کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آلزایمر کمتر تحصیلات بیشتر

سینا پرس , 10 دی 1400 ساعت 16:22

سطح بالای تحصیلات منجر به افزایش شبکه ‌های عصبی و شناختی در طول زندگی مردم می‌ شود


پژوهشگران سوئیسی در مطالعات اخیر خود دریافتند داشتن سابقه تحصیلات دانشگاهی بیشتر و تجربه یک دوره آموزش خوب، مغز را از پیری دور نگه داشته و به مردم کمک می کند طولانی تر زندگی کنند.

پژوهشگران در مطالعات جدید خود دریافتند که تحصیل در مقاطع آموزش عالی نه تنها به افراد کمک می کند تا در زندگی موفقتر باشند، بلکه ممکن است آنها را در آینده بیشتر زنده نگه دارد. نتایج این مطالعه نشان می دهد که افراد با پیشینه تحصیلی قوی تر علائم کمتری از افت ذهنی مرتبط با افزایش سن را در دوران پیری تجربه می کنند.
محققان دانشگاه زوریخ در این رابطه اعلام کردند مغز افرادی که در دانشگاه تحصیل کرده اند بهتر می‌ تواند زوال ‌های شناختی طبیعی ناشی از پیری را جبران کرده و همچنین آسیب کمتری بر اثر انحطاط و بیماری‌های مغزی تجربه می‌ کند.

پژوهشگران برای بررسی این موضوع به مطالعه بیش از ۲۰۰ سالمند سالم به مدت بیش از هفت سال  پرداخته و باید در نظر داشت هیچ یک از این شرکت ‌کنندگان در شروع آزمایش زوال عقل نداشته و هوش متوسط و بالاتری را از خود نشان داده بودند. در طول هفت سال مطالعه مستمر، این تیم از اسکن‌ های تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) برای پیگیری سلامت مغز این افراد استفاده کرده و بین سابقه تحصیلی هر فرد و انحطاط مغز مرتبط با سن ارتباطی ویژه پیدا کردند.
 در طول این تحقیقات، پژوهشگران به طور خاص، به ایجاد شکاف و شدت ماده سفید در مغز هر سالمند در طول زمان نگاه کردند. این آسیب ها به صورت سیاه چاله و لکه های سفید در اسکن مغز خود را نشان می دهند. دانشمندان هنوز به طور دقیق نمی دانند  که  این آسیب ها به چه دلیلی  شکل می گیرند، اما بروز این سیاه چاله های مغزی ممکن است با کاهش جریان خون یا از دست دادن مسیرهای عصبی و نورون های مغز مرتبط باشند.
بررسی های این تیم مطالعاتی نشان داد به طور کلی در سالمندان با پیشینه تحصیلی بیشتر نسبت به همسالانشان که تحصیلات کمتری داشتند، انحطاط مغزی مرتبط با سن به میزان قابل توجهی کمتر بود.
علاوه بر این، افراد دارای تحصیلات دانشگاهی اطلاعات را سریعتر و دقیق تر پردازش می کردند. به عنوان مثال، هنگام تطبیق حروف، تعداد الگوها و موارد مشابه، کاهش در عملکرد پردازش ذهنی آنها به طور کلی کمتر بود.

 این مطالعه جدید بر اساس مطالعات قبلی است که نشان می داد ارتباط مثبتی بین تحصیلات و پیری مغز وجود دارد. مطالعات قبلی همچنین نشان می دهد که سرعت پردازش ذهنی افراد به قدرت شبکه های عصبی مغز آنها بستگی دارد. وقتی آسیب، بیماری یا پیری این شبکه ها را ضعیف می کند، سرعت پردازش ذهنی کاهش می یابد.
لوتز یانکه، عصب‌روان‌شناس حاضر در این پروژه مطالعاتی اعلام کرد: بر این اساس می توان مدعی شد که سطح بالای تحصیلات منجر به افزایش شبکه ‌های عصبی و شناختی در طول زندگی مردم می‌ شود و به اصطلاح، ذخیره ‌هایی را ایجاد می ‌کنند. مغز افراد تحصیلکرده در سنین بالا بهتر می ‌تواند هر گونه نقصی را که رخ می‌دهد، جبران کند.
شرح کامل این مطالعه و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی  NeuroImage: Clinical منتشر شده است.
مترجم: نیروانا محمدحسینی
 


کد مطلب: 56768

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/56768/آلزایمر-کمتر-تحصیلات-بیشتر

میگنا
  https://www.migna.ir