داروهای خواب روی می آورند اما این داروها مانند مسکن موقت عمل می کنند و به هیچ عنوان درمانی برای شکست عشقی نیستند.


روان درمانی
زمانی که برای درمان سندروم ضربه عشقی به روانشناس و درمانگر مراجعه می کنید در قدم اول مشکلات و علائم فعلی و پیشینه روانشناختی شما بررسی و بازنگری می شود. بررسی می شود شما از رابطه عشقی تان چه انتظاری داشته اید، کدام یک از انتظاراتتان برآورده شده است و کدام ناکام مانده است؟ از کدام جوانب رابطه رضایت داشتید، چه اقداماتی بعد از جدایی انجام داده اید، آیا واکنش های شما سالم بوده است یا رفتارهای نامعقول نشان داده اید. همیچنین درمانگر تلاش می کند ریشه ابتلای شما به سندروم عشقی را کشف کند. با توجه به شرایط شما و رابطه تان درمانگر درمان مناسب برای شما را انتخاب می کند. انواع مختلف روش هایی مثل طرح واره درمانی، ذهن آگاهی یا درمان های شناختی رفتاری در مقابله با سندروم شکست عشقی مفید هستند.

چرا درمان شکست عشقی اهمیت دارد؟
شکست عشقی می‌تواند می‌تواند توانایی شما را برای درست فکر کردن و رفتار کردن مختل کند و یا شما را به سمت رفتارهای مخرب و خودآسیب رسانی مانند اعتیاد، خودکشی، انزوا، ترک تحصیل و کار و ... سوق دهد. متاسفانه برخی از افراد تصور می کنند این علائم موقت است و زمان آن را حل می کند در صورتی که زمان شکست عشقی را درمان نمی کند بلکه هیجانات منفی ناشی از آن را سرکوب می کند. این سرکوب شدن مانند آتش زیر خاکستر عمل می کند، ممکن است در آینده روی رابطه عاطفی شما اثرات منفی بگذارد و باعث شود شما همیشه زخم کهنه ای داشته باشید که گاه و بیگاه سر باز کند بدون اینکه متوجه اش باشید. بنابراین باید بتوانید این هیجانات منفی را به شیوه درست و اصولی بروز دهید و به جواب های سوال هایی که در ذهنتان هست برسید و بتوانید پرونده این رابطه را ببندید و از طرف دیگر روی خود و مهارت هایتان کار کنید تا آماده برقراری یک رابطه سالم و ماندگار شوید. روانشناسان همیار عشق در این زمینه تجربه و علم کافی را دارند و می توانند مرحله به مرحله پروتکل های درمان ضربه عشقی را با توجه به شرایط شما طراحی کنند و در کنارتان باشند تا بتوانید پرونده این عشق را ببندید و قدرت مدیریت هیجانات خود را در دست بگیرید.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چرا همیشه بدنبال این هستیم که بدانیم چرا گل خار دارد؟ بیایید گاهی بدنبال آن باشیم که بدانیم چرا خار گل دارد؟