جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۶ دی ۱۴۰۰ / ۲۰:۳۰
کد مطلب: 56704
۴
اصل دوم خوشبختی

با کشف نکات مثبت خود احساس توانمندی را تجربه میکنید

برگرفته از کتاب چگونه می­توانیم انسان خوشبختی باشیم؟
عفت حیدری
 اصل دوم
نکات مثبت و خوشایند را در خود پیدا کنید، با کشف آنها احساس توانمندی میکنید
( اصل اول اینجا)

چگونه می­توانیم انسان خوشبختی باشیم؟

جرات کنید خودتان را دوست بدارید و شادتر باشید خوشبختی به خود ما بستگی دارد ممکن است هیچوقت متوجه نشده باشید که یک حقیقت مهم پشت بدبختی و خوشبختی پنهان است و آن پاسخ به این سوال است:
آیا حقیقتا خودتان را دوست دارید؟ آیا تا به حال به خودتان عشق ورزیده اید؟
بیشتر ما در حالی زندگی می­کنیم که این اصل مهم را نادیده می­گیریم.صرف نظر از این که خوشبختی یا بدبختی ما در چه سطحی است، در نظر نمی­گیریم که این مساله چه ربطی به احساسات ما در باره خودمان دارد چطور این امر امکان دارد؟ چطور می­توانیم امری به این مهمی را در باره احساسی که به خود داریم، مورد غفلت قرار دهیم.

من به شما می­گویم چرا:
ما به سادگی می­توانیم از امری به این مهمی غفلت کنیم، زیرا در زندگی هوشیارانه ما ثبت نمی­شود.ما به لحاظ عاطفی اغلب به اندازه کافی باهوش و زیرک نیستیم که درک کنیم، احساسات ما در باره خودمان تاثیر عمیقی روی زندگی و خوشبختی ما دارد.

هر مجله ی مشهوری که بر می دارید،می­توانید مقاله ایی تحت عنوان یادبگیرید خودتان را دوست بدارید، بخوانید.اما اغلب، این مطالب ارتباط واضحی با خوشبختی ندارند.ممکن است پیام های مقالات روی ما اثر بگذارند، اما نتوانیم آنها را به شیوه ای معنادار به احساس خود ربط دهیم.بسیاری از ما از اینکه بخواهیم به خود بپردازیم، احساس گناه می کنیم.چون این کار به نظرمان خودخواهانه می­رسد،حرف مرا باور کنید، اینطور نیست؟

دوست داشتن دیگران
به افرادی که دوست دارید فکر کنید.تصویری از آنها را به ذهن بیاورید.شما آنها را دوست دارید و آماده اید به حرفهای آنها گوش بدهید.از این که همراه آنها باشید، احساس خوشحالی و رضایت می­کنید.اگر مساله یا مشکلی داشته باشند، همیشه کنارشان حضور دارید.و هر کار خوبی که از دست تان برمی­آید،برای آنها انجام می­دهید.

می­خواهید آنها خوشبخت باشند و امیدوارید که شما نیز بخشی از خوشبختی آنها باشید.بگذارید این را دیگر دوستی بنامیم.چرا که آنها عملا افراد دیگری هستند که شما دوست شان دارید. وقتی دیگری را دوست دارید، کارهای مثبتی برای او انجام می دهید،می­خواهید در صورت لزوم در کنارش باشید، از او حمایت کنید، با او وقت بگذرانید و خواهان خوشبختی او هستید.این نکات مثبت به دلیل آن است که شما دیگران را ارزشمند می­دانید و عزت نفس آنها را بالا می­برید.

خوب خودتان چه؟ چه چیزهایی را دوست دارید؟ حالا که می توانید مزایای دوست داشتن را ببینید، آیا نباید همه ی اینها را برای خودتان نیز بخواهید.آیا نمی­خواهید خودتان را هم دوست بدارید؟ بله البته!

شاخص های مهم دوست داشتن
دوست دارم که یک خود تحلیلی فوری را ارائه دهم تا در یک لحظه بتوانید سه شاخص حیاتی دوست داشتن خود را بررسی کنید و بدانید چطور باید آنها را در مورد احساسات خودتان به کار ببرید.
مواردی را که در مورد شما مصداق دارد، علامت بزنید:
.آیا از این که برای خودتان وقت بگذرانید، احساس خوشحالی  می­کنید؟
.آیا معمولا احساس می­کنید که فرد دوست داشتنی و خوب هستید؟
.آیا وقتی کار خوبی انجام می­دهید و یا با یک چالش مواجه می­شوید، دست نوازش به پشت خود می کشید؟ یا خیلی ساده، صرفا به خاطر آنکه خوبی هستید، این کار را انجام می­دهید؟

امیدوارم لااقل یک مورد را علامت زده باشید، شاید هم نه! شاید مطمئن نیستید که چنین چیزهایی در مورد خودتان احساس میکنید.مثل این مورد که از بودن با خودتان خوشحال هستید یا این که دست نوازش بر سرخود بکشید.شاید به این دلیل است که در خودآگاه شما این قبیل رفتارها ثبت نشده است.

چرا برای احساسات خود وقت صرف نمی­کنیم؟
اعتقاد دارم که این مساله به کمبود هوش هیجانی یا فقدان آن مربوط می­شود.در مورد درک احساسات خود، زیرک و باهوش نیستیم.برای آنکه از تولد تا دوران بزرگسالی،افکار و احساسات ما جایی دیگر گره خورده اند.
والدین نادری وجود دارند که به کودکان خود یاد می دهند خود را دوست داشته باشند.آنقدر درگیر و مشغول امور روزانه زندگی خود میشوید که زمانی را صرف آموزش فرزندان خود نمی کنید و به آنها یاد نمی دهید که برای یکدیگر احترام قائل باشند.
تعجبی ندارد که والدین فرزندان خود را به چنین اموری تشویق کنند. زمان میگذرد.ما به کالج یا سرکار می رویم و باز بسیاری مسائل وقت گیر وجود دارند که مانع از آن می شوند که به دوست داشتن خود فکر کنیم.حتی در بررسیهای احساسی با دوستان و همکاران جایی که می­توانیم در مورد زندگی و احساسات خود حرف بزنیم، به ندرت این کار را انجام می­دهیم.
بخشی از دوست داشتن خود مستلزم آن است که خودتان را بپذیرید.پذیرش خود شامل پذیرش همه نقاط مثبت و منفی خود است. مهم است درک کنید کسانی که خود را می پذیرند، میتوانند بعضی از باورهای غیرواقع بینانه و فشارهای جامعه را ببینند. این باورها و فشارها توان خوشبختی را تخریب می کنند.

برای مثال فشار فزاینده ایی روی زنان و به ویژه مادران برای کامل بودن وجود داردآنها مجبورند در سایز و شکل مناسب باشند، مدل موی مرتب و کاملی داشته باشند، آرایش چهره شان کامل باشد و مدل لباسی که می­پوشند به روز باشد. این لیست بی انتها به نظر می­رسد.

باورهای دیگری وجود دارد، مثل سمی برای ابرزن یا ابرمردبودن و سروکله زدن با یک شغل پردردسر، داشتن یک زندگی اجتماعی و یک زندگی خصوصی کامل،یک والد عالی و یک همسر دوست داشتنی بودن و غیره در حالی که همه این کارها را انجام می­دهید، احساس می کنید باید یک موازنه و تعادل شگفت انگیزرا رعایت کنید و هرگز عصبانی نشوید و یا در مورد مساله ای آشفته نگردید.
آیا کسی می­تواند طبق این ایده آل ها زندگی کند؟ اما مردم سعی می­کنند و چیزی کمتر از این اهداف و ایده آل های مسخره می­پذیرند و بنابراین هرگز خود را نمی پذیرند،برای آنکه هیچکس نمی­تواند همه ی این کارها را همزمان انجام دهد و از پس آنها به خوبی برآید.
پذیرش خود منجر به افزایش عزت نفس می­شود.پذیرش خود و پذیرش چیزهایی که به دلایل مختلف دوست داریم آنها را تغییر دهیم منجر به افزایش عزت نفس ما می­شود.همانگونه که نسبت با دیگران احساس احترام داریم، در مورد خود نیز همین احساس ارزشمندی را باید داشته باشیم.


برگرفته از کتاب چگونه می­توانیم انسان خوشبختی باشیم؟
10 اصل اساسی برای ایجاد تحول در زندگی.
نوشته پام اسپور.برگردان عفت حیدری.نشرفراروان .1396
https://www.migna.ir/images/docs/000056/056431/images/73250.jpg
 
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
مشکل فکر های بسته این است که دهانشان پیوسته باز است...