چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۸ دی ۱۴۰۰ / ۱۰:۳۵
کد مطلب: 56732
۰

رابطه فقر آهن با ضریب هوشی کودکان

رابطه فقر آهن با ضریب هوشی کودکان
آمنه مصیبی دهکردی بیان کرد: همچنین در این کودکان میزان ابتلا به بیماری‌ عفونی بیشتر است زیرا سیستم ایمنی آنان قادر به مبارزه با عوامل بیماری زا نیست. وی افزود: کودکان و دانش آموزان با کم خونی فقر آهن، همیشه احساس خستگی و ضعف می‌کنند و بیشتر از ورزش و فعالیت‌ بدنی دوری کرده و یا در هنگام ورزش خیلی زود خسته می‌شوند.

او با بیان اینکه دراین افراد تغییرات رفتاری به صورت بی حوصلگی و بی تفاوتی مشاهده می‌شود ادامه داد: این نوع کم خونی به دلیل تاثیر بر قدرت یادگیری و کاهش آن، افت تحصیلی دانش آموزان را سبب می‌شود.

کارشناس تغذیه گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به اینکه کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن، از مشکلات عمده تغذیه ای و بهداشتی در کشور است گفت: شیرخواران و کودکان زیر ۶ سال، نوجوانان به ویژه دختران نوجوان و زنان در سنین باروری به ویژه زنان باردار بیشتر در معرض کم خونی ناشی از فقرآهن قرار دارند و احتمال آن برای مردان بالغ کمتر است.

آهن کافی برای حفظ سلامت، رشد مطلوب و فراهم کردن زمینه مناسب برای یادگیری در دوران تحصیلی ضروری است و کمبود این عنصر در تمام مراحل زندگی سبب کاهش قدرت ادراک و یادگیری می‌شود.

مصیبی دهکردی اضافه کرد: کم خونی فقرآهن در کودکان زیر ۲ سال و کودکان سنین مدرسه با تاخیر رشد خفیف همراه است و درمان آن موجب افزایش سرعت رشد می‌شود؛ تاخیر رشد در کودکان کم خون ممکن است به دلیل نقش کلی آهن در واکنش‌های حیاتی بدن، رابطه با سیستم ایمنی و یا تاثیر آن بر اشتها باشد.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: کم خونی مادر باردار به دلیل کمبود آهن سبب تاخیر رشد جنین، اختلال در تکامل مغزی، کاهش بهره هوشی کودک، تولد نوزاد با وزن کم، و افزایش مرگ و میر نزدیک زایمان می‌شود. آهن یاری، آموزش تغذیه و ایجاد تنوع غذایی، کنترل بیماری‌های عفونی و انگلی و غنی سازی مواد غذایی از جمله راه‌های پیشگیری و کنترل کم خونی فقرآهن است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
برای موفقیت لازم نیست نابغه باشی فقط کافیه یه قدم جلوتر باشی/ انیشتن