جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۸ دی ۱۴۰۰ / ۰۵:۰۰
کد مطلب: 56723
۲۲
مهسا عبدالهی

تاب آوری و نیک زیستی ، خودشیفتگی و آسیب پذیری/ مهسا عبدالهی

باشگاه تاب آوری
تاب آوری و نیک زیستی ، خودشیفتگی و آسیب پذیری/  مهسا عبدالهی
مهسا عبدالهی
تاب آوری از الزامات معاشرت با افراد خودشیفته است .

خودشیفته‌ها معمولاً ظاهری قابل توجه از خود به دنیا نشان می‌دهند، اما افرادی بشدت متزلزل هستند که همواره نسبت به نظر دیگران در مورد خود وسواس دارند، از هر گونه انتقاد بیزارند و شاید غم‌انگیزتر از همه، از کمبود حیرت آور خودآگاهی رنج می‌برند.
درک ماهیت فردی خود و جایگاه آن در زندگی باید یکی ازعالی ترین منافع در تجربه انسانی ما باشد - این خرد می تواند احساس کامل بودن را در شما ایجاد کند. در مقابل، فرد خودشیفته پوچ و تو خالی ظاهر می شود.
 خودشیفته ها مستعد برخورد با افرادی هستند که به هر طریقی آنها را به چالش می کشند یا به دروغگویی آنها اشاره می کنند،  خود شیفته ها مستعد خشم و نمایش هستند و زمانیکه اوضاع با دیگران بد پیش می رود، هرگز خود را مقصر نمی بینند.
خودشیفته‌ها از این جهت که نمی‌توانند رویدادها و موقعیت‌ها را از دیدگاه دیگران ببینند، ازنگرشی محدود و شبیه کودکان برخودار هستند.
خودشیفته ها فاقد هرگونه حس همدلی هستند مطمئناً می توانند همدلی ساختگی از خود نشان دهند، برای مثال وقتی کسی در حال گفتن یک داستان غم انگیز است غمگین رفتار کنند. اما کاملاً نمی توانند درک کنند که چرا یک نفر نظری متفاوت ازنظر آنها سطحی هم به نظر می رسد دارد . آنها نمی توانند کاملا توضیح دهند که چرا به باورهایشان (جنبه ای از خودشناسی) معتقد هستند.

گاهی توسعه تاب‌آوری می‌تواند سخت باشد، مخصوصا زمانی که در کناریک فرد خودشیفته زندگی کنیم که اغلب با حسی از نا امیدی و طردشدگی همراه است. می توانید تصور کنید (یا اگر با یکی از آنها بزرگ شده اید، به یاد بیاورید) که بزرگ شدن در سایه یک خودشیفته در خانواده خود ،چقدر آزار دهنده است.
دور و بر آنها بودن خسته کننده است، همیشه باعث درگیری و غوغا می شود، همیشه توجه همه را می طلبند و انرژی همه را به طور کامل کاهش می دهند. این وضعیت می تواند آنقدر دشوار باشد که شما را مانند یک حشره کوچک زیر یک صخره بزرگ له کند، یا چنانچه خوش شانس باشید که محرکی برای پرواز به موقع تان باشد.

موضوع کنونی ما به چگونگی ارتباط تاب آوری با خودشیفتگی مربوط می شود. اگر در کناریکی از اعضای خودشیفته خانواده بزرگ شده اید و در این روند نابود نشده اید، بسیار تاب آور هستید.

تعریف مقدماتی ما از تاب آوری، توانایی « بازیابی » پس از ناامیدی یا طرد شدگی است و روند بزرگ شدن با یک خودشیفته پر از نا امیدی و طرد شدگی است. اگر به اندازه کافی خوش شانس باشید که دارای یک فرد قوی در خانواده تان ، اعضای خانواده ای پرجمعیت که حامی شما هستند یا گروهی از دوستان نزدیک که به روش های سالم و شاد از شما حمایت می کنند هستید، این احتمال وجود دارد که بتوانید دوباره  به وضعیت  قبل از نا امیدی برگردید و برخلاف همه شانس ها، به یک  فرد سالم و سازنده تبدیل شوید.
 اگر بتوانید روی روابطی که سالم هستند و به زندگی شما ارزش می بخشند تمرکز کنید، آن‌وقت آن روابط بسیار ناکارآمد با یک خودشیفته ی درمانده، جبران شده و متوجه می شوید که آن روابط در زندگی شما چقدرناسالم و در نهایت ناخواسته هستند. اما، چگونه زندگی خود را از شر افراد خودشیفته ی آزاردهنده نجات می دهید؟ درمان می تواند کمک کند. اگر خودشیفته‌ها زندگی شما را نابود نکرده‌اند، بزرگ ‌ترین موهبت در زندگی را برای شما به جای گذاشته‌اند: تاب آور بودن.
آیا می‌توانید خودشیفته‌ها را با تمام درماندگی‌هایشان پشت سر بگذارید و آن آدمی شوید که می‌خواهید باشید؟ پاسخ این است: بله، با موفق بودن در زندگی ، شاد بودن و احاطه شدن توسط دوستانی که دوستشان دارید و به روش های مثبت از شما حمایت می کنند، با فرصت های زیادی برای رشد و توسعه بیشتر، خودآگاهی به دست آمده درباره اینکه واقعاً در زندگی چه کسی هستید.
خودشیفته ها نسبت به دیگران سنگدل هستند، زیرا آنها عمیقاً و اساساً از خودشان ناراضی هستند و کاملاً از اینکه دیگران آنها را واقعاً چگونه می بینند بی اطلاع هستند. متأسفانه، شما نمی توانید افراد خودشیفته را تغییر دهید. تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که خود را از موقعیت خارج کنید و رابطه را ترک کنید. یک ابرقهرمان تاب آور باشید و به گونه ای که تجسم ارزش های شخصی تان باشد، زندگی کنید.
تاب آوری گاهی از راهی سخت به دست می آید.
 
 
 ترجمه مهسا عبدالهی
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
دو بیگانه همدرد، از دو خویشاوند بی‌درد یا ناهم‌درد، با هم خویشاوندترند… علی شريعتی