يکشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۱ - 22 May 2022
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۰ دی ۱۴۰۰ / ۱۲:۴۷
کد مطلب: 56767
۳
سارا حق بین

تاب آوری و چگونگی کنارآمدن با استرس / سارا حق بین

باشگاه تاب آوری
تاب آوری و چگونگی کنارآمدن با استرس / سارا حق بین
 سارا حق بین
باشگاه تاب‌آوری

تاب‌آوری تا حدی ذاتی است، اما می‌توان و باید آنرا آموخت و پرورش داد. اگر می‌خواهید بتوانید چالش‌های زندگی (چه کلی و چه جزئی) را با سهولت بیشتری مدیریت کنید، از سختی‌ها بیرون بیایید و رویدادهای منفی بالقوه را به مثبت تبدیل کنید، مراحل زیر می‌تواند به شما کمک کند تا در برابر استرس مقاوم‌تر و تاب‌آورتر شوید.
  • نگرش درست را توسعه دهید.
افراد تاب‌آور تمایل دارند که مشکلات زندگی را به عنوان چالش ببینند و به جای ترس، ترحم به خود، سرزنش یا ذهنیت قربانی، با عمل به آنها پاسخ دهند. در حالی که زندگی می‌تواند بسیار چالش برانگیز باشد، یک گام مهم برای تاب‌آورتر شدن این است که خودگویی مثبت ایجاد کنید و به خود یادآوری کنید که قوی هستید و می‌توانید با مدیریت چالش‌های زندگی، قوی‌تر و عاقل‌تر شوید.
  • نسبت به هیجانات و احساسات خود آگاه باشید.
بخشی از تاب‌آوری، آگاهی عاطفی است. مهم است که بفهمید چه احساسی دارید و چرا. گاهی اوقات افراد در احساسات خود غرق می‌شوند و این باعث ترس و بی‌حرکتی آنها می‌شود. دانستن اینکه چرا احساس ناراحتی می‌کنید و شناخت دقیق احساسات و نام‌گذاری درست آنها می‌تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد آنچه که باید در زندگی شما تغییر کند ارائه دهد. همچنین مهم است که در مورد چگونگی رویارویی با چالش‌هایی که با آن روبرو هستید تحقیق کنید. داشتن یک دفترچه هیجانات می‌تواند به شما کمک کند دنیای درونی خود را کشف کنید و به یک برنامه عملی برسید.
  • یک منبع کنترل داخلی ایجاد کنید.
افراد تاب‌آور معتقدند که کنترل زندگی خود را در دست دارند و این درست است، آنها در عوض اینکه دائماً مسائل و مشکلات زندگی را به دیگران یا شرایط نسبت داده و آنها را مقصر بدانند (منبع کنترل بیرونی)، دارای کنترل درونی هستند و سهم و نقش خود را در مسائل و چالش‌ها می‌پذیرند؛ در واقع در حالی که ما نمی‌توانیم شرایط خود را کنترل کنیم، با ایجاد یک منبع کنترل درونی، می‌توانیم نحوه واکنش خود را به آن شرایط کنترل نماییم و این تفاوت بزرگی در نگرش و مسیر ما ایجاد می‌کند.
  • خوش‌بینی را در خود پرورش دهید.
خوش‌بین بودن چیزی فراتر از نگاه کردن به جنبه‌های مثبت رویدادها است. خوش‌بینی راهی برای نگریستن به جهان است که در آن نقاط قوت و دستاوردهای خود را به حداکثر می‌رسانید و ضعف‌ها و شکست‌های خود را به حداقل می‌رسانید. ایجاد یک جهان‌بینی خوش‌بینانه‌تر می‌تواند به شما کمک کند تاب‌آورتر شوید.
  • از حمایت اجتماعی برخوردار شوید.
در حالی که ما در نهایت با چالش‌های خود مواجه می‌شویم، یک دوست یا گروهی از دوستان حامی، می‌توانند به کاهش این بار منفی کمک کنند. کسانی که شبکه‌های قوی حمایت اجتماعی دارند، در طول زندگی سالم‌تر و شادتر می‌مانند و به خوبی با استرس کنار می‌آیند. برعکس، آنهایی که از حمایت کمی برخوردارند ممکن است خود را آسیب‌ذیرتر ببینند و آنهایی که روابط متضاد و غیرحمایتی دارند، حتی شرایط بدتر از این هم تجربه خواهند کرد.
  • حس شوخ‌طبعی خود را حفظ کنید.
اگر بتوانید به ناامیدی‌ها و ناکامی‌های زندگی بخندید، می‌توانید مصونیت خود را در برابر استرس و ناملایمات افزایش دهید. کسانی که دارای حس شوخ‌طبعی نسبت به زندگی هستند، زندگی را کمتر جدی می‌گیرند و مسائل دشوار را با استرس کمتری تجربه می‌کنند. آنها می‌توانند در مواقع سخت با دیگران ارتباط برقرار کنند و فواید بی‌شمار خنده را تجربه کنند. اگر بتوانید به اندازه کافی از موقعیت‌های دشوار یک قدم به عقب بردارید تا حس شوخ‌طبعی خود را حفظ کنید، تاب‌آورتر نیز خواهید بود. ورزش با سطوح قوی‌تر تاب‌آوری مرتبط است که می‌تواند به علت تأثیرات اندورفین بر خلق و خو یا ایجاد سلامت جسمانی و روانی در افرادی که دائماً ورزش می‌کنند بوجود آید و یا به هر دو علت. صرف نظر از این، افزودن یک عادت ورزش منظم به سبک زندگی‌تان می‌تواند به طرق مختلف برای شما مفید باشد.
  • با جنبه معنوی خود در تماس باشید.
مطالعات نشان داده که داشتن جنبه‌های معنوی و دینی و مذهبی، می‌تواند موجب تاب‌آوری بیشتر شود. افرادی که پذیرای معنویات هستند و به تقویت ارتباط خود با جنبه‌های معنوی می‌پردازند، اغلب افراد قوی‌تری هستند. توجه داشته باشید، این برای افراد مختلف معنای متفاوتی دارد؛ مثلاً برای فردی می‌تواند به معنای مدیتیشن یا یوگا و برقراری ارتباط با خود باشد، برای فرد دیگری رفتن به یک پیاده‌روی آرام و تأمل برانگیز در پارک یا اختصاص دادن زمان خود و حضور در یک مراسم مذهبی و عرفانی باشد.
  • تسلیم نشوید.
در حالی که بسیاری از مردم از راهبردهای مقابله‌ای که به مدیریت و کنترل استرس کمک می‌کند، استفاده می‌کنند، مانند رژیم‌های غذایی و برنامه‌های ورزشی، در عین حال موفق‌ترین افراد کسانی هستند که تلاش خود را برای طولانی مدت حفظ می‌نمایند. پس هرگز از موقعیت خود دست نکشید؛ برای عبور از چالش‌ها، دست از تلاش برندارید؛ به فرآیند و ادامه آن اعتماد کنید.

ترجمه سارا حق بین از اینجا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرخهٔ پُرخوری‌های هیجانی را بشناسید
روانشناسی انتقام
آشنایی با گروه درمانی و مزایای آن
گربه‌های هم‌خانه یکدیگر را به نام می‌شناسند!
چرا نداشتن شریک زندگی باعث قضاوت زودهنگام مردم می‌شود؟!
۱۰ توصیه برای مقابله با عصبانیت
بررسی تاثیر حمایت اجتماعی بر سلامت روان
۱۷ مهارت ضروری که بچه‌ها باید یاد بگیرند
علائم شخصیت ضد اجتماعی
.افراد مبتلا به افسردگی بیشتر در اینستاگرام پست می‌گذارند
در هر خودکشی شش نفر به صورت مستقیم تحت تاثیر قرار می گیرند
۴‌ روان‌زخمِ کودکی و پیامدهای بی‌شمارش
تا حالا هيچ آدم قوى اى كه گذشته آسونى داشته باشه نديدم .