سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۱ دی ۱۴۰۰ / ۲۱:۰۰
کد مطلب: 56794
۲

آنزیم فعال شده در هنگام ورزش، هدف جدیدی داروهای ضد پیری

آنزیم فعال شده در هنگام ورزش، هدف جدیدی داروهای ضد پیری
به گزارش نیواطلس، ورزش منظم به طور کلی در هر سنی ایده خوبی است، اما حفظ یک سبک زندگی فعال با افزایش سن اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. دانشمندان استرالیایی علت این ارتباط را با یافتن نقش آنزیم جدیدی که از طریق ورزش تولید می‌شود و در پیشگیری از افت سلامت متابولیک مؤثر است را روشن‌تر کرده‌اند؛ کشفی که هدف جدیدی را برای تولید داروهای ضد پیری نشانه‌گذاری می‌کند.
 
این مطالعه که توسط دانشمندان دانشگاه موناش در ملبورن انجام شد، برای بررسی یکی از اثرات عدم تحرک فیزیکی در افراد مسن، یعنی مقاومت به انسولین، طراحی شده بود. در این حالت سلول‌های بدن به خوبی به انسولین پاسخ نمی‌دهند و گلوکز را آنطور که باید مصرف نمی‌کنند و در عوض موجب تجمع آن در خون جمع می‌شوند. مقاومت به انسولین با چاقی مرتبط است و یک عامل خطر اصلی برای دیابت نوع 2 به شمار می‌رود. محققان این پژوهش نیز با در نظرگرفتن این وضعیت به دنبال کشف برخی مکانیسم‌های زیستی بودند که این پدیده را با کاهش فعالیت بدنی در جمعیت‌های مسن مرتبط می‌کرد.

پژوهشگران موفق شدند نشان دهند که فعالیت بدنی سلامت متابولیک را از طریق تولید گونه‌های فعال اکسیژن (ROS) در ماهیچه‌های اسکلتی ارتقا می‌دهد. گونه‌های فعال اکسیژن به طور طبیعی در ماهیچه‌های اسکلتی تولید می‌شود، اما با افزایش سن تولید آن کاهش می‌یابد، که به گفته محققان به ایجاد مقاومت به انسولین کمک می‌کند.

از طریق آزمایشات روی موش‌ها، دانشمندان نشان دادند که آنزیم تازه کشف شده‌ای به نام NOX4 در مرکز این فرآیند قرار دارد. سطح این آنزیم پس از ورزش افزایش یافت که به نوبه خود باعث افزایش سطح ROS و محافظت از موش ها در برابر ایجاد مقاومت به انسولین شد. این موضوع در مورد موش‌های پیر و موش‌هایی که چاقی ناشی از رژیم غذایی داشتند صادق بود.

پروفسور تونی تیگانیس، سرپرست این مطالعه، می‌گوید: «ROS ناشی از ورزش پاسخ‌های انطباقی را هدایت می‌کند که در تأثیرات مثبت ورزش بر سلامت موثر هستند.»

پژوهش‌ها همچنین نشان داد که غلظت NOX4 در عضلات اسکلتی به طور مستقیم با افزایش سن و کاهش حساسیت به انسولین مرتبط است. این مورد مشابهت‌هایی با تحقیقات منتشر شده در ماه گذشته دارد که نشان می‌دهد چگونه یک عصاره گیاهی می‌تواند با تقلید از یک فاکتور رشد در عضلات اسکلتی که در افراد چاق کاهش می‌یابد، می‌تواند با مقاومت به انسولین مقابله کند.

به طور مشابه، نویسندگان این مطالعه جدید می‌گویند NOX4 پتانسیل این را دارد که با داروهایی که فعالیت آن را تقویت میکند و سلامت متابولیک را در افراد مسن حفظ می‌کند، مورد هدف قرار گیرد. آنها همچنین تصور می‌کنند که راه‌حل را می‌توان در طبیعت یافت، اگرچه قبل از تبدیل آن به درمان، کار زیادی برای انجام دادن وجود دارد.

تیگانیس می‌گوید: «فعال‌سازی مکانیسم‌های تطبیقی تنظیم‌شده توسط NOX4 با داروها، ممکن است جنبه‌های کلیدی پیری، از جمله ایجاد مقاومت به انسولین و دیابت نوع 2 را بهبود بخشد. نمونه‌ای از این ترکیبات به طور طبیعی، برای مثال، در سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی یا گل کلم یافت می‌شود، اگرچه مقدار مورد نیاز برای اثرات ضد پیری ممکن است بیشتر از مقداری باشد که بسیاری مایل به مصرف هستند.»

نتایج این تحقیق در مجله Science Advances منتشر شده است.
مرجع : جام جم آنلاین
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
خدايا،ميشه چند لحظه وقتتو بگيرم! اين دفعه چيزي ازت نمي خوام! فقط مي خوام  خيلي ساده بگم: ممنون براي همه چيز...